סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אייפון 14 פרו
אייפון 14 פרו - אפל צפויה לתפוס את ראש רשימת היצרניות (צילום: CNBC)

ירידה בהיקף ייצור הסמארטפונים בעולם - לראשונה מזה שנים

ברבעון השלישי ירד ייצור הטלפונים החכמים ב-11% לעומת הרבעון המקביל. היצרנית הגדולה ביותר סמסונג מקטינה את הייצור ואפל צפויה לקחת את מקומה. היצרניות הסיניות משנות את תמהיל הספקים וינסו להתמקד בשווקים מתפתחים

היקף הייצור של סמארטפונים וטלפונים סלולריים ירד ב-11% ברבעון השלישי של השנה לעומת שנה שעברה. על פי נתונים של חברת המחקר Trendforce, הם גם ירדו ב-0.9% ביחס לרבעון השני של 2022. בסך הכל יוצרו בין יולי לספטמבר האחרון כ-289 מיליון הסמארטפונים.
זו הפעם הראשונה מזה שנים רבות שנצפית ירידה כזו בכמות הטלפונים המיוצרים בעולם. הסיבה העיקרית למצב זה היא ירידה בביקושים הנובעת מהמצב הכלכלי העולמי הקשה. היצרניות מעדיפות לייצר פחות ולמקד את המכירות שלהן במלאי הקיים.
היצרנית הגדולה ביותר ברבעון השלישי היתה עדיין סמסונג עם נתח שוק של כ-22%, אחריה אפל עם כ-17.6%, שיאומי במקום השלישי עם כ-13% וסוגרים את הרשימה שני מותגי קבוצת BBK, אופו ו-Vivo עם 11.6% ו-8.5% בהתאמה. יש לציין שמדובר בכל מותגי BBK, כלומר המספרים כוללים גם את וואן פלוס ורילמי למשל.
סמסונג ייצרה בסך הכל כ-64 מיליון סמארטפונים ואפל כ-50 מיליון. אבל בעוד סמסונג צמצמה את היקף הייצור באופן דרסטי, אפל ככל הנראה מנסה דווקא להגדיל אותו כדי להתמודד עם הביקושים לעונת החגים הקרובה - שהיא באופן מסורתי תקופת המכירות הכי חזקה של מוצריה. התוצאה על פי התחזיות היא שאפל צפויה לתפוס את ראש רשימת היצרניות ברבעון הרביעי עם נתח שוק שככל הנראה יזנק לכ-24% לפי הערכות.
היצרניות הסיניות מנגד מנסות להתמודד עם השינויים הקיצוניים בשווקי הטכנולוגיה. קהלי היעד שלהן במערב מורכבים לרוב מלקוחות שלא יכולים להרשות לעצמם סמארטפונים של סמסונג או אפל ו"מתפשרים" על מכשיר סיני. הרעת התנאים ברוב משקי המערב כנראה לא תסייע להן למכור יותר. בנוסף הן משנות את תמהיל הספקים שלהן - הן מסתמכות פחות ופחות על טכנולוגיה אמריקאית, ומעדיפות לפתח לעצמן את השבבים או את הסוללות למשל. התוצאה היא שהן כנראה ינסו להתמקד בשווקים מתפתחים כגון דרום אמריקה, מזרח אירופה או אפריקה ופחות בשווקי המערב "השבעים".