הקרב על המטאוורס: ענקיות הטכנולוגיה מגייסות במלוא המרץ ומציגות חזון לעתיד
הקרב על המטאוורס: ענקיות הטכנולוגיה מגייסות במלוא המרץ ומציגות חזון לעתיד
גוגל, פייסבוק, אפל ומיקרוסופט, מציאות מדומה או מציאות מוגברת. ענקיות הטכנולוגיה סיפקו לאחרונה שלל הכרזות מוזרות בנוגע לחזון היקום הווירטואלי - רבות מהן במסגרת תערוכת CES השנתית בלאס וגאס. מה שבטוח - עוד חזון למועד
המטאוורס עוד לא קיים בפועל אבל כחזון הוא כבר מהווה את אחד הכיוונים הכי משמעותיים שמקדמות ענקיות הטכנולוגיה מזה זמן רב. תערוכת CES בלאס וגאס ננעלה בשבוע שעבר והביאה עימה שלל הכרזות מוזרות יותר ופחות בכל הנוגע למטאוורס. הטכנולוגיה העיקרית שכולם מחכים לה, מכיוון שהיא זו שמאפשרת את הגישה ליקום הווירטואלי, היא משקפיים חכמים או משקפי XR, מונח שמאגד בתוכו VR, AR ו-MR - המונחים השונים למציאות וירטואלית.
החברה שעיני כולם נשואות אליה היא כמובן אפל. הדיווחים השונים בשבועות האחרונים מראים שהחברה עובדת במרץ על טכנולוגיית משקפי ה-AR (מציאות מוגברת - תצוגה של אובייקטים דיגיטליים על המציאות האמיתית) שלה. עם זאת, ישנן הערכות שלמרות הכל אפל כן תוסיף תמיכה ב-VR (מציאות וירטואלית מלאה). בינתיים, בסוכנות בלומברג מעריכים שאפל לא ממש מנסה להיות חלק מהמירוץ למטאוורס, כך לפי מקורותיה. הסיבה לכך היא פשוטה: בחברה לא רוצים להיות שותפים לחזון של טכנולוגיה שבמסגרתה המשתמשים יכולים "לברוח מהמציאות".
העמדה הזו הביאה לכך שהחברה תטמיע במשקפיים שלה מנגנונים שימנעו שימוש בהם ליותר מכמה שעות ביום. הרעיון הוא שהם ישמשו ל"גיימינג, תקשורת וצריכת תוכן. אבל לא כמוצר לשימוש במשך כל היום", כך לפי הציטוטים של בלומברג. בכל מקרה, בין אם הם יושקו השנה או בתחילת שנה הבאה, מה שבטוח זה שלפי הערכות הם יהיו היקרים ביותר בנמצא - כ-3,000 דולר. בנוסף, הציפייה היא שמדובר במוצר שבאפל רוצים לראות כסוג של מחליף לאייפד ואולי אפילו לאייפון - אם כי סביר יותר להניח שהם ישמשו כאביזר משלים לאחרון.
מי שכן הציגו בינתיים משקפי VR אמיתיים ופועלים הן סוני ו-TCL. הראשונה הפתיעה עם הגרסה החדשה שלה למשקפי ה-PSVR הוותיקים. אבל עדיין מדובר במוצר משלים לקונסולת הפלייסטיישן ולא במוצר שעומד בפני עצמו. גם המוצר של TCL, שהוצג לראשונה ב-CES, הוא למעשה פיתוח של משקפיים חכמים שהחברה כבר הציגה בעבר. עם זאת הגרסה החדשה - NXTWear Air - משמשת למעשה כמסך חיצוני לכל התקן שרק תרצו - מסמארטפון, מחשב או טלוויזיה. זה לא ממש מציאות וירטואלית, אבל זה מאפשר לשחק בפורטנייט או ב-CS:GO כאילו שאתם בתוך המשחק עצמו - לא רחוק מהחזון של מטא.
