סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מיצג 7.10 קלטורה 2
מיצג 7.10 קלטורה (צילום: קלטורה )

מיצגי זיכרון, שיחות עם משפחות חטופים והתנדבות: כך יציינו את ה-7.10 במקומות עבודה

מחר תחלוף שנה מאז השבת השחורה. בארגונים שונים יערכו פעילויות מיוחדות שיתמקדו בזיכרון הנופלים, קריאה לשחרור החטופים, הנצחה, התנדבות, תרומה ושיקום 

מאז השבת השחורה, ששינתה את חיינו, מקומות עבודה נאלצו ונאלצים להתמודד עם מצבים חדשים, חסרי תקדים ומורכבים. החל מתפקוד בסיסי בעת מלחמה וכאשר עובדים מגוייסים, דרך התמודדות עם אבל ושכול, עובדים ובני משפחות של עובדים שנחטפו ועדיין נמצאים בשבי חמאס, כאלה שהיו נעדרים, וכאלה שהיו או עדיין מפונים מבתיהם.
מחר (ב'), ה-7.10, שנה לשבת השחורה מציב בפני מקומות עבודה דילמה נוספת: כיצד לציין את היום הקשה. בחלק מהחברות יזכרו ויזכירו את עובדיהן שנרצחו, נחטפו, נפצעו או איבדו את יקיריהם, אחרות יקיימו מפגשים עם שורדים, בני משפחות חטופים, יערכו טקסים ומיצגים, יתנדבו או יצפו במופעים ותערוכות.
הנה מספר דוגמאות לדרכים בהן בחרו חברות לציין את יום השנה לאסון ולמלחמה המתמשכת.
מיצג "מזיכרון לתקווה"
עובדי חברת ההייטק Kaltura יצרו את מיצג "מזיכרון לתקווה", לציון שנה לארועי ה-7 באוקטובר. המשלב בין קריאה לשחרור החטופים, סיפורי גבורה אזרחיים וצבאיים שהתגלו, ומונצחים בו סיפוריהם של בני משפחה וחברים של עובדי החברה שנרצחו ונפלו במלחמה. ביניהם עינב אלקיים-לוי ז"ל, עובדת חברת קלטורה שנרצחה במסיבת נובה ובן זוגה אור לוי חטוף בעזה.
במיצג משולב חדר וידאו שכל קירותיו כוסו במסכים, אחד הקירות מוקדש לקטעי וידאו מחייהם של עינב ז"ל ואור לוי לפני החטיפה. בחדר החשוך מושמעים קולות של נשימות ותקתוק שעון, מוקרנים בו גם תמונות וסרטים מחייהם של 101 החטופים שעדיין נמצאים בשבי בעזה ותיעודים מהשבי.
במיצג משולב אזור עיון בספרות עם הכותר "מה הקשר" שנכתב על ידי עובד קלטורה, חננאל זילברברג, סרן במיל'. העוסק בסיפורו האישי כקצין הקשר של חפ"ק המח"ט בחטיבה 7. בספרו הוא מתאר את אירועי ה-7 באוקטובר ממבט עיניו, את ההקפצה והכניסה ללחימה בעזה. את מראה אחד הטנקים הראשונים שנכנסו לעזה במלחמה ומה חווה כשירו עליו טיל נ"ט.
בחלל המיצג משולב שעון עצר המונה את הזמן שעבר מ-7 באוקטובר – התקופה שבה החטופים נמצאים בעזה, עם קריאה Every second count. ניתן לצפות בחדר הצמוד בוידאו מתוך מפגש שנערך לעובדי קלטורה עם אופיר אמיר, מיזמי ומפיקי הנובה, שהוא גם בעלה של ליאור בוקשפן, עובדת קלטורה. אופיר שיתף את העובדים בסיפורו האישי מהנובה כאחד ממפיקי האירוע. הוא נורה ברגליו, הצליח לשרוד ולהיחלץ מהתופת.
המיצג יישאר בחברה גם לאחר ה-7 באוקטובר, חלק ממנו נתרם למטה החטופים והוצב בכיכר החטופים.
מי שמובילה את היוזמה בקלטורה היא ליטל אלקיים, SVP HR יחד עם צוות ה-HR בחברה, יחד הם מובילים גם את כל היוזמות והתמיכה בעובדים מאז ה-7/10. אלקיים גם היא איבדה חבר במלחמה אותו הכירה מהשירות ביחידת שייטת 13, אלי גינסברג ז"ל, אותו שילבה בקיר ההנצחה ליקירי עובדי החברה.
בחודשי המלחמה הראשונים רתמו עובדי קלטורה את הפלטפורמה של החברה לטובת יוזמות הסברה. הם הקימו את פלטפורמת ההסברה https://stand4israel.net בשיתוף ארגונים ומתנדבים רבים במטרה להציג תיעוד אמין של הטבח. היא כוללת כיום אלפי תכנים וזמינה בעשרות שפות כדי להנגיש את המידע למיליארדי אנשים בעולם בשפת האם שלהם. מיזם נוסף "בעיניים שלנו – iwitness 7/10" מעניק לתקשורת הבינלאומית גישה חופשית לכל החומרים שמתעדים את הטבח על מנת לא לאפשר לקבוע נרטיב שקרי על ידי שונאי ישראל.
תערוכת 'נקודה בזמן'
את ה7/10 יציינו ברפאל במספר אירועים אשר יביאו לידי ביטוי את האבל על אירועי ה7/10 לצד הזיכרון של הנרצחים והחללים, העלאת המודעות לחטופים שעדיין בעזה ובמקביל את ההערכה לעובדי רפאל על השקעתם והתגייסותם ביתר שאת למען ביטחון המדינה בשנה שחלפה. לאורך כל השבוע מ7-14/10 תוצג תערוכה בשם "נקודה בזמן", עובדי רפאל הוזמנו לשלוח יצירות אומנות אשר יצרו בשנה האחרונה בעקבות אירועי ה-7/10 ומלחמת חרבות ברזל.
