עובדים שמשתמשים ב-AI ירוויחו יותר. אבל מה יקרה לאלו שלא?
עובדים שמשתמשים ב-AI ירוויחו יותר. אבל מה יקרה לאלו שלא?
מחקר ענק מצא ששימוש בבינה מלאכותית מגדיל פי 6 את הסיכוי של עובדים להשתכר יותר ושהם רואים ביכולות האלה "עמית לעבודה" ולא איום; אלדד מניב, נשיא טאבולה: "לומר שהארגון שלי לא מאמץ טכנולוגיות AI היום, מקצה לקצה, זה כמו לומר שלא נאמץ את האינטרנט לפני 20 שנה"
נניח שאתם מתייעצים עם עמית לעבודה, אתם עובדים יחד, כצוות, וזה מייעל את העבודה ואת התפוקה. אבל אז, יום אחד, היכולות של העמית עולות על שלכם. ההנהלה מחליטה לצמצם את כוח האדם מכיוון שהעבודה התייעלה. פשוט אין צורך בכל כך הרבה עובדים שעושים את אותו הדבר. את מי יחליטו לפטר במקרה כזה?
כשמדובר בשני עובדים אנושיים אין ספק שיפטרו את העובד עם היכולות הפחות טובות אבל היום יש שחקנים חדשים בשוק העבודה: בינה מלאכותית. בחודשים האחרונים נכנסו לחיינו בסערה כלי בינה מלאכותית עוצמתיים עם פוטנציאל לשנות לחלוטין את הדרך שבה אנחנו עובדים. לצד ההבטחה הגדולה יש גם חשש אמיתי שהכלים האלו ישתכללו עד כדי כך שייתרו לחלוטין את הצורך באנשים בתחומים מסויימים. לפני כשנה היה זה Dall-E שהפגין יכולות ציור ועיצוב ללא מגע יד אדם ולפני כשלושה חודשים הגיח ChatGPT, שהוא כלי הבינה המלאכותית עם היכולות המרשימות שיכול לכתוב מאמרים, לנסח מיילים, להמציא מתכונים ואפילו לכתוב קוד. אף אחד עוד לא יודע מה תהיה ההשפעה המדויקת של הכלים האלה על עולם העבודה אבל מה שבטוח הוא שבינה מלאכותית כבר משנה סדרי עולם. רופאים, עורכי דין, מתכנתים, מעצבים, נציגי שירות לקוחות, מורים וכל שאר העובדים - מי שלא ייאמץ את הכלים הקיימים בעבודתו – יישאר מאחור.
החשש הזה שהבינה המלאכותית תתעלה על היכולות האנושיות ובכך תייתר את הצורך בעובדים אנושיים הוביל את BCG, בוסטון קונסלטינג גרופ ואת MIT לערוך מחקר שנועד לבחון את אימוץ הבינה המלאכותית והשפעתה על ארגונים, צוותים ועובדים. המחקר בדק 1,700 עובדים מארגונים מכל העולם ומצא, בגדול, שמרבית העובדים שמשתמשים ביכולות בינה מלאכותית תופסים אותה כ'עמית לעבודה' ולא כאיום, הם מפיקים ממנה ערך אישי ונמצאים בסבירות גבוהה פי 6 להשיג הטבות פיננסיות משמעותית – כלומר, לקבל בונוס, קידום או העלאה.
כרגע, אין הבדל בין אמת לשקר
בעשור האחרון כלי הבינה המלאכותית שהיו בשימוש בהקשר העסקי היו כאלה שאיפשרו לקחת מאגרי מידע גדולים ולהפיק באמצעותם תובנות על מנת לעזור לבעלי המקצוע לקבל החלטות בצורה טובה יותר. בחודשים האחרונים פרצה ה-Generative AI, הבינה המלאכותית שיכולה ליצור יש מאין. "אם לוקחים את כוח האדם הגלובלי רוב האנשים צריכים להיות או יצירתיים יותר או יעילים יותר. היום יש שחקן נוסף על המגרש שלא היה שם קודם ובהחלט תהיה לזה השפעה על שוק העבודה", אומר הוד פליישמן, שותף ב-BCGX, הגוף הטכנולוגי של בוסטון קונסלטינג גרופ.
לדבריו, כלי ה-AI יגיעו לכל המקצועות בעתיד. כרגע, הסיבה שכלי הבינה המלאכותית משפיעים בעייקר על מקצועות העיצוב, השיווק והתוכן היא בעיה אינהרנטית של האופן שבה הטכנולוגיה הזו עובדת – שאין לה שכבה של אמת. כלי הבינה המלאכותית לא מבדילים בין אמת לשקר. הפוטנציאל של כלי בינה מלאכותית עבור עורכי דין בניסוח מסמכים, עבור רופאים בהמלצות לטיפול מובן, אבל כרגע אי אפשר לבטוח בטכנולוגיה לחלוטין.
