סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
משבר השבבים: הקשיים באספקת אייפון 13 יימשכו לפחות עד פברואר

כתוצאה מהמשבר הגלובלי בייצור ובשרשראות האספקה אפל לא תצליח להדביק את קצב הביקוש למכשיר הדגל שלה בטווח המיידי. ברבעון החולף, הבעיה המתמשכת גרמה לאפל נזק של יותר מ-6 מיליארד דולר. מכשיר המאק והאייפד סובלים מבעיות אספקה חמורות כבר חצי שנה


מקורות בשרשראות האספקה של מוצרי אפל מדווחים כי חברת הענק לא תצליח להדביק את הביקוש לאייפון 13 לפחות עד תחילת פברואר. הבעיה המתמשכת של אפל נוגעת למחסור העולמי החמור בשבבים סטנדרטיים שנועדו ליישומים בסיסיים, כמו למשל דרייברים של מסכי מחשב. המחסור החמור בשבבים אלה - תוצאה של הביקוש האדיר למחשבים מסוגים שונים בזמן משבר הקורונה. את השבבים החכמים יותר, שמפעילים תהליכים ויישומים מורכבים, אפל, כידוע, מייצרת כיום בעצמה עבור מוצריה.
עוד לפני הפרסום על הימשכות העיכוב באספקת האייפונים (פחות או יותר עד למועד שבו המתחרה הגדולה של אפל, סמסונג, אמורה להציג את מכשירי הגלקסי החדשים שלה) הזהיר מנכ"ל החברה טים קוק כי חוסרים משמעותיים של רכיבים יצרו השפעה רחבה יותר מכפי שהחברה ציפתה והודיע כי גם האספקה של מכשירי האייפון 13 תיפגע ולא רק זו של מכשירי המאק והאייפד, כפי שדיווחה החברה מוקדם יותר, באפריל השנה.
בכך, ביקשה אפל לבשר לעולם כי אף על פי שבתור יצרנית שבבים עצמאית יש לה יתרון מובנה על פני מתחרותיה בכל הנוגע למשא ומתן על קדימות מול ספקי הרכיבים - למעשה, ישנם קווי ייצור ואספקה שלמים שמוקדשים אך ורק לה - גם היא מושפעת מהמשבר הגלובאלי וגם לקוחותיה הרבים סובלים ממנו. טים קוק אף חשף כי בעיות האספקה עלו לאפל יותר מ-6 מיליארד דולר במהלך הרבעון החולף.
1 צפייה בגלריה
טים קוק מנכ"ל אפל אוקטובר 2021
טים קוק מנכ"ל אפל אוקטובר 2021
טים קוק מנכ"ל אפל. אחרי רבעון החגים יתחדש הכל
(צילום: רויטרס)
מסיבה זו, החברה גם לא סיפקה הערכת רווח לקראת פרסום הדו"ח הרבעוני הבא - "רבעון החגים" - אבל עדיין, יש אור בקצה המנהרה: באופן כללי, הלחץ של החברה לעמוד בביקוש לאייפון 13 יורד בהדרגה עם שובו של העולם, או לפחות של חלקים ממנו, לשגרה. כאמור, על פי מקורות עד פברואר 2022 המצב אמור להתאזן - כלומר, הייצור ושרשראות האספקה יחזרו לפעילות מלאה וההיצע של אפל ישוב להיות מותאם לביקוש. על פי דו"חות של מחקרי שוק עדכניים, אפל נמצאת היום במקום השני במכירות הסמארטפונים, אחרי סמסונג, לאחר שעקפה את וואווי ואת שיואמי. החברה גם מציגה בחודשים האחרונים גידול מרשים בנתח השוק שלה בארה"ב ובאירופה.