"האויב התמקם בתוכנו": כך פועלת רשת ההשפעה האיראנית לפלג את הישראלים
"האויב התמקם בתוכנו": כך פועלת רשת ההשפעה האיראנית לפלג את הישראלים
תחקיר של ארגון פייק ריפורטר חושף שמ-2021 פועלת בישראל רשת השפעה זרה בעלת סממנים איראניים, שמפיצה ברשתות החברתיות שקרים, הסתה ושטנה ומבוססת על עשרות פרופילים פיקטיביים, בוטים, קבוצות, ומסתייעת באתרי היכרויות ואתרי אינטרנט, במטרה להעמיק את הקיטוב בין האזרחים. מפרוץ המלחמה בעזה היא ממוקדת במחאת משפחות החטופים
בתחילת ינואר האחרון, משתמשי ימין ברשת וכלי תקשורת מימין פרצו בהתקפת זעם צדקני. סרטון שבו נראים מפגינים עם דגלי גאווה שורפים את תמונתו של הרב חיים דרוקמן, ממנהיגי הציונות הדתית שמת שבוע קודם לכן, התפשט במהירות בפייסבוק, טוויטר (כיום X), ווטסאפ וטלגרם, הופץ על ידי משתמשים אמיתיים וחשבונות מזוייפים כאחד.
משתמשים מובילים לא הצליחו להכיל את הכעס שלהם. "לא תסירו מעצמכם את האחריות הכבדה למפגן השנאה האנטי ציוני ואנטי יהודי הזה", כתב מני אסייג. יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, מיהר לתקוף: "זוכרים מה עשו ליהודים שהשחיתו תמונה של ערבים בחתונה? מעצר וכתב אישום... לא שזה מעניין את המשטרה כמובן". גם ערוץ 7 דיווח על המקרה, עם הכותרת "תמונת הרב חיים דרוקמן נשרפה בהפגנת שמאל".
הם, ומשתמשים ועיתונאים רבים אחרים, לא ידעו שנפלו קרבן לפח שטמנה בעבורם יישות זרה, כנראה איראן. ולא רק במקרה הזה. תחקיר של ארגון פייק ריפורטר חושף שמאז 2021 פועלת בישראל רשת השפעה זרה בעלת סממנים איראניים, שמפיצה שקרים, הסתה ושטנה במטרה להעמיק את הקיטוב בין אזרחי ישראל, ומפעילה אזרחים ישראלים להגברת ההשפעה שלה וגלישת ההשפעה לעולם הלא מקוון.
פעילות הרשת מבוססת על עשרות פרופילים פיקטיביים, בוטים, קבוצות, חשבונות מתחזים בווטסאפ, X, טלגרם, פייסבוק, טיקטוק ואינסטגרם, ומסתייעת גם באתרי היכרויות ואתרי אינטרנט מתחזים על מנת ליצור ולקדם קמפייני השפעה שונים. אלו כללו הפצת תכנים מסיתים ומפלגים באמצעות שקרים על זיוף תוצאות הבחירות, הסתה נגד הקהילה הלהטב"קית וחרדים, והתחזות לעיתונאים, פעילים חברתיים ורבנים מוכרים. מאז פרוץ המלחמה בעזה ממקדת הרשת מאמצים בפעילות סביב מחאת משפחות החטופים, וגורמים מטעמה אף פנו לדמויות מובילות במחאה במטרה להפעילן.
"מחקר של שנתיים מוכיח: אויבינו לא על הגדרות, אלא התמקמו בתוכנו", אמר ל"כלכליסט" מנכ"ל פייק ריפורטר, אחיה שץ. "בימים אלו אנו עסוקים במחדל בו הופקרו הגבולות שלנו וראוי שלא נתעלם מהגבולות הוירטואליים, דרכם גורמים זרים מסכסכים בינינו, מפעילים אנשים תמימים ואוספים מודיעין. הגיע הזמן שנבין שמדובר באיום חדש וממשי על חברות דמוקרטיות בעולם, ובטח על מדינה מרובת אויבים כישראל. הגיע הזמן לתכנית לאומית שתקדם אוריינות מידע ודיגיטל לצד מהלך רחב לאסדרה על הרשתות החברתיות בישראל. כל עוד זה לא יקרה, אזרחים יתעוררו עם סוכנים איראנים בווטסאפ ושקרים של רוסיה בעיתונים".
חקירת פייק ריפורטר נפתחה בנובמבר 2022, לאחר שצוות החוקרים איתר טענות לזיוף בבחירות שנערכו בתחילת החודש. בין השאר כללו טענות אלו צילום מסך מזויף של יאיר נתניהו, שבו נכתב שבני גנץ ויאיר לפיד מנסים לבצע הונאת בחירות. הצילום פורסם במקביל בכמה פרופילים חשודים שקשורים אחד לשני ופעילים מאז 2021. פרסום זה אפשר לחוקרים להתחיל את הליך חשיפת הרשת הרחבה.
