השיטה החדשה בהייטק: קיבלתם הצעה לשכר גבוה יותר? תוכיחו!
השיטה החדשה בהייטק: קיבלתם הצעה לשכר גבוה יותר? תוכיחו!
גוגל, הידועה בכך שהיא משלמת לעובדים שכר גבוה יחסית לשוק, דורשת ממועמדים שטוענים שיש להם הצעות גבוהות יותר מחברות מתחרות - להראות אותן למגייסים. כאשר המשכורות בהייטק שוברות שיאים, ענקית האינטרנט היא לא היחידה שמנסה למתן את התחרות
בתחרות על העובדים בהייטק, כשהשכר מטפס ושובר כל הזמן שיאים חדשים, תהליכי הגיוס יכולים להיראות כמו שדה קרב. מתכנתים מקבלים לפעמים עשרות הצעות עבודה בשבוע, וכשהם מתראיינים לעבודה הם עושים זאת הרבה פעמים כשבידיהם כמה הצעות מחברות מתחרות. באווירה הזאת, כשהקרב על הטאלנטים קשה מתמיד, בגוגל דורשים ממועמדים הטוענים שיש להם הצעות גבוהות יותר מחברות אחרות – להוכיח את זה. למרות שמדובר דרישה מאוד לא שגרתית בעולמות גיוס העובדים, מסתבר שגוגל היא לא היחידה שנוהגת כך.
מגייסים בגוגל החלו לאחרונה לבקש ממועמדים שאומרים שקיבלו הצעה גבוהה יותר מחברה אחרת לראות את מכתב ההצעה המתחרה המקורי או צילום שלו, כך דיווח לפני כשבועיים האתר The Information על פי אימיילים של מועמדים לעבודה בגוגל. בעוד שהפרקטיקה הזו הייתה נהוגה לעתים בגיוס מנהלים ועובדים בתפקידים לא טכנולוגיים, כעת היא הגיעה גם לגיוס של מהנדסים ומתכנתים על רקע העזיבות והתחלופה הגבוהה של עובדי ההייטק.
גוגל ידועה כחברה שמשלמת שכר מהגבוהים כמעט בכל תחום ובכל איזור בעולם שבו היא פועלת. לפי גורמים המעורים במדיניות הגיוס של החברה, מטרת הבקשה ממועמדים להראות את ההצעות המתחרות נועדה לשמר את הייתרון התחרותי של גוגל. מסתבר שבעבר גוגל הייתה לעתים מבקשת ממועמדים לגלות את השכר הקודם או הנוכחי שלהם אבל הפסיקה לעשות זאת בצורה יזומה מאז 2017 בארה"ב ומאז 2020 בכל המקומות בהם היא פועלת בעולם. עם זאת, כשמועמד מקבל הצעה מגוגל, אומר במהלך הליך הגיוס שהוא קיבל הצעה מתחרה גבוהה ומבקש מהחברה להשוות את ההצעה, ענקית הטכנולוגיה ראשית תבדוק את הבקשה – האם היא הולמת, רלוונטית לתפקיד בו הוא אמור לעבוד ולאיזור והאם זה הוגן כלפי עובדים אחרים באותו תפקיד לתת את השכר המבוקש. לאחר מכן, בהינתן שהבקשה ראויה והולמת לתפקיד, המגייסים עשויים לבקש מהמועמד לראות את ההצעה על מנת לראות בדיוק ממה היא מורכבת (מבחינת אופציות, תנאים ושכר) כדי להבין שההצעה עדיין תחרותית. המטרה לדברי אותם גורמים היא לא לקבל הוכחה להצעה מתחרה אלא להבין מה מבנה ההצעה על מנת להבין שההצעה שהם הציעו תחרותית.
"בשנתיים האחרונות חברות כמו גוגל, אמזון ואחרות מבקשות הוכחות להצעות מתחרות. הן לא מתנות את הקבלה לעבודה בזה אבל מבקשות. יש מועמדים שמבחינתם אין להם בעיה גם להציג בעצמם את ההצעות אבל הדרישה לראות חוזה או הצעה מבחינת הרבה מועמדים היא לא לגיטימית. יש בזה בעייתיות כי זה פוגע בפרטיות של מחפש העבודה ומכיוון שהמעסיק צריך להחליט אם הוא רוצה את המועמד בלי קשר להצעות מתחרות", אומרת רות לוי שמחוני הד האנטרית ומרצה לתחומי תעסוקה.
"כשאני מלווה מועמדים כיועצת קריירה אני ממליצה שיהיו להם שלוש הצעות ביד ואם מעסיק מבקש לראות הצעה נגדית זה לגיטימי – אם זה תורם למועמד. עם זאת אני לא חושבת שזה נכון מצד החברות לבקש את זה למרות שאני מבינה את הרציונל. אנחנו נמצאים באיזושהי בועה משוגעת בהייטק. אני יודעת מה מעסיקים מוכנים לשלם למועמדים וזה מופרך, אבל הם מבינים שזה השוק. מבחינת המעסיקים, הם רוצים לוודא שאין ניצול מצד המועמד אבל מבחינת המועמד זה מצביע על איזשהו אי אמון שמתרחש עוד לפני הקבלה לעבודה", היא אומרת.
והמשכורות שמוכנים המעסיקים לשלם היום בהייטק הן באמת מאוד גבוהות יחסית לשנים קודמות בגלל התחרות, ולוי שמחוני מתרשמת שמועמדים אינם מנפחים את בקשות השכר או מנצלים את המצב. "מצד שני היה לי מועמד לאחרונה בתהליך מתקדם ובסוף זה נפל על שכר כי הוא ביקש שכר גבוה הרבה יותר ממה שהיו משלמים לו לפני שלוש שנים. המעסיק לא ביקש ממנו הוכחות להצעות נגדיות או תלוש שכר אבל פשוט החליט שהוא לא מוכן לשלם את זה", היא אומרת.