שגית סלע גל, סמנ"כלית בכירה למשאבי אנוש ברפאל מסבירה: "כשמה של התערוכה, השביעי באוקטובר 2023 הוא 'נקודה בזמן' בה חיינו השתנו. התערוכה באה לחשוף חקירה אומנותית אישית של אוסף החוויות והרגשות מאז אותה שבת שחורה כפי שהן משתקפות בעבודות פרי יצירתם של עובדות ועובדי רפאל ואומנים מרחבי הארץ. בתערוכה יוצגו כ-80 יצירותיהם המקוריות, המרגשות והמגוונות של אומניות ואומנים מרפאל, שיוצרות מסע ויזואלי, רגשי וחווייתי שהחל בנקודה בזמן בה חיינו השתנו לנצח". לצד יצירות העובדים ישולבו כרזות ויצירות של אמנים נוספים. עוד באותו השבוע, אמן הגרפיטי נודע בנצי ברופמן יגיע למכון דוד שבקריות ולמכון לשם שבגוש משגב ויחד עם העובדים יצייר קירות גרפיטי בהשראת ה7/10 שיישארו כזיכרון בשני המכונים ויתקיימו הרצאות לעובדים בהשתתפות: הצלם זיו קורן, חן זנדר, אורן סמג'ה והכתב הצבאי אור הלר. בכל שלוחות רפאל יועמדו פינות זיכרון בהן קיר זיכרון עם שמות החללים נרות נשמה ומדבקות לדש הבגד, במכון דוד ובמכון לשם יתלה "קיר הזיכרון לנרצחים ולחללים" ובמסכים הדיגיטליים הפרוסים ברפאל יוצג מיצג של הספרייה הלאומית עם תמונותיהם של למעלה מ-1,650 הנרצחים והחללים מהשנה האחרונה. "כבר שנה שהגרון חנוק והלב לא שלם, שנה חלפה מאותה שבת שחורה ואנחנו כאן ברפאל זוכרים יחד", אומרת סלע גל.
הופעה של שי צברי ומופע 'ימים טובים פי אלף' בקאמרי
ענקית המובייל גיימינג פלייטיקה תציין שנה לשבעה באוקטובר עם שבוע גדוש בפעילויות הנצחה וזיכרון בהם ישתתפו כ-1,000 מעובדי ועובדות החברה בישראל. ב-6 באוקטובר, יתקיים אירוע מיוחד שבו כתב חדשות 13 אור הלר יראיין את אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני ז"ל שנרצחה בשבת השחורה, ואת חן זנדר, ששכלה את אחותה במסיבה בנובה. ב-7 באוקטובר תתקיים הופעה ייחודית של שי צברי לזכר הנופלים. במהלך הימים הללו יוזמנו בערב העובדים למופע "ימים טובים פי אלף" בתיאטרון הקאמרי, המסמל תקווה לעתיד טוב יותר. במקביל, תיפתח תערוכה תחת השם Part of the Pack במועדון של החברה, שמטרתה להאיר על תרומתה ועשייתה של פלייטיקה ועובדיה לאורך השנה האחרונה, ולהדגיש את הסיוע המשמעותי, הערבות ההדדית ושותפות הגורל לחיים המשותפים כאן. זיוה שלום, מנהלת Well Being בפלייטיקה, סיכמה: "בימים האלה, אנחנו לא רק זוכרים אנחנו פועלים יחד עבור כל מי שנפגע וזקוק לנו. אנו רואים בחיבור שלנו ובתרומה לקהילה אליה אנחנו שייכים חלק בלתי נפרד מהזהות ותפיסת האחריות שלנו. כך היה מאז ומתמיד אבל הכל קיבל משנה תוקף מאז השבעה באוקטובר. אנחנו עושים הכל כדי לתת את חלקנו, להקל ולהיטיב עם קהילות, חיילים, משפחות חטופים, מפונים, פצועים ומשתקמים, משפחות המילואים, בעלי עסקים שמתמודדים עם פצעי ונזקי המלחמה. זו זכות וחובה עבורנו לפעול לערבות הדדית, למען הקהילה שלנו, למען הבית שלנו".
מפגש עם משפחות חטופים
בחברת אימפרבה (Imperva) ייערכו ב-7 באוקטובר טקס של עובדי החברה, במהלכו יתקיימו שיתופים אישיים של העובדות והעובדים, והרצאות מרגשות שמטרתן לחזק את רוח הצוות ולהוקיר את הזיכרון הקולקטיבי. עיתונאי חדשות 12 אוהד חמו ישתף בתובנותיו שהביאו לפרוץ המלחמה, בניסיון להבין כיצד חושב האויב ומה ההזדמנויות שנקרות בדרך, ושרון שרעבי, אחיהם של החטופים אלי ויוסי שרעבי, שיספר על ההתמודדות האישית והכאב שחווה משפחתו מאז החטיפה. הטקס נועד לחזק את תחושת השותפות והחוסן הפנימי של העובדים בתקופה לא פשוטה זו.
״כחברה המובלת על ידי ערכים של חוסן וסולידריות, אנחנו מאמינים שלחבק את הקהילה שלנו ולתמוך אחד בשני הוא לא רק חשוב, אלא הכרחי. זהו רגע שבו אנחנו מתאחדים כדי לשתף בסיפורים שמחזקים אותנו, לעניק כוח אחד לשני, לעמוד לצד משפחות החטופים ולזכור את הסבל הבלתי נגמר שהם חווים מדי יום. מתוך המורכבות והכאב, אנחנו מוצאים עוצמה משותפת וממשיכים מתוך תקווה משותפת לעתיד טוב יותר לכולנו״, אומרת עינת להם-ליבנת, סמנכ״לית משאבי האנוש באימפרבה.
יצירת סרטוני הנצחה והסברה
בחברת D-ID, מובילה עולמית בתחום ה-Generative AI וביצירת אווטארים מבוססי AI, נערכים לקראת יום ה-7 באוקטובר עם יוזמה שנועדה לתמוך באזרחי ישראל בתקופה קשה זו. במהלך כל חודש אוקטובר החברה תתן לתושבי ישראל גישה נרחבת לפלטפורמת הסטודיו שלה לטובת יצירת סרטוני הנצחה והסברה. על מנת להנגיש את הטכנולוגיה, החברה תערוך וובינר שידריך את המשתמשים כיצד לנצל את יכולות הסטודיו ליצירת תכני וידאו מרגשים, משמעותיים, ובעלי פוטנציאל להגיע לקהל גלובלי רחב. כמו כן, ביום השנה לאסון יתקיים מפגש הנצחה פנימי עם עובדי החברה ובהמשך החודש העובדים ישמעו הרצאה של רז בן עמי, שנחטפה ושוחררה, בעוד בעלה אוהד עדיין מוחזק בשבי בעזה.