הבדיקה העלתה שהחל מ-2021 ולאורך 2022 פעלה הרשת כדי להקים ולבסס נכסים דיגטליים כמו פרופילים פיקטיביים או עמודי פייסבוק וקבוצות דוגמת "ישראל השנייה", מותג שכוון לקהילה הגאה. בתחילה, התמקדה הרשת בעיקר בהפצת מסרי שטנה נגד הקהילה הגאה והציבור החרדי.
בינואר 2023 הצליחה הרשת לרשום את הישגה הגדול ביותר, עם הפצת הסרטון המזויף של שריפת תמונת הרב דרוקמן. הסרטון הופץ תחילה בקבומת ווטסאפ בניהול הרשת. הוא מבוסס על צילומי הפגנה שנערכה בעת המו"מ הקואליציוני, ונערך על מנת להוסיף לו תמונה של הרב דרוקמן עולה באש.
בתקופת המחאה נגד ההפיכה המשטרית, בין ינואר לאוקטובר השנה, התמקדה פעילות הרשת בטלגרם ובטוויטר, שם הופצו תכנים שמעודדים ומלבים את המחאה. בתקופה זו, חשבון הקשור לרשת בשם "שרה אפרון" פנה למנהלי קבוצות מחאה בווטסאפ בבקשה להפיץ ולעודד הדפסה על שלטים של קריקטורות קיצוניות (למשל, פוסטר שבו נראים בן גביר וסמוטריץ רוכבים על חמור שראשו הוא ראשו של ראש הממשלה בינימין נתניהו).
החל מ-7 באוקטובר, התמקדה הרשת בשיבוש וניצול מאבק משפחות החטופים, דרך ערוץ טלגרם וחשבונות פייסבוק, טוויטר וטיקטוק של מותג "ישראל השנייה". פוסטים שפרסמה הרשת כללו תקיפה של ראש הממשלה (למשל, "נתניהו הוא הגורם העיקרי לאסון הזה"). התכנים הועתקו מעמודים של תומכי מחאה, ומיעוטם מעמודים של תומכי נתניהו. כן יצרה הרשת תכנים מקוריים, כמו סרטון שתוקף את היעדר האמפתיה של נתניהו כלפי החטופים וסרטון דיפ-פייק של ראש הממשלה. המשתמשת "שרה אפרון" אף פנתה למנהלי קבוצות ווטסאפ של מאבק משפחות החטופים בבקשה לקבל מידע על התארגנויות מחאה וניסיון לשכנע פעילים להפיץ חומרים שלועגים לנתניהו, בן גביר ונבחרי ציבור אחרים.
חוקרי פייק ריפורטר אפיינו שלוש שיטות פעולה מרכזיות של הרשת. הראשונה, איסוף מידע והפעלת סוכנים. "חשבון ווטסאפ בשם 'שרה אפרון', בעל מספר טלפון אמריקאי ותמונת פרופיל גנובה של זוג, פנה במהלך המחאה נגד הרפורמה המשפטית לאדמינים של קבוצות וואטסאפ בעיר רחובות", כתבו חוקרי פייק ריפורטר בדוח שפרסם הארגון. "'שרה' הציעה להם להשתמש בעיצובים גרפיים מיוחדים שהכינה עם בעלה למחאה, בהם תמונתו של נתניהו עולה בלהבות. לאחר תחילת המלחמה, התעניינה 'שרה' במאבק להחזרת החטופים וביקשה לצרפה לקבוצות ווסטאפ בנושא. היא הגיעה לפחות לקבוצה אחת פתוחה, פנתה לאדמינית שלה והציעה לה לעשות שימוש בפוסטרים שעיצבה לטובת המחאה. ישנו חשש שהפרופיל יצר קשר עם אדמינים נוספים".
חשבונות אחרים שקשורים לרשת, ובהם "ישראל השנייה" פרסמו ב-2022 תמונות וסרטונים שבהם נראית מפת ישראל, על רק צבעי דגל הגאווה, תלויה באתרים שונים בחיפה, תל אביב, ירושלים ונצרת. פוסטר אחר הציג את נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בדמותו של היטלר לצד הכיתוב "פוטין הוא פושע מלחמה". סרטון של הפוסטר מודבק על קיר בחיפה שותף על ידי חשבונות שנקשרו לרשת, בהם חשבון שהתחזה לשגרירת ישראל באו"ם לשעבר גבריאל שלו. "הדבר מעיד על כך שהרשת הצליחה לגייס אוהדים לרעיונותיה ואף לגרום להם לפעול 'בעולם האמיתי' כדי לקדם ולהמשיך להפיץ את מסריה. בפועל, אזרחים ישראליים פעלו בשמה של הרשת, בשטח ישראל, ככל הנראה ללא ידיעתם", נכתב.
