סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
סוף לשיימינג: יוטיוב החלה להסתיר את ספירת הדיסלייקים

המהלך נועד למנוע מצבים שבהם יוצרים קטנים נפגעים ממתקפות מתוזמנות של דיסלייקים. מעתה והלאה, רק היוצר עצמו יוכל לראות את כמות הפעמים שהגולשים לחצו על אצבע למטה בסרטון שלו. יוטיוב: "ההחלטה מקדמת אינטראקציות מכובדות בין הצופים ליוצרים"

יוטיוב מיישרת קו עם האקלים הציבורי סביב תוכן פוגעני ברשת והחל מאמש (רביעי) היא מסתירה את ספירת הדיסלייקים (אצבע למטה, ההפך מלייק) מכל הסרטונים שהועלו לפלטפוטרמה. על פי החברה שבבעלות גוגל, מטרת המהלך היא לשמור על יוצרים, בדגש על יוצרים "קטנים" (כאלה שאין להם מיליוני צפיות), מפני מתקפות מכוונות של דיסלייקים שנועדו לפגוע ביוצר ולקדם "אינטראקציות מכובדות ומכבדות בין הצופים ליוצרים", כלשון ההודעה שהפיצה לתקשורת.
כפתור הדיסלייק עצמו עדיין יהיה נוכח, אבל רק לצרכי תגובות פרטיות - כלומר, רק היוצר יוכל לראות את ספירת הדיסלייקים ולא כל מי שנכנס לסרטון, כפי שהיה קודם לכן. בכך, מקווה החברה להקטין את תופעת השיימינג הציבורי בין כתלי הפלטפורמה שלה.
לא מדובר, אגב, במהלך שמגיע משום מקום. עוד במרץ השנה יוטיוב הכריזה כי היא עורכת ניסיונות בהסתרת ספירת הדיסלייקים ולמעשה יוצרים יכולים לבחור באופציה הזאת כבר זמן רב. השינוי הוא בברירת המחדל: מעתה והלאה ספירת הדיסלייקים, כאמור, תהיה מוסתרת לכל הגולשים באופן גורף, בלי אפשרות בחירה עבור היוצר. מדובר בשינוי משמעותי ביותר - הן עבור היוצרים והן עבור הצופים בסרטונים - שכן רבים מתייחסים ברצינות ליחס שבין הלייקים לדיסלייקים ובהתאם לו מחליטים האם להמשיך לצפות בוידאו או לא.
1 צפייה בגלריה
יוטיוב מדריך טיפים
יוטיוב מדריך טיפים
יוטיוב. שינוי משמעותי ביותר עבור היוצרים והצופים כאחד
(צילום: ניצן סדן)
יוטיוב טוענת שכשהיא בחנה את הסתרת מספרי הדיסלייקים מפני הציבור, היא הבחינה בכך שפחות גולשים, באופן משמעותי, לחצו על כפתור זה. בנוסף, תגובות מעליבות כמו "נכנסתי רק כדי ללחוץ על דיסלייק" כבר לא יהיו מספקות כל כך עבור מי שכתב אותן. עם זאת, לחיצה על דיסלייק בוידאו מסוים עדיין עשויה לגרום לאלגוריתם של יוטיוב שלא להמליץ עליו בפני גולשים אחרים, או להמליץ עליו פחות.
כפתורי הלייק והדיסלייק עוברים לאחרונה מטמורפוזה ברשתות החברתיות: גם אינסטגרם ופייסבוק, למשל, מאפשרות היום למשתמשים להסתיר את ספירת הלייקים שלהם משאר הגולשים. בכלל, נראה כי הרשתות מבצעות כעת הערכה מחדש של היחס הראוי בין המידע שליוצרים יש גישה אליו למידע שלכל הציבור יש גישה אליו, כשהשינוי הוא, כמובן, לטובת היכולת של היוצר לשלוט בתגובות ליצירתו.
הסתרת ספירת הדיסלייקים גם תאפשר ליוטיוב להסתיר את העובדה שהוידאו שקיבל עד כה הכי הרבה דיסלייקים בפלטפורמה שייך לחברה עצמה: מדובר בוידאו הסוקר את מיטב אירועי 2018, שקיבל 10 מיליון דיסלייקים (לצד 3 מיליון לייקים) - מה שכעת, לאחר השינוי, לא ניתן לראות שם.