״זו זכותנו וחובתנו לתמוך במאמצי ההסברה וההנצחה בישראל, במיוחד בזמנים כאלה של משבר וכאב לאומי. פתיחת הפלטפורמה לכלל תושבי ישראל היא הדרך שלנו לתת לאנשים את היכולת לספר את הסיפורים שחשובים להם. אני מאמין שהכוח שלנו כקהילה טמון ביכולתנו לשתף, לשמור על זיכרון ולהעביר מסרים בעלי משמעות", אומר תומר צוקר, סמנכ״ל השיווק ב-D-ID.
מפגש עם חיילים מאושפזים
בחברת ההייטק AppsFlyer יקיימו העובדים התנדבות בבתי החולים במרכז הארץ במסגרתה יפגשו העובדים חייילים מאושפזים, יודו לצוותים המטפלים ולחיילים ויחלקו להם שי.
ב-9.10 יגיעו אל החברה לשיחה יוני אשר שאשתו ושתי בנותיו נחטפו ושבו מרצועת עזה, וטל בן דרור עובדת החברה ששרדה את הנובה ותספר את הסיפור שלה.
אירועי ראש השנה כללו יריד עסקים של מילואימניקים, מצפון ודרום, כ 42 עסקים לקחו חלק בכל אירוע.
עובדי החברה ארזו במשרדים מאות חבילות מזון למען חיילים בודדים ומשפחות מפונות.
מתנת החג לעובדים מאפשרת להם לתרום את המתנה לעמותות ריסטרט בתומכת בחיילים פצועים, נט"ל לטיפול בטראומה, לתת לטובת מזון למשפחות ולב בטוח שתומכת בשורדי נובה.
בנוסף, בחברה מלווים תקופה ארוכה קהילת קיבוץ מעוטף עזה, בהפיכת מקום מגורים זמני לבית וערוכים לרגע שיקבלו אישור למעבר חזרה הביתה לסייע לתושבי הקיבוץ לארוז את כל הדברים ולפרוק בבית החדש.
״לכל אדם וחברה יש אפשרות ויכולת לעזור ולתמוך באוכלוסיות שנפגעו במלחמה. אנחנו עושים הכל יחד עם השותפים החברתיים שלנו כדי לאפשר לעובדים לקחת חלק בתרומה והתנדבות", אומרת לירון אור, ראש תחום אחריות חברתית תאגידית בחברה.
פעילות קהילתית והתנדבותית
נטע גבעתי, דירקטורית HR בחברת Riskified ריסקיפייד תקיים מספר אירועי זיכרון והנצחה, ופעילויות קהילתיות והתנדבותיות לציון שנה לאסון השבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל ב7.10 - פינת הנצחה וזיכרון בחברה, הורדת הדגל לחצי התורן, חלוקת סיכות שנרכשו כתרומה לשיקום העוטף , חלוקת חולצות לעובדי החברה במסגרת פרויקט ״עוטף״ במסגרתו כל הרווחים נתרמים למרכזי חוסן לשיקום תושבי העוטף.
כמו כן, בחרנו לציין את יום השנה לאסון בהתנדבות, ולכן אנו מציעים לאורך חודש אוקטובר במטרה לאחד ברוח התקווה מגוון התנדבויות שונות הקשורות למלחמה ביניהם: הכנת מזון במסגרת פרויקט לזכר החייל שנפל, אורי גרבי , סדנת הכנת צעצועים לילדים מפונים מקרית שמונה, אריזת מזון וסיוע לוגיסטי לחיילים ומפונים, סדנת שיפוץ אופניים לילדי הצפון והדרום, סיורים בעוטף עזה ופאנל אנשי מילואים למשרתי המילואים בריסקיפייד.
בנוסף, במחווה סולידרית גם במטה שלנו בארצות הברית יחולקו סיכות לעובדים, ונרכשו עבורם כרטיסים בכדי לאפשר להם לקחת חלק להשתתף בעצרת בסנטרל פארק בהובלת הפדרציה של ניו יורק.
סיור בניר עוז
בחברת הייטק הישראלית נטורל אינטליג'נס נערך סיור מודרך בקיבוץ ניר עוז, אותו אימצה החברה החל מהשבעה באוקטובר במגוון תחומים. בנוסף, יערך מסע וירטואלי אל אירועי וסיפורי מתקפת השבעה באוקטובר ביישובי העוטף באמצעות משקפי VR לעובדים המעוניינים בכך. כמו כן, יוצבו פינות זיכרון ברחבי המשרד ביום עצמו.
מפגש עם רשב"צ מקיבוץ בעוטף
לקראת ה-7.10, מרכז המו"פ הישראלי של ענקית הטכנולוגיה AT&T יערוך הרצאה במשרדי החברה של רבש"צ מאחד מקיבוצי העוטף שהוא קרוב משפחה של עובד במרכז, אשר יספר על הקרב שהתחולל בקיבוץ, פחדים אומץ וגבורה. כמו כן, יעמיד שולחן זיכרון והנצחה אשר יוצג במשך שבוע בלובי החברה שבמסגרתו, יוצגו סיפורים אישיים של אנשים שעובדות ועובדי החברה רוצים להנציח ונהרגו ב-7.10, לצד ספרו של זיו קורן "שבעה". בנוסף, המרכז רכש שלטי חוצות במסגרת פרויקט "עוטפים את העוטף". 
שיקום וסיוע למפונים
בחברת Rivery, ביום ה-7.10 - יהיה שולחן זיכרון בחברה, חלוקת סיכות שנרכשו כתרומה לשיקום העוטף ולנפגעי 7.10, והליכה לטקסים.