שיטת הפעולה השנייה היא העמקת הקיטוב בין חלקי העם. הסרטון המזויף של שריפת תמונת הרב דרוקמן היה הדוגמה הבולטת ביותר, אבל לא היחידה. "חלק גדול מאוד מהתכנים שהופצו בנכסים הדיגיטליים של 'ישראל השנייה' נגעו לסוגיית החטופים", אומרים החוקרים. "המסר העיקרי היה שלממשלה ובעיקר לנתניהו לא אכפת מהם ושהם חשובים כמתים. בנוסף נטען כי בעלי אזרחויות זרות יזכו להגנה גדולה יותר, מסר שמתכתב עם מסרים של דה מורליזציה ועידוד הגירה שהופצו גם כן לכל אורך המלחמה, עד היום".
עוד קודם לכן, מיקדה הרשת חלק ניכר מפעילותה בהסתה נגד הקהילה הגאה ונגד חרדים: "הרשת פעלה על מנת לזהות סוגיות חברתיות שנויות במחלוקת שמעוררות מתח בציבור הישראלי, והעמקת המתח על ידי יצירת והפצת תוכן מסית. נראה כי מטרת הרשת היא לחזק את האמונה כי 'אין עם מי לדבר'. הקמפיין קידם נרטיב לפיו הפערים בחברה הישראלית אינם ניתנים לגישור ועדיף שהציבור החילוני והחרדי ייפרדו, גיאוגרפית ורעיונית. תוכן השנאה נגד הקהילה הגאה כלל מסרים כגון 'זו לא אהבה, זו תועבה' בצירוף תמונות של זוגות חד מיניים, גרפיקה של דגל הגאווה בפח אשפה עם הכיתוב 'סוטים חולים עופו מהארץ', תמונה של חמור ופרה בצבעי דגל הגאווה עם הכיתוב 'מצעד הבהמות' ותמונתו של שר הבריאות לשעבר ניצן הורוביץ כשחציו שטן. התוכן הנגדי כלל גרפיקות בצבעי הגאווה של תנועה פיקטיבית בשם 'התנועה לעצירת חרדים', גרפיקה של איסור על פאות ושטריימל, ציטוטים נגד בן גביר המיוחסים ליאיר לפיד ותמונה בצבעי הגאווה עם הכיתוב 'שנאה היא נגד היהדות'".
שיטת הפעולה השלישית היא יצירת ארגונים פיקטיביים והתחזות. בפרט, חביבה על הרשת התחזות לרבנים מוכרים ובעלי השפעה. חוקרי פייק ריפורטר זיהו חשבונות מתחזים ב-X, פייסבוק, יוטיוב ואינסטגרם של שבעה רבנים (צבי קוסטינר, ראובן אלבז, אהרון ביטון, שמואל אליהו, שלמה עמאר, אביגדור נבנצל ואליהו מקסומוב), שכולם התבטאו בעבר נגד הקהילה הגאה ונגד מצעד הגאווה. חשבונות אלו הצליחו לגייס בין מאות לאלפי עוקבים. "כל הפרופילים הללו, בשלל הרשתות, עדיין קיימים, ומבצע ההשפעה המסית עוד מופיע בהם", אומרים חוקרי פייק ריפורטר. "ערוץ היוטיוב של הרב שלמה עמאר, שגם הוא עדיין קיים, בולט באופן מיוחד, שכן הוא כולל זיוף של קטעי אודיו התוקפים את הקהילה הגאה וקוראים לשלילת זכויות נשים, בהן הזכות להצביע. קולו של המתחזה לא נשמע זהה לקולו של הרב עמאר, וניתן לזהות טעויות הגייה, אך עבור רבים יכול להיווצר בקלות הרושם כאילו מדובר בדברים אמיתיים".
כן זוהו שלושה פרופילים בטוויטר שהתחזו לפעילות חברתיות מוכרות וששימשו להפצת תוכן פרו-להטבק"י ואנטי-חרדי. "נמצא פרופיל המתחזה לאידית קליין, הנשיאה והמנכ"לית של ארגון קשת הפועל למען שוויון עבור הקהילה הלהטב"קית היהודית. גם היום החשבון עדיין פעיל וגוגל אף מפנה אליו. חשבון נוסף התחזה ליהודית פלסקו, תיאולוגית פמניסטית יהודיה. בנוסף, חשבון מרכזי מאוד ברשת התחזה לעיתונאי עומר שוברט. שמו ופרטים ביוגרפים שלו נגנבו, ואליהם הוצמדה תמונה שאינה שלו. גם במקרה הזה אנחנו מזהים דפוס שכבר זיהינו בעבר בקרב רשתות התערבות זרה, במסגרתו חשבונות מרכזיים פונים לפעילים מציגים את עצמם כעיתונאים ומבקשים לקבל נכסים דיגיטליים הקשורים למחאות אזרחיות".
החוקרים זיהו גם כמה פרופילים בעברית ובאנגלית שהתחזו לארגונים פיקטיביים, כולם עם לוגו ייחודי. הרשת הקימה גם שני אתרי חדשות מזוייפים, באמצעותם הפיצה ציטוטים מזויפים של יאיר נתניהו נגד יאיר לפיד.