סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אסוס zenbook 16 s
אסוס Zenbook S 16 (צילום: איתי שמושקוביץ)

בדיקת כלכליסט
הלפטופ החדש של אסוס גדול במיוחד, אבל לא כבד - ויש לו גם מעבד AI

ה-Zenbook S 16  מציע מסך בגודל 16 אינץ' - גדול יחסית לרוב הלפטופים, אבל שומר על משקל של 1.5 ק"ג בלבד ומציע שפע של חיבורים. יש לו גם מעבד שתומך ב-AI, ומדגים למה אנחנו עדיין רק בתחילת הדרך בתחום 

הקרב על ה-AI במחשבים האישיים מתחמם, ומתמקד בעיקר במאבק בין קוואלקום ואינטל: קוואלקום נכנסה לתחרות עם מעבדי סנאפדרגון X שמסוגלים לבצע חלק ממשימות הבינה המלאכותית במחשב עצמו, ואינטל משיקה בימים אלה את הדור השני של מעבדי Core Ultra, שמבצעים גם הם חלק מהעבודה במחשב, ללא חיבור לענן.
אבל הן לא לבד - גם AMD השיקה לאחרונה מעבדים חדשים עם יכולות AI. אסוס שילבה מעבד כזה ב-Zenbook S 16 החדש שלה, אז לקחנו אותו לבדיקה כדי לראות מה הוא מציע בתחום.
3 צפייה בגלריה
אסוס  zenbook 16 זנבוק
אסוס  zenbook 16 זנבוק
הזנבוק נשאר דק, אבל למה לא לתת עוד מקום למקלדת?
(צילום: ASUS)
מבנה ועיצוב: גדול ועדיין נוח להתנייד איתו
הזנבוק החדש, כמו שמעיד השם, הוא גדול מאוד - אבל באופן מפתיע הוא לא כבד במיוחד. המחשב מצויד במסך בגודל 16 אינץ', מה שהופך אותו ללפטופ גדול, ושוקל רק כ-1.5 ק"ג. נכון, זה לא משקל נמוך במיוחד, אבל הוא כן נמוך יחסית עבור מחשב בגודל כזה, ויש גם מחשבים קטנים יותר עם משקל דומה. למרות הגודל החריג יחסית למחשב נייד לא היתה לי בעיה למצוא לו מקום בתיק גב והמשקל לא הפריע להסתובב איתו במהלך היום.
באסוס לא הרשו לעצמם להתפרע עם הממדים והצליחו לייצר מחשב דק יחסית. החברה מכנה את החומר ממנו עשוי המחשב Ceraluminum - שילוב של קרמיקה ואלומיניום, וטוענת שהוא חזק ועמיד יותר. בפועל איכות הבנייה מרגישה מצוינת, המחשב מרגיש עמיד ונוח לשימוש ולנשיאה.
גם במחשב דק באסוס ממשיכים להציע מגוון של חיבורים חיצוניים: יש פה קורא כרטיסי זיכרון וחיבור USB-A בצד ימין, ובצד שמאל יש חיבור HDMI, שני חיבורי USB-C (גם עבור חיבור המטען) ושקע אוזניות סטנדרטי. זה חוסך את הצורך במתאמים שצריך לסחוב בתיק או לשמור בסביבת המחשב, וגישה שכמה מתחרים נטשו, כשהם מסתפקים בחיבורי USB-C בלבד.
המקלדת דווקא נשארה קטנה יחסית ולא ממלאת את כל השטח שנוצר בעקבות השילוב של מסך גדול. המקשים נוחים לשימוש בסך הכל, אבל אפשר היה להעניק להם עוד מקום ולהגדיל אותם קצת. מקשי החצים אפילו כווצו ונדחסו לפינה הימנית לצד המקלדת. השטח כן מנוצל למשטח עכבר גדול ונוח, שמציע כמה קיצורי דרך לשליטה על בהירות המסך ועוצמת הרמקולים.
3 צפייה בגלריה
אסוס asus zenbook 16 s
אסוס asus zenbook 16 s
גם AMD לא זונחת את תחום ה-AI
(צילום: איתי שמושקוביץ)
חומרה: המפרט חזק והמסך מצוין
המחשב מצויד במעבד AMD Ryzen AI 9, והדגם שהגיע לבדיקה כלל גם 32 גיגה בייט של זיכרון, כונן של 2 טרה בייט לאחסון וכרטיס מסך Radeon 890M. גם מי שלא מתכנן להשתמש ביכולות AI מקבל כאן מחשב חזק ומהיר שמבצע בלי בעיות ובמהירות מגוון משימות - מעבודה יומיומית, כולל גלישה באינטרנט ושימוש באופיס, ועד משחקים עתירי גרפיקה ועבודה עם תוכנות גרפיות שונות.
המסך מצוין: הוא מציג צבעוניות מעולה, תמונות וסרטונים נראים בו מצוין, הוא גם מסך מגע ונוח להשתמש גם בפונקציה הזו, ועל כל זה צריך להוסיף את הגודל, שמשדרג את כל המחמאות האלה.