כמו כן, בחרנו לציין את יום השנה לאסון בהתנדבות, ולכן ב10.10 אנו נתנדב בקיבוץ חצרים, אליו פונו תושבי בארי לתקופה הקרובה. לצורך המעבר נדרשת עבודה רבה בהקמה-נסייע לתושבי בארי שעוברים לגור שם להרגיש קצת יותר בבית", אומרת רותם אמיתי, סמנכ"ל HR בחברת Rivery.
מעגל שיח מחבר
מרכז החדשנות של NTT בישראל לקראת ה-7 באוקטובר תוקם פינת זיכרון לזכר הנפגעים והנרצחים, וייערך מעגל שיח מחבר שנועד לאפשר לכולם לחלוק את תחושותיהם ולדון על האתגרים והרגשות שכל אחד חווה. בנוסף, תתקיים פעילות התנדבותית.
Amplefields Investments פתחה את שעריה למיזמים חדשים סביב ה–7 באוקטובר והזמינה כל אחד ואחת בחברה להעלות הצעות כיצד ניתן לאחד בין קהילות שונות בחברה הישראלית. כך נולד פרויקט ייחודי, שבמרכזו עומדת הדרך ליצירת חיבור אמיתי בין חלקי החברה. כחלק מהפרויקט, כל עובד מתבקש להציע רעיון יחד עם תכנית ברת ביצוע. החברה לקחה על עצמה לממן את אותו רעיון וזאת במטרה לגשר, לקרב ולהוכיח שדווקא מתוך קושי אפשר לבנות מחדש, ביחד.
תערוכת Windows of Hope תתארח בחברת אמדוקס
ב- 30.9 התארח זיו קורן, צלם דוקו ועיתונות, באמדוקס פארק ברעננה בהרצאתו "שבעה באוקטובר". זיו סיפר על הסכנה בלתעד באזור מלחמה, המראות הקשים וההתגייסות של אזרחים להגנה על מולדתם, בליווי צילומים שלו ממלחמה שלצערנו עדיין לא הסתיימה.
ב-7.10 יתקיים אירוע הזיכרון המרכזי של אמדוקס מהמשרדים בשדרות, במסגרתו יתקיים טקס בהובלת צוות שדרות ותתקיים הרצאה של העיתונאי עמרי אסנהיים, על גיבורי המלחמה.
ב-7.10 יוצגו באטריום באמדוקס פארק ברעננה שתי תערוכות: תערוכת Windows of Hope - גלריה לאמנות חברתית מציגה ברחבי הארץ והעולם את דיוקנאות החטופות והחטופים כפי שהם משתקפים בעיני 50 אמנים ישראלים כדי לעורר מודעות וחיבור רגשי באמצעות אמנות ולגייס את דעת הקהל לתמיכה בשחרורם הדחוף. תערוכה של אלי אלגרט ז"ל – בנו של אלי, שרון אלגרט, הוא עובד אמדוקס בקולורדו. במתקפת ה-7 באוקטובר ביתו של אלי נשרף ולבקשת בנו, אמדוקס נרתמה לאיסוף ואחסון התמונות שנותרו ומתרגשת להציגן בפארק.
הנצחה בתלת מימד של חברת סטרטסיס
בפברואר האחרון נפל סמ"ר רותם סהר הדר ז"ל מכפר אביב, בקרב בדרום עזה. כלוחם ומפקד החוליה הרפואית של כל הגדוד בסיירת צנחנים. רותם לחם באומץ מה- 7 באוקטובר. רותם היה אמון על הובלת הצוות הרפואי לחילוצים ולוחמה תחת אש, ועשה זאת עשרות פעמים במהלך המלחמה. בעת לימודיו בתיכון, רותם, שהיה ידוע בחוש ההומור שלו, כתב על כיסא תלמיד: "הכיסא של רותם", כדי שתמיד יהיה לו מקום לשבת. לאחר מותו, הכיסא בכתב ידו של רותם הועבר למשפחתו. מספר שבועות לאחר מותו, יצרו בני משפחתו קשר עם חברת מדפסות התלת מימד סטרטסיס מרחובות, על מנת לבדוק האם תוכל לסייע בפרויקט הנצחה מקסים לזכרו. סטרטסיס נרתמה מיד והפרויקט יצא לדרך. צוות מומחי האפליקציות של סטרטסיס סייע בעיצוב המודל, בשיתוף עם חברת LMI מנס ציונה.
לרגל הנצחתו של רותם, כ-200 מודלים של כסאות מוקטנים הודפסו בתלת מימד, ועליהם הכיתוב "הכסא של רותם", וקוד QR לסריקה המוביל לאתר ההנצחה לזכרו. הכסאות המודפסים נמסרו למשפחה וחולקו לקרובים, השכנים והחברים של רותם, אשר נוהגים להיפגש כל ערב חמישי לזכרו. שם המפגש הוא: "הכיסא של רותם", כדי להדגיש שלנצח, לרותם יהיה מקום אצל כל אוהביו.
טקס בניהול העובדים
בחברת טאבולה, יציינו את ה-7 באוקטובר במספר דרכים, שבכולן ניכרות יוזמות עובדי החברה. האירוע הראשון התקיים ב-30 בספטמבר, לפני ראש השנה, ובמסגרתו ארחה החברה את אביטל דקל חן, אשתו ואם ילדיו של שגיא דקל, שנחטף מביתו בקיבוץ ניר עוז ומאז מוחזק בשבי בעזה. בנוסף, ביוזמת עובדת טאבולה, תתקיים תערוכת צילום לזכרו של רס"ר (במיל') קלקידן מהרי ז"ל, שנפל לפני חמישה חודשים במלחמת חרבות ברזל. טאבולה התגייסה לארגן אירוע הנצחה בשיתוף עם משפחתו וחבריו של מהרי, שהיה צלם. בערב הפתיחה של התערוכה, תארח החברה את משפחתו, חבריו ועובדי החברה לערב זיכרון משותף במשרדיה. ב-7 באוקטובר יתקיים טקס ביוזמתם ובניהולם של עובדי טאבולה לציון השבת השחורה. הטקס יגע באבל ובכאב של ה-7 באוקטובר, על החטופים שחזרו והחטופים שעדיין בשבי, וכן יעסוק בערבות ההדדית ובתקווה שמחזיקה את כולנו בימים אלה. במהלך הטקס תספר עובדת החברה את סיפורו של שלומי זיו, קרוב משפחתה, שנחטף ממסיבת הנובה וחולץ על ידי צה"ל במסגרת מבצע ארנון.