"אנחנו רואים היום אימוץ של הכלים האלה בנושאים של כתיבת טקסט, של אופנה, של ריטייל – יש פתרונות, למשל באתרים של עליבאבא שצריך לבנות דף מכירה, אפשר לשפוך פנימה את המידע, זה יביא את התמונות, יכתוב את הטקסט ואפילו ייצר וידאו של המוצר בסוף. בתחומים האלה זה זז מאוד מהר. בתחומים אחרים זה יגיע", אומר פליישמן.
בעתיד הלא מאוד רחוק לא תהיה אפשרות לא להשתמש בבינה מלאכותית על מנת לשפר את העבודה. "התכנתים שמשתמשים ב-Git Hub, ישתמשו בכלים כדי לכתוב קוד טוב יותר. עכשיו מתחילים להטמיע בינה מלאכותית במוצרים אחרים של אופיס. פשוט לא תהיה אפשרות לא להשתמש ב-AI, זה יהיה כבר חלק מהדרך בה המוצר עובד. למשל, במקום לכתוב טבלאות באקסל פשוט תתארו מה אתם רוצים ליצור. מה שיקרה, לפני שהבינה המלאכותית תחליף בני אדם, זה ישפר את הביצועים של עובדים וכן יוציא תחומים מידיהם של אנשי המקצוע למשל מעצבי פנים או אדריכלים, ויאפשר גם לאחרים לעשות זאת בעזרת הבינה המלאכותית".
העובדים הראשונים שנמצאים תחת איום לא קטן הם העובדים היצירתיים כמו מעצבים, כותבי תוכן וכו'. "הם צריכים ללמוד תרגילים חדשים וכך גם עובדי הידע שמתעמקים מאוד בתחום מסויים ובנו סביב זה את הקריירה", הוא אומר.
בשבוע שעבר פרסם מגזין Wired את הכללים שלו לשימוש בבינה מלאכותית יצירתית, כללים שנועדו לקבוע מתי כן ומתי לא המגזין ישתמש בבינה מלאכותית. כך למשל, הודיע המגזין שלא יפרסם סיפורים עם טקסטים שהופקו באמצעות AI אלא אם הפקת הטקסט באמצעות בינה מלאכותית היא כל מטרת הסיפור. כמו כן, המגזין הצהיר כי לא יפרסם מאמרים שנערכו באמצעות בינה מלאכותית אבל כן ישתמש בבינה מלאכותית להציע כותרות או פוסטים ברשתות החברתיות.
"הכללים האלה של מגזין זה כמו שנהגי העגלונים היו אומרים עם המצאת המכוניות שישתמשו במשאיות רק להעברת משאות כבדים אבל למשאות קלים לטווח קצר לא נשתמש בזה. כמה מזה קשור לטוהר מידות וכמה מזה זו הגילדה הישנה מנסה להגן על עצמה מפני הטכנולוגיה?", אומר פליישמן.
להתייעץ עם אלף קולגות בו זמנית
בטאבולה, הכריזו לפני כחודש על שילוב טכנולוגיית Chat GPT וטכנולוגיות Generative AI נוספות בפלטפורמה שלהם מתוך הבנה שההטמעה והשימוש בטכנולוגיות החדשות יחוללו שינוי באופן שמפרסמים ייצרו מודעות ויבצעו אופטימיזציה לקמפיינים שלהם. טכנולוגיות כאלה מאומצות בכל רחבי הארגון במשאבי האנוש, בפיתוח, במחלקה המשפטית, בשיווק ובמכירות. "לומר שהארגון שלי לא מאמץ טכנולוגיות AI היום, מקצה לקצה, זה כמו לומר שלא נאמץ את האינטרנט לפני 20 שנה. חברות שלא ישתמשו ב-AI פשוט לא ישרדו.", אומר אלדד מניב, נשיא ו-COO של טאבולה.
"כל קפיצת מדרגה טכנולוגית בהיסטוריה הביאה לשיפור פרודוקטיביות. אז ברור שיש התייתרות של תפקידים מסוימים, אבל מצד שני נוצרים תפקידים חדשים, כמו Prompt Engineer. אנחנו בתחילת הדרך, וקשה לדמיין את מגוון התפקידים החדשים ש-AI ייצר. בסיכומו של דבר, מהפכת ה-AI חיובית לשוק התעסוקה, ההזדמנויות גדולות לאין ערוך מהאיומים, וחשוב לדעת להסתגל לשינויים.״
בסטרטסיס בישראל אימוץ הבינה המלאכותית מאפשר התגברות מהירה על חסם האנגלית, נושא שהוא קריטי בתקשורת עם לקוחות גלובליים. כמו כן, עובדים בחברה משתמשים בבינה מלאכותית לחשיבה וסיעור מוחות. "בתפיסה שלי כל מנהל צריך לעודד ולדחוף את העובדים שלו לאמץ ולחבק את הטכנולוגיה. אני מאוד מדרבן את הצוות והעובדים שלי להיחשף לטכנולוגיה ולהשתמש בה כדי לפנות יותר זמן לחשיבה ולהביא את הערך המוסף האנושי, למשל ביצירת אסטרטגיה. אני חושב שזו חובה של מנהלים היום כדי לא להשאיר את העובדים מאחור", אומר יונתן שניר, סמנכ"ל שיווק גלובלי, סטרטסיס.