הרמקולים שמשולבים כאן, מבית Harman Kardon, טובים מאוד פלוס. הם מספקים צליל טוב מאוד, מגיעים לווליום חזק בלי לעוות את האודיו ואפשר לשמוע את הפיזור והחלוקה של כלי נגינה בשירים, שמגיעים מצדדים שונים של המחשב.
הסוללה מספיקה ליום עבודה סטנדרטי לפחות, תלוי עד כמה תאמצו את המחשב, וטעינה מלאה שלה, באמצעות מטען 65 וואט בחיבור USB-C שמגיע עם המחשב, נמשכת יותר משעה.
3 צפייה בגלריה
יצירת תמונה ב-ASUS Zenbook 16 S
יצירת תמונה ב-ASUS Zenbook 16 S
יצירת תמונה ב-ASUS Zenbook 16 S
(צילום: איתי שמושקוביץ)
תוכנה: מחלות הילדות של ה-AI מורגשות
הזנבוק מגיע עם ווינדוס 11 וכאן חשוב לשים לב שהוא לא חלק מקטגוריית Copilot+ PC שהציגה מיקרוסופט השנה. זה אומר שאין כאן כלי ליצירת תמונות שמשולב בתוכנת התמונות של ווינדוס ואין גם עוזר AI שמשדרג ציורים ב-paint, אבל יש תוכנה שמתרגמת אודיו ומציגה כתוביות בזמן אמת וגם אפקטים שונים למצלמה.
AMD דווקא מציעה את Amuse, תוכנה ליצירת AI של שותפה שלה בשם TensorStack, ומשום מה היא לא מותקנת מראש במחשב. צריך להוריד קובץ התקנה של כ-900 מגה בייט, במהלך ההתקנה מופיע הסבר שהתוכנה מבצעת את כל הפעולות במחשב וללא חיבור לרשת, וגם אזהרה לגבי האחריות של המשתמש על היצירה והתוצאה שלה. ואז צריך להוריד מודלי AI, אחד מהם בגודל של 10 גיגה בייט(!) ויש גם מודלים נוספים, קטנים יותר; שצריך להוריד בנפרד לפני כל פעולה שתרצו לבצע. אחרי כל התהליך הזה אפשר להתחיל לעבוד איתה ולייצר תמונות, למשל. הפעולה מתבצעת במחשב אבל לא הרגישה סופר מהירה, וברירת המחדל, כמו בכלים דוגמת מידג'רני ו-dall-e, היא שאחרי הזנת פקודה ליצירת תמונה תקבלו 4 גרסאות שלה, רק שכאן אפשר להגדיל או להקטין את המספר הזה. יש גם כלי ליצירת תמונות לפי שרטוט שלכם, בדומה ל-Cocreator ששילבה מיקרוסופט בצייר במחשבי Copilot+, וכלי אחר להוספת פילטרים שונים לתמונות קיימות.
מעבר לכך, היכולות תלויות במפתחי תוכנות - אפשר להתקין תוכנות אחרות שכוללות תכונות AI שונות, בתנאי שהן תואמות למחשב. יש כאן תזכורת לכך שאנחנו רק בתחילת מהפכת ה-AI, ולא כל תוכנה שקיבלה שדרוג AI מתאימה לכל מעבד שהוצמד אליו השם AI. מה לעשות, אלו חבלי ילדות שאי אפשר לדלג עליהם.
סיכום
ה-AI תופס את עיקר תשומת הלב, אבל ה-Zenbook S 16 הוא מחשב מצוין גם למי שלא מתכנן להשתמש ביכולות האלו. המסך גדול במיוחד ומצוין, המשקל סביר בהחלט למי שצריך לקחת את המחשב איתו לדרך והוא גם לא תופס יותר מדי מקום על שולחן עבודה או שולחן בית קפה. נושא המקלדת קצת לא ברור - היא נוחה בסך הכל כפי שציינתי, אבל נראה שאפשר היה לתת לה עוד קצת מקום.
עקרונית מי שיקנה את הזנבוק יבטיח לעצמו תשתית AI לתוכנות ויכולות חדשות שיגיעו בהמשך, אבל זה תלוי כאמור גם בתאימות של תוכנות כאלו למעבדים השונים ובחברות התוכנה. בשלב זה, עם מחלות הילדות, קשה לדעת איך יתפתח התחום הזה - תוכנת Amuse שציינתי, למשל, מומלצת לשימוש עם מעבדי AMD, ובאותה מידה אפשר למצוא מצב הפוך, של תוכנות שלא יותאמו למעבדים האלה.
כל החבילה הזו לא זולה: הדגם שהגיע לבדיקה עולה כ-9,600 שקל, ואם מסתפקים בפחות זיכרון ונפח אחסון אפשר למצוא דגם שיעלה 8,500 שקל "בלבד". יש מתחרים זולים משמעותית, והם קצת פחות חזקים, אין בהם הבטחה ל-AI (גם אם לא בטוח כמה אפשר לבנות עליה) אבל החיסרון הבולט שלהם הוא משקל כבד יותר.
למי שרוצה מחשב עם תמיכה ב-AI כדאי אולי לחכות עוד דור או שניים, ובשאר הדברים הזנבוק כאמור מרשים, אבל אפשר להסתפק בפחות ולחסוך הרבה כסף.