סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנוע החיפוש מנוע חיפוש גוגל
חיפוש גוגל. העניקה באופן שיטתי מיקום בולט לחברות שאותן קידמה (צילום: shutterstock)

הערעור נדחה: גוגל תשלם קנס בגובה 2.4 מיליארד יורו על ניצול כוחה לרעה בתחום החיפוש

האיחוד האירופי הטיל את הקנס על גוגל ב-2017, בתום חקירה בת 7 שנים. היום דחה בית הדין לצדק את הערעור של גוגל על ההחלטה וחילט אותה, לאחד שנמצא כי גוגל ביצעה מניפולציות כך ששירות הקניות שלה יקבל עדיפות בתוצאות חיפוש

גוגל תחויב לשלם את קנס 2.4 מיליארד היורו (2.7 מיליארד דולר) שהטיל עליה האיחוד האירופי אחרי שמצא שהחברה ניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי בתחום החיפוש כדי לתעדף את שירות הקניות שלה על פני שירותים מתחרים – כך פסק היום בית המשפט לצדק של האיחוד.
הקנס הוטל על גוגל ב-2017, בתום חקירה בת שבע שנים, לאחר שנציבות האיחוד מצאה החברה מבצעת מניפולציות לתוצאות החיפוש שלה. מניפולציות אלו הביאו לכך ששירות הקניות שמפעילה גוגל יקבל עדיפות בתוצאות החיפוש - בעוד תוצאות משירותים מתחרים (שלא שילמו לגוגל על שדרוג החשיפה) יוסתרו. לטענת הנציבות, גוגל השתמשה בדומיננטיות שלה כמנוע החיפוש הפופולרי בעולם כדי לדחוף את שירות השוואת המחירים, ובאותו הזמן גם העניקה באופן שיטתי מיקום בולט לחברות שאותן קידמה.
היום, דחה בית הדין לצדק את הערעור של גוגל על ההחלטה וחילט אותה. לחברה ערעורים פתוחים על שני קנסות נוספים: קנס בסך 4.3 מיליארד יורו מ-2018 בעקבות סעיפים מגבילים בחוזי החברה עם יצרניות אנדרואיד שמנעו מהן להוסיף דפדפנים ואפליקציות מתחרים לאלו של גוגל; וקנס של 1.49 מיליארד יורו מ-2019 שניתן בעקבות הסכמי בלעדיות בשירותי הפרסום של החברה.
פרקטיקת התעדוף של גוגל במנוע החיפוש עומדת בלב תביעה אזרחית שהגישה נגדה בארה"ב מפתחת אפליקציית החיפוש המקומי yelp. התביעה, שהוגשה באוגוסט, מעלה נגד החברה טענות דומות לאלו שעמדו בבסיס הקנס שאישר היום בית הדין לצדק, וההחלטה יכולה לתת רוח גבית לתביעה.
מגוגל נמסר: "אנחנו מאוכזבים מהחלטת בית המשפט. פסק הדין מתייחס לכמה עובדות מאוד ספציפיות. ביצענו שינויים עוד בשנת 2017 כדי לעמוד בהחלטת הנציבות האירופית. הגישה שלנו הצליחה במשך יותר משבע שנים, ויצרה מיליארדי קליקים עבור יותר מ-800 שירותי השוואת קניות".