פינת הנצחה והרצאתה של סגן עדן רם
בחברת נאייקס, פלטפורמת מסחר, תשלומים ונאמנות לקוחות גלובלית, שמטרתה לסייע לבתי עסק להרחיב את עסקיהם, בחרו לציין את יום השנה לאסון ה-7 באוקטובר במספר אירועים בחברה. ביום עצמו יהיו פינות הנצחה על כל מסכי החברה, במסגרתה העובדים הוזמנו לשתף בסיפוריהם של קרובי משפחה, מכרים, חברים, או סיפור מרגש על היום הנורא, אותו הם רוצים לשתף; תתקיים הרצאתה מעוררת ההשראה של סגן עדן רם, שנלחמה בחמ"ל של בסיס אורים עד לכניסת המחבלים. בהרצאתה היא תספר את סיפור הגבורה שלה, איך הרגישה ברגע שבו היא חשבה שהכל נגמר, עד לרגע שבו הבינה שניצלה. בנוסף, חברת נאייקס רכשה עשרות מארזי חג ממטה החטופים, אשר נרכשו כתרומה וחולקו לעובדי החברה.

1 צפייה בגלריה
7.10 ProteanTecs יפתח מביט בתערוכה שערכו לו
7.10 ProteanTecs יפתח מביט בתערוכה שערכו לו
7.10 ProteanTecs יפתח מביט בתערוכה שערכו לו
(צילום: בר מובסוביץ׳)
טקס זיכרון עם שורדי שבי
מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח תציין את יום הזיכרון לאסון 7 באוקטובר עם שורה של פעילויות להנצחת הנרצחים ולהבעת סולידריות עם משפחות הנפגעים והחטופים. במסגרת טקס זיכרון ישמעו עובדי החברה עדויות מפי פרמדיקית שנפצעה במהלך האירועים, הורים שכולים, חן אביגדורי שאשתו ובתו חזרו משבי החמאס, הדס כרמי, עובדת מיקרוסופט מכפר עזה ששהתה בממ"ד 36 שעות ואחיה, טל, נרצח במתקפה, עמית לוי, אחיה של נעמה לוי, אחת התצפיתניות שנחטפו ב-7 באוקטובר. בלובי החברה יודלקו מאות נרות נשמה והעובדים יוזמנו להדליק נרות נוספים.
בנוסף, על משרדי החברה יוצב שלט ענק עם סמל החטופים והכיתוב "Hope sweet Hope", בקריאה להשבת החטופים הביתה. את השלט יהיה ניתן לראות מכביש 2. בהמשך השבוע, תיפתח בקמפוס החברה תערוכה של יצירות מבוססות AI שתוקדש לזכרם של 16 מהנרצחים בפסטיבל נובה, בהשתתפות משפחות הנרצחים.
יום בחירה לפעילות קהילתית
בחברת Redis, יציינו את יום השנה לאירועי השבעה באוקטובר במפגש אישי ומרגש של העובדים עם דניאל אלוני שנחטפה יחד עם ביתה הקטנה אמיליה לשבי החמאס ושוחררו לאחר 49 ימים. תוצב עמדת זיכרון במשרדי החברה, בה ידליקו נרות ויתייחדו עם הזיכרון האישי והקולקטיבי ויעמיקו בסיפורם של החטופים, הקורבנות והחללים. בנוסף כל העובדים קיבלו שני ימי בחירה על חשבון החברה לפעילות קהילתית והתנדבותית לפי בחירתם.
הקרנת הסרט הדוקומנטרי "6:30"
במסגרת פעילויות ההנצחה לזכר אירועי ה-7 באוקטובר, חברת ההייטק הירושלמית לייטריקס תקיים במהלך השבוע מספר אירועים שמוקדשים להבעת סולידריות עם החטופים, הנפגעים, ולהנצחת זכר הנרצחים. במשרדי החברה תוקם פינת זיכרון מיוחדת, שתאפשר לעובדים לחלוק כבוד לאלו שנפלו ונפגעו במהלך האירועים הטראגיים. בנוסף, יוצג פוסטר המנציח את 101 החטופים, ולצדו יוצבו 100 זרים צהובים, שנרכשו כתרומה ממטה משפחות החטופים. העובדים יוזמנו גם לשלוח שמות ותמונות של יקיריהם, שיוצגו במסגרת פעילות ההנצחה בחברה.
ביום שני הקרוב יוקרן במשרדי החברה ובזום הסרט הדוקומנטרי "6:30", שמציג את סיפורם של שורדים מאירועי השבת השחורה באמצעות מודלים מיניאטוריים והדמיות תלת-ממד. הסרט, שנעשה על ידי היוצרים אלמוג סלע ואיתמר תורן (True Twins), ייחודי בכך שאינו מציג תוכן גרפי. עובדי הסניף בחיפה יקיימו שיחה עם יסמין פורת, שהוחזקה כבת ערובה בקיבוץ בארי ביחד עם בעלה. יסמין תשתף את סיפורה האישי מה-7 באוקטובר. בנוסף, תתקיים בחברה מכירת חולצות שמיועדות לתמיכה בקהילות עוטף עזה, כאשר כל הרווחים יועברו למרכזי חוסן לסיוע לנפגעי טראומה.