ייעול העבודה באמצעות הבינה המלאכותית יכול לבוא על חשבון עובדים אנושיים שכבר לא יהיה בהם צורך. למשל, אם היום חברה מעסיקה עשרים מעצבים ובעזרת בינה מלאכותית אפשר להגיע לאותה תפוקה עם שלושה או חמישה מעצבים בלבד, הרי שאין היגיון להמשיך להעסיק עשרים אנשים. למרות זאת, כל הארגונים שאיתם בדקנו אשר אימצו כלים של בינה מלאכותית אומרים שאין תוכניות לצמצום כוח האדם בעקבות עך בעתיד הנראה לעין.
" אימוץ כלים של בינה מלאכותית יכולים בהמשך לבוא על חשבון אנשים שמפחדים משינויים בכלל ובפרט משינויים טכנולוגיים, אך מי שלא יאמץ את הטכנולוגיה למעשה יישאר מאחור ויוכל להיות לא רלוונטי לארגון שלו.
מבחינת היקף העסקת עובדים, בטווח הקצר אני חושב שאין השפעה מהותית, אבל בטווח הבינוני הארוך זה בהחלט יכול להשפיע ולכן הצפי שארגונים יהיו יותר רזים, יעילים ומקצועיים", אומר שניר.
בשמונה החודשים האחרונים החלו להטמיע בחברת סאיקי את השימוש בכלי הבינה המלאכותית כחלק בלתי נפרד מתהליכי העבודה של כל אחת מהמחלקות בחברה. כך, למשל, בתחום חוויית המשתמש הם משתמשים בכלים הויזואליים Dall-e ומידג'ורני כדי לפתור בעיות. "אנחנו מבינים יחד עם ה-ChatGPT את קהל היעד ואז מסתכלים שוב על הפתרונות בכלים הויזואליים", אומר גבע רוזנטל, סמנכ"ל חדשנות וחוויית משתמש בחברה, "אני לא מאלה שמפחדים אלה מאלה שמבינים שזה דבר שממש יכול לעזור לנו ואני לוקח השראה, מהצד של העיצוב התעשייתי זה כמו להתייעץ עם אלף מעצבים", הוא אומר.
מרבית העובדים חווים את העבודה עם AI באופן דומה לרוזנטל. במחקר שערכו BCG ו-MIT כ-60% מהנשאלים חשו שכלי בינה מלאכותית הם כמו עמית לעבודה. כמו כן נמצא שלעובדים המשתמשים ב-AI במסגרת עבודתם האישית יש סיכוי של פי 3.4 להיות מרוצים מעבודתם בהשוואה לעובדים שאינם משתמשים בבינה מלאכותית.
מכיוון שעדיין קיימת בעיית אמינות, הטכנולוגיה עדיין יקרה ועוד לא הוגדרו גבולות הגזרה האתיים של השימוש בה, יש מקצועות בסכנה גדולה יותר להיות מוחלפים על ידי AI מאשר אחרים. מעצבים וכותבי תוכן יצטרכו להמציא את עצמם מחדש בעולם שבו חלק מהיכולות המקצועיות שלהם מוחלפות על ידי בינה מלאכותית.
בשלבים מאוחרים יותר, ככל שהטכנולוגיה תתפתח, בינה מלאכותית תהיה אמינה יותר וניתן יהיה להתחיל לדמיין תרחיש בו תחליף המלצה של רופא או של עורך דין. "הבינה המלאכותית לא תחליף רופאים, אלא שרופאים שיאמצו בינה מלאכותית יחליפו כאלה שלא ישתמשו בה", אומר גור ראשוולב, שותף בקרן aMoon, קרן הון סיכון בתחום הרפואה ומדעי החיים. "נקודת המוצא היא שהיום יש מחסור של ממש באנשי רפואה ואנחנו מרגישים את זה ביום יום, ולכן הדגש הראשון הוא שאימוץ טכנולוגיה, במיוחד של בינה מלאכותית, תורם משמעותית להרחבת היכולות של רופאים וצוותי רפואה כך שיוכלו להיות יעילים יותר. לכן, אנחנו לא צופים שיהיו פחות רופאים מכיוון שהאתגרים הם עצומים והביקוש גבוה מאד".
