שוק הסמארטפונים מצטרף להאטה הגלובלית: ירידה של 9% במכירות ברבעון השני של השנה
שוק הסמארטפונים מצטרף להאטה הגלובלית: ירידה של 9% במכירות ברבעון השני של השנה
סמסונג ממשיכה לשלוט בראש טבלת המכירות עם נתח שוק של כ-21%; אפל חזרה למקום השני והדיחה את שיאומי, וכעת היא מחזיקה ב-17% מהשוק העולמי, בעוד שיאומי, שסבלה מהירידה בצורה הקשה ביותר, מסתפקת ב-14%
מכירות הסמארטפונים ירדו בהיקף של 9% ברבעון השני של 2022 - כך על פי דו''ח של חברת המחקר קנאליס המתמחה בניטור התחום. מדובר במכה קשה ליצרניות, שמנסות במקביל גם להתמודד עם משבר גלובלי בשרשראות האספקה, כמו גם עם זמינות בעייתית של שבבים ורכיבי חומרה הנדרשים לייצור הטלפונים שלהן.
שיאומי, שמתמחה בסמארטפונים זולים ומשתלמים אך גם פחות עמידים, סבלה מהירידה בצורה הקשה ביותר, בעוד סמסונג ממשיכה לשלוט בראש טבלת המכירות עם נתח שוק של כ-21%; אפל חזרה למקום השני והדיחה את שיאומי, וכעת היא מחזיקה ב-17% מהשוק העולמי. שיאומי מסתפקת ב-14% כשאחריה OPPO (במשולב עם וואן פלוס) עם 10% ו-Vivo עם 9%. יש לציין ששתי האחרונות שייכות לאותו תאגיד - BBK - כך שבמשולב יכול מאוד להיות ש-BBK צריכה להופיע במקום הרבה יותר גבוה.
הבעיה העיקרית היא הירידה בביקוש, שככל הנראה קשורה לעליית המחירים החדה בעולם. סמארטפונים אמנם הפכו למוצר חשוב לחיים המודרניים, אך ניכר שהמשתמשים מעדיפים לשמור את המכשיר הנוכחי שלהם מאשר לרכוש אחד חדש - אלא אם הם חייבים. מפילוח הנתונים לפי חברות ניתן ללמוד כי ייתכן שגם כאשר רוכשים מכשיר חדש העדיפות היא או למכשיר שיחזיק לזמן רב כמו האייפון של אפל או מכשירים במחירים סבירים ועם אמינות מסוימת כמו מכשירי סדרה A של סמסונג, שהפכו ללהיט מכירות.
המכירות של שנה שעברה זכו לעדנה גם בגלל מגיפת הקורונה והסגרים הנלווים וגם בגלל שללקוחות היה יותר כסף להשקיע במוצרי טכנולוגיה, אולם כעת המצב התהפך והלקוחות כבר לא מחפשים לקנות בכל מחיר. התוצאה היא הצטברות של מלאים שהוזמנו בתחילת השנה במחסני המפיצים ועצירה של הזמנות. החברה היחידה שצליחה לצאת מהמצב בלי נזק ממשי היא כאמור אפל - מכירות האייפון 13 לסוגיו המשיכו בשיא הכוח למרות מחירו הגבוה.
כעת היצרניות מחשבות מחדש את האסטרטגיה שלהן לשארית השנה. עונת החגים המתקרבת עשויה לשפר מעט את המכירות, אך לא בטוח שמספיק בשביל לחפות על הביצועים הנוכחיים. באוגוסט הקרוב צפוי להתחיל לגל של השקות מכשירים, החל ממכשירי הגלקסי פולד המתקפלים של סמסונג, עבור דרך האייפון 14, מכשירי הפיקסל 7 של גוגל וכן מכשירי דגל נוספים של היצרניות הסיניות, אולם ספק אם המכשירים האלה יספיקו כדי לעורר מחדש את רכישות הסמאטרפונים.