סגור
גג עמוד techtalk דסק

המלחמה בין היוצרים למערכות ה-AI עולה מדרגה. כיצד היא תסתיים?

במסגרת שורת תביעות שהגישו אמנים כנגד טכנולוגיות בינה מלאכותית נטען כי הן עושות שימוש בחומרים שלהם על מנת לאמן את המערכות שפיתחו, ובכך מפרות זכויות יוצרים. לא ברור אם בתי המשפט יכריעו לטובת היוצרים, אך ללא התגמשות מצדם הם עלולים לחוות התרסקות כואבת

בעידן הדיגיטלי המתפתח במהירות, טכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) מציבות אתגרים משמעותיים לעולם זכויות היוצרים. מערכות AI מתקדמות, המסוגלות ללמוד, ליצור ולשכלל תוכן באופן אוטונומי, מעלות סוגיות מורכבות לגבי הגבולות בין יצירה אנושית ומכונה, ומעוררות שאלות משפטיות ואתיות חדשות.
סוגיה זו הגיע באחרונה לפתחו של בית המשפט הפדרלי במחוז הצפוני של מדינת קליפורניה, במסגרת תביעה של מתכנתים שטענו שמערכות GitHub Copilot של Microsoft מסייעות לאמן את מערכות ה- AI של OpenAI על ידי כך שהן עושות שימוש בקודי מקור שהם מפתחים, ומאפשרות את העתקם על ידי משתמשי המערכות.
הטענה המרכזית של התובעים היתה שהמערכות מעתיקות את הקודים שהם כותבים, לומדת אותם ואף מאפשרת את העתקתם על ידי משתמשי המערכות. התובעים טענו שהיקף המקרים בהם המערכת מפיקה קודים שהם העתקה מלאה של קודים שלהם, הולכת וגדלה. והתנהלות של המערכות מהווה הפרת זכויות היוצרים שלהם. בית המשפט דחה את עילות התביעה המבוססות על הפרת זכויות יוצרים והותיר מכתב התביעה רק שתי עילות: הפרת רישיון קוד פתוח ואחרת הטוענת להפרת חוזה.
מקרה זה מצטרף לשורה של תביעות שהגישו בעלי זכויות ויוצרים מקוריים נגד מערכות AI בטענה שהמערכות לומדות ומתאמנות על היצירות המקוריות שלהם לצורך פיתוח היכולות של המערכת. בשנה שעברה הגישו קבוצת אמנים, ביניהם שרה סילברמן והסופרים ריצ'רד קדרי וכריסטופר גולדן, תביעה נגד החברות OPEN AI ומטא בטענה להפרת זכויות יוצרים בכך שהחברות עושות שימוש בחומרים שלה המוגנים בזכויות יוצרים על מנת לאמן את מערכות ה AI שלהם.
מוקדם יותר השנה שלחה חברת סוני מיוזיק מכתבי התראה ל-700 חברות והזהירה אותם שלא לעשות שימוש בשירים שבבעלותה לצורך אימון מערכות ה AI שהן מפתחות. גם חב' יוניברסל מיוזיק כבר הגישה תביעה כנגד חברת Antrophic בטענה שמערכת ה-AI שמפתחת החברה עושה שימוש במילים של שירים שלה.
אנו רואים שמערכות ה AI מהוות איום ישיר וברור על יוצרים ואמנים. המערכות משתמשות בתוכן קיים על מנת ללמוד ולהתפתח וכן על מנת להפיק תוכן חדש, שבעלי הזכויות טוענים שזהו תוכן המבוסס על יצירות שלהם ומכאן מדובר ביצירות נגזרות שללא אישור בעל הזכויות המקורי, מהוות הפרת זכויות היוצרים שלהם.
האם המערכות רשאיות להתאמן על יצירות מוגנות קיימות, כלומר האם האימון מהווה שימוש אסור ומפר ביצירה מוגנת?
כאשר אנו מבקשים מהמכונה שלנו לצייר תמונה, לכתוב קוד או להלחין מוסיקה, המכונה כמובן צריכה לחפש במאגרי מידע הזמינים לה, מידע שהוא למעשה תוכן, על מנת לייצר יצירה חדשה. במילים פשוטות, היא צריכה דוגמאות להעתקה או - במקרה של יצירות אמנות - לקבל "השראה" מהן.
כפי שראינו בתביעות האחרונות שמתנהלות, היוצרים מסרבים להסכים שהמכונה "תתגלח על הזקן" שלהם ועוד ללא תמורה, ולכן הם טוענים שהשימוש מהווה פגיעה בזכויות היוצרים שלהם. בהיעדר כל משא ומתן בין הצדדים, חברות התוכנה פשוט עושות כרצונן ביצירות היוצרים והמפתחים יוצרים עובדות בשטח.
הסופה שחווים היוצרים השונים עם פריצת מערכות ה-AI לחיינו מזכירה את אירועי המעבר מטכנולוגיה אנלוגית לדיגיטלית, אז היוצרים נחרדו לגלות שהיצירות שלהם - כגון מאסטרים של המוסיקה שנוצרו עבור תקליטי ויניל - מקבלות פלטפורמות חדשות שמאפשרות ניצולים חדשים, אך חלקם לא שותפים לחגיגה.
1 צפייה בגלריה
עו"ד ערן פרזנטי משרד פירון ושות'
עו"ד ערן פרזנטי משרד פירון ושות'
עו"ד ערן פרזנטי משרד פירון ושות'
(צילום: סטודיו תומאס)
היוצרים ניהלו מסכת תביעות במסגרתן נטען שהזכויות שלהם ניתנו ברישיון בהסכמים שלא התייחסו לטכנולוגיות עתידיות, ולכן הם רשאים לעשות בהם מסחור מחדש. במשך כמה שנים שוק היוצרים חווה טלטלות משפטיות, אך לאט לאט המצב התייצב וכיום נדיר לראות הסכמי הפקה או מולו"ת שאינם מתייחסים לטכנולוגיות או פלטפורמות עתידיות.
ניתן לצפות שמהלכי היוצרים נגד מערכות AI ישככו בתוך מספר שנים מעטות, אך טכנולוגיות אלו שנמצאות היום בעין הסערה, יתמודדו מחד בבתי המשפט על חירות היצירה שלהן, ומנגד יהפכו מהר מאד ליוצרים עצמאיים המפיקים יצירות חדשות בהיקפים אדירים. כך, בכל יום יתרחקו התוכן והמקור שלימד אותן או שעליו הן הסתמכו ביצירות.
אמנם ראינו שבית המשפט הפדרלי בעניין GitHub דחה כמעט לגמרי את התביעה של המתכנתים, אך לא בטוח שבתביעות של צלמים, גרפיקאים ומוזיקאים התוצאה תהיה דומה. לכן אפשר להעריך שבקרוב יתחילו ארגוני היוצרים לחתום הסכמי שמיכה עם מפתחות של פלטפורמות ה-AI.
אם היוצרים לא יתגמשו, הם עלולים להישאר מאחור בדומה לחברות התקליטים שלא השכילו לעלות בזמן על רכבת הסטרימינג, שהתרסקו, וחלקם הגדול נפרד מנכסי הקניין הרוחני שלו לטובת חברות הסטרימינג.
עו"ד ערן פרזנטי הוא שותף וראש מחלקת קניין רוחני במשרד עורכי הדין פירון