מה שמביא אותנו לפייסבוק. החברה עם החטוטרת שהחלה במלוא המרץ לשנות את הדימוי הציבורי שלה. נראה שזה עוזר לה מכיוון שהיא מצליחה למשוך לא מעט מהנדסים לשורותיה - מתוכם לא מעט ממהנדסי מיקרוסופט שזונחים את פלטפורמת הולולנס הוותיקה לטובת משקפי ה-VR המסקרנים של אוקולוס/מטא/פייסבוק. על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל היום (ב'), כ-100 מפתחים של מיקרוסופט כבר עשו את הצעד. זו מכה לא קטנה לאחרונה שמעסיקה כיום כ-1,500 איש בחטיבת הולולנס שלה. מנגד זה לא מפתיע. פייסבוק (לפני מטא) כבר דיווחה על השקעה כוללת של כ-10 מיליארד דולר בתחום כולל הקמת מרכז מו''פ באירופה עם כ-10,000 עובדים.
בתוך כך, גם מיקרוסופט לא ממש טומנת ידה בצלחת, בחברה ממשיכים לפתח את פלטפורמת הולולנס ואף מגייסים לשם כך את השותפה הוותיקה בשבבי המובייל קוואלקום. לאחר שהתגלה שלשתיים יש הסכם שת''פ בלעדי (שצפוי לפקוע בעתיד הקרוב) בתחום השבבים למחשבי מובייל, כעת מתברר שהן מוסיפות לכך גם שבבים למוצרי מציאות וירטואלית. השת''פ יתבטא בשילוב פלטפורמות השבבים סנאפדרגון ל-VR של קוואלקום עם פלטפורמת התוכנה של מיקרוסופט Mesh ו-Windows Mixed Reality platform. הוסיפו לכך את שיתופי הפעולה של ענקית התוכנה עם סמסונג ותקבלו כנראה גרעין של פלטפורמה משולבת למוצרי מובייל בתחום ה-VR וה-AR שיכולה להעמיד תחרות לפייסבוק, אפל, וגוגל.
ומה באמת עם גוגל? זו גם הודיעה לאחרונה שהיא מצטרפת למירוץ, אבל לא ברור איך ומה החזון שלה בנושא. מכל החברות לעיל, לגוגל יש הרבה מאוד ניסיון בנושא בזכות תמיכתה של אנדרואיד במציאות מוגברת כבר לפני כמעט עשור. אבל היא זנחה את הפלטפורמה הזו לפני כשנתיים ולא ניסתה מאז שום דבר בתחום. אבל נראה שלחץ מהמשקיעים כמו גם לחץ ממנהלי כוח האדם החזיר אותה למירוץ - אבל בינתיים כשחקנית שמפתחת תשתית תוכנה שעליה ניתן יהיה להריץ את העולמות הווירטואליים. את החומרה היא תשאיר כרגיל לשותפות ובראשן שוב סמסונג שעובדת קשה כדי לחצוב לעצמה נישה שתוכל להתמקד בה.
בסך הכל המטאוורס הוא כמו הרבה מאוד חזונות (שלא לומר חזיונות) בעולמות הטכנולוגיה. בינתיים לא ברור מה הוא מייצג ואיך אפשר יהיה לממש את החזון שלו לכדי מודל של מוצר שיוכל להניב למפעילים שלו רווח. כמו ווב 3.0, קריפטו, קוונטום או מילות באז אחרות, המטאוורס הוא בעיקר רעיון שבינתיים מחפשים שימוש עבורו. זו הסיבה שכל העיניים נשואות לאפל. לקופרטינו יש את ההילה המיסטית הזו ששם יושבים אנשים שיודעים איך להנגיש את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר לציבור הרחב. אבל מה שכולם שוכחים זה שגם לאפל היו לא מעט כישלונות - זוכרים את היומן האלקטרוני עם הסטיילוס הנורטון, המצלמה הדיגיטלית שלה או את העכבר דמוי ההוקי פאק? כמו שמסתבר אפל לא ממש מאמינה במטאוורס אימרסיבי - כזה שאנחנו נעלמים אליו לימים שלמים כאלטרנטיבה למציאות האמיתית שלנו. היא אפילו מתנגדת לו, בסוג של עמדה מוסרית שהופכת שוב את פייסבוק - סליחה, מטא - לילד הרע של הטכנולוגיה. בינתיים אנחנו כנראה נמשיך לראות המון הצהרות וחשיפות של מוצרים, פלטפורמות ותשתיות, חלקן יהיו מעניינות, חלקן מרשימות, חלקן מגוחכות וחלקן כנראה גם מסוכנות. אבל עד שלא יחליטו מה הכיוון אליו הולך המטאוורס, כנראה שלא יהיה מטאוורס.