סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
קבוצת האקרים NOBELIUM
"מוסקבה ממשיכה להשתמש במאגר נרחב של שחקני השפעה" (צילום: גטי אימג'ס)

"רוסיה, סין ואיראן פועלות במטרה להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב"

ראשת המודיעין הלאומי של ארה"ב הזהירה: "שחקנים זרים מנטרים את ההתפתחויות הפוליטיות בארה"ב, ואנו צופים שהם יקדמו נראטיבים שיערערו מוסדות דמוקרטים, יקדמו פילוג וישנו את דעת הקהל"

רוסיה, סין ואיראן מנהלות קמפייני השפעה רחבים במטרה לשבש ולהשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר, וממנפות לצורך הפצת המידע שלהן אזרחים אמריקאים וחברות בעלות מיומנויות תקשורתיות וטכנולוגיות – כך מזהיר משרד ראשת המודיעין הלאומי של ארה"ב.
"שחקנים זרים מנטרים מקרוב את ההתפתחויות הפוליטיות בארה"ב, ואנו צופים שהם יתאימו עצמם להתפתחויות האחרונות ויקדמו נראטיבים שיערערו מוסדות דמוקרטים, יקדמו פילוג וישנו את דעת הקהל", נכתב בהודעה שפרסם המשרד אתמול, עם הכניסה ל-100 הימים האחרונים לפני הבחירות. "שחקנים אלו מבקשים לפגוע במעמדה הבינלאומי של ארה"ב".
המשרד מזהה שתי טקטיקות חדשות שבהן נוקטות רוסיה, סין ואיראן. הראשונה, הסתייעות בחברות מסחריות, דוגמת חברות שיווק ויח"צ, במטרה למנף את המומחיות שלהן בתחומים כמו תקשורת וטכנולוגיה ולהקשות על זיהוי מקור קמפיין ההשפעה. "חברות אלו מציעות מגוון שירותים, ויכולות לפעול בגמישות גדולה יותר ועם פחות חסמים ביורוקרטיים מאשר גופי ממשל", נכתב בהודעה. "מוסקבה ממנפת חברות רוסיות כדי לעצב דעת קהל בארה"ב, כולל ביחס לבחירות. חברות אלו יצרו פלטפורמות השפעה שפונות לאמריקאים בצורה ישירה וחשאית, תוך התאמת תוכן ייעודית לקהל היעד. גופי ממשל בסין שיתפו פעולה עם חברת טכנולוגיה סינית כדי להרחיב את קמפייני ההשפעה החשאיים של בייג'ינג, כולל יצירה יעילה יותר של תוכן שמתאים לקהל המקומי".
הטקטיקה השנייה היא שימוש באזרחים אמריקאים, בידיעתם או שלא בידיעתם, לצורך החדרה, קידום והגדלת האמינות של נראטיבים שמשרתים את האינטרסים של השחקנים הזרים. "שחקני השפעה רוסים פועלים על מנת לבנות ולהפעיל רשת של יישויות מארה"ב ומדיניות מערביות אחריות כדי ליצור ולהפיץ נראטיבים ידידותיים לרוסיה. יישויות אלו מפרסמות תכנים במידה חברתית, כותבות לאתרים עם קשרים גלויים או סמויים לממשלת רוסיה, ומנהלות פעילויות מדיה אחרות", נכתב.
לדברי המשרד, האיום הגדול ביותר על הבחירות בארה"ב מגיע מרוסיה: "מוסקבה ממשיכה להשתמש במאגר נרחב של שחקני השפעה וטקטיקות ומשפרת את יכולתה להסתיר את מעורבותה, להגביר את היקף החשיפה, וליצור תוכן שמהדהד בקרב קהלים בארה"ב. שחקנים אלו מבקשים לתמוך במועמד לנשיאות, וכן להשפיע על הבחירות לקונגרס, לערער את אמון הציבור בהליך הבחירות, ולהחריף מחלוקות פוליטיות".
סין לא פועלת כרגע להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות, אך כן זוהו מאמצים לפגוע במועמדים לקונגרס ולמשרות נבחרות אחרות שיכולים לאיים על אינטרסי ליבה של בייג'ינג. בנוסף, הם עושים שימוש במדיה חברתית על מנת לזרוע מחלוקות ולקדם נראטיב של דמוקרטיות כמשטרים כאוטיים.
איראן פועלת על מנת לתדלק את חוסר האמון במוסדות פוליטיים ולזרוע אמון. "טהראן גם מנסה להשפיע על הבחירות לנשיאות, כנראה מכיוון שמנהיגי איראן רוצים להמנע מתוצאה שתגדיל את המתחים עם ארה"ב", נכתב. "טהראן מסתמכת אל רשת רחבה של יישויות מקוונות כדי להפיץ דיסאינפורמציה, ובפרט פעלה להחרפת מתחים סביב המלחמה בעזה".