טקס זיכרון וקמפיין עם מסר להשבת החטופים
חברת מגדל ביטוח ופיננסים, המעסיקה למעלה מ-4,000 עובדים, תקיים מגוון פעילויות לציון שנה למלחמה, מרביתן בקמפוס החברה בפתח תקווה. החברה תקיים ב-7.10 בשעה 11:00 טקס זיכרון שיכלול דקת דומייה, נאום מנכ"ל ושירת התקווה. הדגלים בכניסה לבניין יורדו לחצי התורן. בנוסף, החברה מקימה שתי עמדות זיכרון: עמדת להדלקת נרות זיכרון שתוצב ברחבת הכניסה לבניין וקיר זיכרון שיוצב בלובי הבניין בו יוכלו העובדים להדביק תמונות ולכתוב זיכרונות על אנשים שהכירו ונרצחו או נהרגו מאז תחילת המלחמה. לאחר הטקס תתקיים הרצאה לעובדים. לעובדים הוצע גם מגוון רחב של אפשרויות להתנדבות עבור נפגעי המלחמה, כגון ביקור פצועים, בישול ארוחות לנזקקים וסיוע במרכזי טראומה. הפעילויות מתקיימות כבר בימים האלה ויגיעו לשיאן לקראת ה- 7.10.
מגדל לוקחת חלק גם במהלך הברייק החסר, אליו הצטרפו מספר חברות מובילות במשק כגון בנק הפועלים, כלמוביל, תנובה ועוד. החברות יעלו קמפיינים בטלוויזיה שעליהם יולבשו ריבועים צהובים שיסתירו חלק מהקמפיין, עם הכיתוב: "כל זמן שהם חסרים, אנחנו לא שלמים". בנוסף, החברה תתלה שלט על בניין הקמפוס הראשי בפתח תקווה, אותו ניתן לראות מציר ז'בוטינסקי, עם מסר הקורא להחזרת החטופים.
הפעילות תתקיים במקביל גם במסגרת הפנים ארגונית של החברה.
תערוכת צילומי 'שבעה באוקטובר' של הצלם זיו קורן
קבוצת דיסקונט מציינת את יום הזיכרון הלאומי לטבח ה- 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, ותארח בקמפוס שלה את תערוכת הצילומים 'שבעה באוקטובר' של הצלם זיו קורן, שהיה מראשוני הצלמים שרצו לאזורי הקרבות ותיעדו את האירועים הקשים באותה שבת שחורה.
במהלך אוקטובר יתארח זיו קורן להרצאה מיוחדת לעובדי הבנק אודות התערוכה וצילומיו מן המלחמה.
על המסכים בסניפי הבנק ברחבי הארץ יוקרנו תמונות ושמות הנופלים והנרצחים, במלחמת חרבות ברזל.
ביום ה-7 באוקטובר יגיעו עובדי הבנק עם חולצות לבנות ובשעה 10 יתאחדו עם הנופלים בדקת דומיה.
עמדת זיכרון לבנה של עובדת החברה שנפל
לרגל ציון יום השנה לאסון השבעה באוקטובר, חברת NESS הקימה עמדת זיכרון בקמפוס רעננה לזכרו של תומר אחימס, בנם של משה וענת אחימס, עובדת החברה. תומר ז"ל נפל בעת שלחם בעוז מול מחבלים רבים, על הגנת תושבי קיבוץ נירים במהלך השבת השחורה. כמו כן, החברה תארח בקמפוס את עזרא נגר, אביו של תומר נגר ז״ל שנפל בכיסופים בשבת השחורה. החברה אף תקיים מרחב זיכרון באפליקציה הפנים ארגונית שלה, בו יוכלו העובדות והעובדים לשתף בסיפורים האישיים שלהם – סיפורי אובדן והשכול לצד סיפורי הגבורה והתקווה.
בנוסף, הוזמנו עובדי חברת NESS לבקר בתערוכה של צלם העיתונות זיו קורן המתקיימת במרכז פרס לשלום וחדשנות ומתעדת את מאורעות השבת השחורה. עובדים שנרשמו לביקור בתערוכה יוכלו לסייר בה במהלך חודש אוקטובר. לצד כל אלה, NESS יחד עם שורת חברות מובילות, הצטרפה למיזם "עוטפים את העוטף" המיועד לחזק את תושבי העוטף ובמסגרתו יפרש בשבוע של ה- 7/10 שילוט חוצות בשדרות, אופקים ובאזור יישובי העוטף. השילוט נרכש מחברת פרסום אשר הייתה בבעלות קובי פריאנטה ז"ל, אשר נרצח באותה שבת השחורה.
העובדים יספרו על קרוביהם שנפלו בקרבות
ברייזאפ, סטארטאפ הפינטק הישראלי, יתקיים ב-7 לאוקטובר טקס לעובדים במטה החברה, שבמסגרתו העובדים יספרו על הקרובים שלהם שנפלו. תמר אברמסון, מנהלת הפעילות של רייזאפ בישראל, תספר על קרובי משפחתה, יוסף מלאכי גדליה, לוחם יחידת דובדבן, אשר נפל בקרב הקשה בכפר עזה, בזמן שחילץ בגבורה תושבים ב-7 באוקטובר. ביומן שמצאה אלמנתו לאחר מותו, כתב: "יום הזיכרון - המטרה זה לא לבכות על מה שקרה ואיך שהיו אנשים גיבורים, אלא להבין שלכל אחד מאיתנו יש את היכולת והכוח לעשות מה שהם עשו, והם מעוררים אותנו לראות כמה כוח יש לנו". קרוב משפחה נוסף עליו תספר אברמסון, הוא רס"ל בן זוסמן, לוחם בגדוד ההנדסה הקרבית 601 אשר נפל בקרב בצפון רצועת עזה ובצוואתו ביקש מקרוביו לא לקיים שבעה עצובה, אלא שבוע של כיף וחברים. בטקס ברייזאפ יציינו גם את סיפורם ושמותיהם של לקוחות החברה שנהרגו ב-7 באוקטובר.
הפרחת 365 בלונים
לקראת ה-7 באוקטובר תקיים ישראכרט מחוות ואירועי הזדהות וזיכרון: ב-6.10 בשעות הערב יודבק סרט צהוב ענק על חזית בניין החברה ובשיתוף עם מטה משפחות החטופים, מדבקות של 101 החטופים שטרם שוחררו יודבקו בכלל המעליות בבניין. בבוקר ה- 7.10 בשעה 11:00 תקיים החברה התכנסות של כלל העובדים להפרחת 365 בלונים.