בהקשר של רפואה מדובר על בינה מלאכותית שבעיקר מאפשרת בחינת כמויות עצומות של דאטה והפקת תובנות. "רופאים לפעמים עושים טעויות לא מכיוון שהם לא ראו את הדאטה אלא כתוצאה מכך שהרבה פעמים הם מושפעים מהטיות, דפוסי חשיבה קודמים, חיפוש אחר אלמנט מסויים. למשל, אם טעיתי עם הפציינט האחרון בהיבט מסויים, אני כל הזמן אחפש אחרי אותה טעות למרות שהיא אולי לא רלוונטית למטופל הבא ומסיחה את דעתי. הבינה המלאכותית מסייעת לנו באופן דרמטי באבחון כי היא מסתכלת על הדאטה באופן נקי, ומעבר לכך יכולה לחפש דפוסים שרופאים אינם יכולים להבחין בהם.
זו דוגמא והוכחה לכך שהיא אינה מחליפה את הרופאים אלא עוזרת להם להבין טוב יותר במה ואיך לטפל", אומר ראשוולב.
באופן דומה, את עורכי הדין כנראה שלא תחליף לגמרי הטכנולוגיה, אבל כן, תשנה באן]ם ניכר את המקצוע. "בטווח הארוך, אנחנו צופים שהטכנולגיה בשילוב צרכי הלקוחות שלנו ישנה את המודל העסקי הנפוץ בתחום עריכת הדין. מודל התמחור השעתי ישתנה ועורכי דין יתמחרו למעשה את הערך המוסף שהם נותנים ללקוח, את הפתרון החכם לאתגר אן עסקה, בתוספת לעבודה זולה יחסית אשר תעשה על ידי מכונה ורק בתוספת שולית של גורם אנושי. פעולות שכבר היום לפחות בחלקן מבוצעות על-ידי מכונה", אומרת ענת בן ברוך, סמנכ"לית פיתוח עסקי בשבלת עורכי דין.
כבר היום מאמצים בפירמת עורכי הדין טכנולוגיות AI שנועדו לסייע לעבודה המשפטית. "בפועל יש חלק לא קטן מעבודת עורכי הדין שהוא בירוקרטי וטכני במהותו וכלי חכם יכול לסייע ללעשות אותו בצורה יעילה וזריזה. כך נשאר הרבה יותר זמן ללמידה, מנטורינג והתמקצעות בצד המשפטי או העסקי", אומר תמר הרמתי, מנהל חדשנות בשבלת.
השאלה אם לטכנולוגיה יש פוטנציאל להחליף את העובדים האנושיים עולה בכל פעם מחדש, וכשזה נוגע לבינה מלאכותית מדובר ביכולות שרובנו לא יכולנו לדמיין לפני שנים ספורות. התשובה הפשוטה לשאלה הזו היא שכן, הבינה המלאכותית יכולה להחליף חלק מהעובדים, אבל באותה נשימה ניתן לומר שיווצרו מקצועות חדשים ושמי שילמד להשתמש בכלים החדשים כדי לשפר את עבודתו, את יעילותה או מקצועיותה, ימשיך להישאר רלוונטי ויותר מכך, לפי המחקר של BCG ו-MIT אף צפוי להרוויח יותר ולהיות מרוצה יותר בעבודתו.
"ה- AI יכול להחליף אנשים בתחומים מסוימים כמו גרפיקה, עיצוב מוצרים, כתיבה שווקית ובעיקר כתיבה קצרה לתיאור מוצר או שיווק. כל נושא שבו המידע שקיים ברשת מביא אותך למסקנות נכונות ושהוא בלי רגש או אלמנט אישי. שם האלמנט האנושי חשוב בעיקר כדי להשגיח. אנחנו עוד לא נמצאים במקום שבו המכונה מחליפה לחלוטין בן אנוש. במקביל, יש צורך במעורבות של הרגולטור כדי לשים לב עד כמה נותנים למכונה לעבוד עצמאית כמו בעולמות של רפואה, תעופה, רכב. בסין למשל תוכן של מכונה צריך להיות מסומן ככזה. לאור תופעות רעות של פייק ניוז, חשוב לשים לב כמו בכל דבר, שזה משרת מטרות טובות", אומר אייל ניב, שותף בקרן ההון סיכון פיטנגו, שמשקיעה בחברות בתחום הבינה המלאכותית.
הבינה היוצרת, Generative AI, היא תחילתו של הגל שלישי של זה בפיתוח מודלים גרפיים ומודלים מכניים – לשם אנחנו הולכים וזה יחליף את האנשים".