TechTalkמהפכת השופינג של הרשתות החברתיות - קווים לדמותה
TechTalk
מהפכת השופינג של הרשתות החברתיות - קווים לדמותה
המפגש בין שגשוג האיקומרס לצמיחת הפינטק הוליד בין השאר את חווית הקניות החברתית. גליה באר-גבל, סמנכ״לית פיתוח עסקי ואופרציה ב-Team8, מזהה מעבר צרכני מאמזון, וולמארט ואיביי לפייסבוק, טיקטוק וגוגל
חודשי נובמבר-דצמבר הם גולת הכותרת בענף האיקומרס (סחר מקוון) העולמי. אמנם חזינו תמורות, אבל התחזיות שהיו לעשר השנים הבאות בנוגע להתנהגות הצרכנים, לכלים הטכנולוגיים ולמודלים העסקיים הקדימו להתגשם והן כבר המציאות הנוכחית. זאת, עוד לפני שהזכרנו בכלל את המילה ״קורונה״, שבאופן מידי הסיטה את רוב העולם הצרכני לקניות אונליין. כך לדוגמה, ברבעון הראשון של שנת 2020, ימי תחילת הקורונה, ענף האיקומרס בארה״ב הכפיל עצמו - מה שבא לידי ביטוי לצמיחה שוות ערך לעשור ברבעון אחד.
לצד צמיחת האיקומרס, צומח גם שוק הפינטק, שכן הצמיחה במסחר האלקטרוני גורמת באופן ישיר לעלייה בנפח התשלומים המתבצעים אונליין. בשנים האחרונות נוצר ביקוש משמעותי לחדשנות בעולמות התשלומים, לרבות סליקה, מניעת הונאות ושיפור חווית המשתמש. שחקני האיקומרס התחילו להציע שירותים פיננסיים כמו Shopify - פלטפורמה מובילה לבניית אתרים, שחלק לא מבוטל מהכנסותיה מקושרות למוצרים פיננסיים שאותם היא מציעה למוכרים, שירותי סליקה ואשראי.
באופן טבעי, נכנסו לזירת האיקומרס הלוהטת גם הרשתות החברתיות. עד לאחרונה הן היוו פלטפורמה פרסומית בעיקר עבור מוכרי האיקומרס, אולם עם התפוצצות התחום גבר שיתוף הפעולה בין המוכרים לפלטפורמות והתפוצץ גם "המסחר החברתי" (social commerce) - שילוב של חווית הקנייה בתוך חווית הגלישה היומיומית ברשת החברתית. הרשתות החברתיות זיהו את הפוטנציאל בשילוב עולם האיקומרס בפלטפורמות כדרך להגדיל את הצעת הערך ללקוחות, לחזק את החיבור שלהם לרשתות ובעיקר להיחשף למידע חשוב על הרגלי הצריכה שלהם. המסחר החברתי מקרב את המוכרים מאוד ללקוחות הקצה, מקטין את התלות שלהם בזירות מסחר כמו אמזון ואיביי, ומסייע להם למנף את היכולות של הרשתות החברתית ליצירת חוויה אישית שמתורגמת לשיעורי המרה גבוהים יותר ולמכירות רבות יותר.
אם בעבר הפלטפורמות החברתיות התמקדו בהצעות הערך לצרכנים, הרי שכעת דווקא החוויה והנוחות של המוכר הופכת לחשובה יותר. פלטפורמות שיתאימו את עצמן לצורכי המוכרים מבחינת שיווק, טכנולוגיה, תשלומים, ולוגיסטיקה, יוכלו לבדל את עצמן
התחרות בין הפלטפורמות בשיאה. אינסטגרם, טיקטוק ופינטרסט הן רק חלק מהשחקניות שהכריזו על מוצרי איקומרס חדשים, כשהמטרה של כולן ברורה - למשוך את המוכרים. אם בעבר הפלטפורמות הללו התמקדו בהצעות הערך לצרכנים, הרי שכעת דווקא החוויה והנוחות של המוכר הופכת לחשובה יותר. פלטפורמות שיתאימו את עצמן לצורכי המוכרים מבחינת שיווק, טכנולוגיה, תשלומים, ולוגיסטיקה, יוכלו לבדל את עצמן. בעולם שבו הצרכנים הולכים והופכים לפחות נאמנים לרשתות השונות, היכולת של הפלטפורמות החברתיות להציע חוויה אישית ומותאמת, לצד היצע רחב יותר של מוצרים רלוונטים, היא מה שישאיר את הצרכנים אצלן בבית.
פייסבוק, לדוגמה, הכריזה בשנה האחרונה על פייסבוק שופס - שיתוף פעולה עם Shopify. פייסבוק מציעה ל-1.7 מיליון המוכרים שמשתמשים בפלטפורמת Shopify להתחיל למכור ישירות באמצעותה ובכך מייתרת את הצורך של המוכר לפתוח חנות ייעודית אצלה. טיקטוק, מצדה, השיקה את טיקטוק שופינג - פתרון המאפשר למוכרים ב-Shopify שמחזיקים בחשבון טיקטוק להציג את קלטוג המוצרים ישירות באפליקציה. טיקטוק אף הגדילה לעשות והודיעה שתאפשר למוכרים לבצע אינטגרציה מלאה בפלטפורמה, כך שהיא תנהל עבורם את שרשרת האספקה הלוגיסטית.
גם גוגל לא נשארה אדישה להתפתחויות. מדי יום נערכים בגוגל מיליארי חיפושים הקשורים לקניות משלושה מיליארד מכשירי אנדרואיד ברחבי העולם. גוגל מנצלת את יכולות החיפוש הטובות שלה ומגבירה את פעילות האיקומרס שלה כשהיא מאפשרת הצגה של דפי מוצר מחנויות ישירות בדף החיפוש - מה שמקצר את תהליך הקניה לצרכן. גוגל הכריזה על שותפויות עם Shopify, WooCommerce, GoDaddy ו-Square, והפחיתה את דמי הרישום לגוגל שופינג כדי למשוך את המוכרים אליה.
מגרש המשחקים של עולם האיקומרס משנה את פניו ונתח השוק של השחקניות המסורתיות כמו אמזון ו-וולמארט בהחלט עשוי לקטון. הקשר האינהרנטי בין פינטק לאיקומרס הוביל שחקניות גדולות להתמקדות בתחום, המסחר החברתי גרם לחברות הטכנולוגיה ולפלטפורמות המדיה החברתית להציע שירותי אי קומרס חדשים, ואנחנו ממשיכים לשמוע על סטארט-אפים שמנצלים את ההזדמנות בשוק. מהפכת הקניות ללא ספק בעיצומה.
גליה באר-גבל, סמנכ״לית פיתוח עסקי ואופרציה ב-Team8