החברה תקיים הרצאה של אדוה אברמוביץ אשר איבדה את בתה נועם התצפיתנית ב-7/10. בנוסף, תקיים סדרת הרצאות בשיתוף עם עמותת נט"ל ואדלר המסייעת לנפגעי טראומה: דין מירישניקוב יגיע להרצאה מול העובדים לשתף אודות הקושי שקיים אצל נפגעי טראומה באופן אישי וכן במעגלים רחבים יותר, על האתגרים בהתמודדות האישית, מול הקהילה והחברה וכיצד השפיע על עבודתו וכן מופע הרצאה של ג'ימבו ג'יי כתושב העוטף ועל ההתמודדות האישית שלו אחרי ה-7.10 באמצעות מוסיקה. לצד, הרצאת פסיכולוג קליני מומחה לטראומות והרצאה להורים עם ילדים מגויסים.
בדומה לחברות נוספות, גם ישראכרט הצטרפה למיזם "עוטפים את העוטף" המיועד לחזק את תושבי העוטף ובמסגרתו יפרש בשבוע של ה- 7/10 שילוט חוצות בשדרות, אופקים ובאזור יישובי העוטף.
עמדת הנצחה עם סיפורי הנופלים
במיטב בית השקעות תוצב עמדת הנצחה שתכלול סיפורים של עובד החברה וקרובי משפחה של עובדים שנרצחו בשבעה באוקטובר. ליד עמדת ההנצחה יוצבו תמונות 101 החטופים שנמצאים בעזה, משפטי העצמה שכתבו חיילים שנפלו ולוח ריק בו העובדים יוכלו להתבטא, לכתוב זכרונות, משאלות ועוד. בנוסף העובדים יוכלו להנציח אנשים שקרובים אליהם. עמדות ההנצחה יוצבו גם במשרדי החברה בבני ברק וגם במעגן.
טקס עם סיפורי גבורה
חברת OpenWeb תקיים טקס לציון שנה לאירועי ה-7 באוקטובר. במסגרת הטקס, יסופרו סיפורי גבורה של חיילים ומשפחות שהיו בטבח. אחד הדוברים יהיה עובד החברה, שיספר על שירותו של מעל 200 ימי מילואים בחטיבת הצנחנים, וישתף את חוויותיו האישיות מהקרבות הקשים בבארי ובכפר עזה, ואת המסע שעבר יחד עם הכוחות בכניסתם לעזה בתחילת התמרון. את הטקס יחתמו בשיר תפילה, סמל לתקווה לעתיד טוב יותר.
״המדינה עברה אירוע מטלטל, ואנחנו, כחברה, הרגשנו חובה לציין את השנה שחלפה בדרך מכבדת ומאחדת. זה לא רק על זיכרון העבר, אלא על היכולת שלנו לשאוב עוצמה מהחוויות הקשות, להתלכד כצוות וכקהילה, ולשאוף לעתיד טוב יותר", אומר יובל יזרסק, סמנכ"ל משאבי אנוש ותפעול ב-OpenWeb.
סיפורי ה-7.10 ב-VR
כלל ביטוח ופיננסים יזמה פעילות ראשונה מסוגה לאלפי עובדיה עם עמותת israel - is שיצרה פרויקט ייחודי באמצעות טכנולוגיית VR, המציג 5 סיפורים אישיים מצמררים מאותה שבת שחורה, ב-7 באוקטובר, של אופיר אנגל, מזל תזזו, נמרוד פלמח, מלאת בן חיים ורמו סלמאן אלהוזייל. הסיפורים מועברים דרך משקפי VR ומספקים הצצה מוחשית לסיפורים הכואבים, לתחושות ולמראות ההרס מזוויות אישיות באירועים קשים שונים - שורדות הנובה, חטוף בעזה, פעילות כוחות הביטחון ולחימה של קצין מילואים בשטח. הפרויקט של israel-is הוצג במדינות ברחבי העולם- בארה"ב, אירופה, דרום אמריקה ואוסטרליה, במטרה לשנות את תפיסת העולם ולתת מענה להכחשות באשר לאירועי ה-7 באוקטובר, והשאיר חותם משמעותי בקרב העובדים.
סיוע לחקלאי העוטף
יוניקורן ביטוחי הסייבר At-Bay מציין את ה- 7.10 במספר דרכים ופעולות; עובדי החברה יצאו לחזק ולסייע לחקלאות ולחקלאי העוטף, ביום התנדבות מרוכז במשק 'מיכאלי' בקיבוץ זיקים, שספג פגיעה בעקבות ההתקפה. עובדי החברה סייעו בקטיף ואריזה של גידולי החסה, הכרוב והצ'ילי במטרה לסייע למשק לחזור לפעילות רציפה לקראת החגים.
בנוסף, החברה תארח במשרד את הקצין הגיבור יונתן בן חמו שאיבד את רגלו במהלך התמרון הקרקעי בעזה שיספר את סיפורו בשיחה עם העובדים המקומיים והעובדים בחו"ל שיצטרפו מרחוק.
שיחה עם האמן זאב אנגלמאיר (שושקה)
חברת הקריאייטיב והטכנולוגיה Artlist תציין את ה-7 באוקטובר במספר דרכים: ביקור עובדי החברה בתערוכת הצילומים ״שבעה באוקטובר״ של זיו קורן, שיחה עם האמן זאב אנגלמאיר (שושקה) על השינוי שחל ביצירותיו מאז ה-7 באוקטובר, הרצאה של העיתונאי איתי אנגל, ולקיחת חלק בהתנדבויות שונות התומכות בקהילה, בהן: המיזם החברתי ״חזית הבית״ שמסייע לאזרחים שפונו להרגיש בבית, ״חוות טבע הקשר״ המשקמת בעלי חיים שנקלטו בשנה האחרונה גם מאזורי לחימה שונים ו״לקט ישראל״ המסייעים לקטיף בשדות חקלאיים בעקבות מצוקת כוח האדם בשנה האחרונה.
תערוכת ציורים של חייל מילואים
בחברת ProteanTecs, חשבו הרבה כיצד לציין את יום השנה ל-7/10 ונתקלו בפוסט של חייל מילואים בשם יפתח, שהקים תערוכה של 42 ציורים המתארים את יומן המלחמה של הצוות שלו.
ב7.10 הוקפץ רס״ל (במיל׳) יפתח ביחד עם הצוות שלו לשירות מילואים של חמישה חודשים. בהתרעננות הראשונה שלו, כ-3 שבועות לאחר השבת השחורה, חזר יפתח עם מחברת סקיצות, עטים וטושים והחל לצייר את הזיכרונות והאירועים שחווה. מטרתו הייתה לעבד ולפרוק את המראות הקשים והאירועים המורכבים, תוך שזירת החוויה האישית שלו בתוכם.
בחברה נתקלו בסיפור של יפתח והחליטו להפוך את משרדי החברה בחיפה ובתל אביב לתערוכת יפתח, המציגה את הציורים שיצר, כך שעובדי החברה יוכלו להתרשם מהם ולחזות בחוויות שעבר במהלך המלחמה.
בנוסף, החברה רכשה כרטיסים לעובדים ובני/בנות הזוג לאירוע מיוחד של פרויקט “גיבורים” בהובלת גלעד שגב – מופע מרגש שכל הכנסותיו יוקדשו להנצחת הגיבורים, בשיתוף עם משפחותיהם. כמו כן, החברה מעודדת את עובדיה לקחת חלק בטקסי הזיכרון השונים ומאפשרת יום חופש למי שירצה בכך.
הרצאה של ניצול הנובה
בפלוס500 ציינו את ה- 7 באוקטובר בהרצאה מרגשת שהעביר להב דרי, רב-סרן במילואים ולוחם סיירת מטכ"ל, שניצל מהטבח בפסטיבל הנובה.
להב הגיע לפסטיבל יחד עם שני אחיו הצעירים, כשאחד מהם נפצע מירי מחבלים. למרות הפציעה הקשה של אחיו, ולפני שהספיק לראות אותו יוצא מחדר הניתוח, להב קיבל החלטה נחושה- לחזור לבסיס, לחתום על נשק וציוד, לצאת לכפר עזה ולהצטרף ללחימה. גם שני אחיו הצעירים, יוצאי סיירת מטכ"ל כמוהו, התגייסו מיד למילואים במסגרת מלחמת "חרבות ברזל". אחד מהם אף נפצע קשה במהלך ניסיון חילוץ החטופים. בהרצאה, להב שיתף את עובדי החברה ברגעים המאתגרים ביותר בהם נאלץ למצוא את הכוח הפנימי להמשיך להילחם, כשהוא מדגיש את האחווה והערבות ההדדית שהחזיקו אותו ואת אחיו במצבים הקשים ביותר.
"כחברה ישראלית אנחנו רואים חשיבות רבה בלעצור ולהקדיש את יום השביעי לאוקטובר לציון האירועים הקשים והכואבים שחווינו ואנחנו חווים עד היום. בחרנו בהרצאה של להב שמחזקת את החשיבות של אומץ, תמיכה הדדית, חוסן נפשי ואחדות. ערכים שנוכחים גם בחיי היום יום בעבודה וגם בחיים האישיים של כולנו", אמרה עדן דהן ליכטמן, סמנכ״לית משאבי האנוש של פלוס500.
מפגש עם ניצולה משדרות
חברת הסטארטאפ Evinced, המפתחת כלים למפתחים להטמעת נגישות בסקייל גבוה באפליקציות ווב ומובייל, קיימה מפגש עם סיון פריינטה, אחת מיוזמות פרויקט שלטי חוצות עם סוכנות הדיגיטל לינק19 של חנה רדו בשדרות. סיון היא תושבת שדרות שב-7 באוקטובר איבדה את בן זוגה קובי פריינטה, מי שהיה הבעלים של חברת שילוט חוצות, ולאחר הרצחו, בחרה סיוון בחיים ולקחה את העסק לידיים, למרות שהיא בכלל לא באה מהתחום ומעולם לא עבדה בעסק. במסגרת הפרויקט נתלו מאות שלטי חוצות ברחבי הנגב המערבי עם הכיתוב "365.10.23 – זוכרים וזוכרות" לקמפיין לציון שנה לאירועי 7.10.23, בו משתתפות החברות המובילות בארץ .
הנצחת הנופלים באמצעות חברות הייטק
יוזמת Next October (אוקטובר הבא) פועלת להנצחת כל אחד ואחת מהנופלים במלחמה, דרך חיבור בין חברות הייטק למשפחות נופלים, כדי לסייע בהמרת הכאב של השכול לאנרגיה של עשיית טוב וצמיחה כלכלית. מתנדבי הארגון לומדים את האופי הייחודי של כל נופל או נופלת, ומחברים את המשפחה לסטארט-אפ שלוקח חלק ביוזמה בעל קווים משותפים למונצח. הסטארט-אפים מתחייבים לקיים פעילות הנצחה התואמת את אופי הנופל, בהתאם ליכולתם ותוך התחשבות בסיפוריהם הספציפיים של הקורבנות.
היוזמה הוקמה ומנוהלת על ידי יזהר שי, לשעבר שר המדע והטכנולוגיה, יזם היי-טק ומשקיע הון סיכון, ובנו אופיר שי. בעקבות נפילת סמ״ר ירון (אורי) שי ז״ל, בנו של יזהר ואחיו הקטן של אופיר, לוחם בסיירת נח"ל שנפל בקרב ב-7 באוקטובר. ארגון Next October מעניק לסטארט-אפים מעטפת של תמיכה בפעילות, על מנת להגביר את סיכויי ההצלחה שלהם ולנתב את העשייה לבניה וצמיחה. דרך חיבור לרשת של מאות מנטורים בתחומים שונים (בתחומי ניהול כספים, ניהול מוצר, מלווה למנכ"ל ועוד), בנוסף להזדמנויות חשיפה בארץ ובחו"ל למשקיעים המתעניינים בהשקעה בחברות הייטק ישראליות. היוזמה קיימה מפגשים עם יזמים בלונדון, ברלין, וינה, ניו יורק ועשרות מקומות ברחבי ישראל. ומציעה לחברות סל של הטבות ושירותים שונים, כמו שטחי משרד, קרדיט לשירותי ענן, ייעוץ משפטי, קרדיטים למפרסמים ברשתות חברתיות ועוד.