סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אינטל משיקה שבב עם יכולות AI
(צילום: איתי שמושקוביץ)

התשובה של אינטל לקוואלקום: משיקה מעבדים עם יכולות AI - שתוכננו בישראל

ענקית השבבים הציגה את הדור השני של מעבדי Intel Core Ultra, שצפויים להציע שעות ארוכות של עבודה ללא טעינה, עבודה מהירה ותכונות AI חדשות. אינטל הכריזה כי מחשבים שמבוססים על המעבדים החדשים יגיעו לחנויות בסוף החודש והציגה השוואות ביצועים לפיהן היא מנצחת את היריבות

אינטל השיקה היום את מעבדי לונאר לייק, או בשמם המסחרי Intel Core Ultra, הדור השני. המעבדים החדשים משלבים יכולות AI במחשב עצמו, ולא רק דרך חיבור לענן, ובכך אינטל תיישר קו ותצטרף לקטגוריית מחשבי Copilot+ PC שהשיקה מיקרוסופט במאי, ועד עתה היו בה רק מחשבים עם מעבדי Snapdragon של קוואלקום המתחרה.
ההשקה אז נתפסה כמכה לאינטל, שותפה ותיקה של מיקרוסופט, ונראה כאילו יצרנית המעבדים נשארת מאחור בתחום ה-AI. מאז פירסמה אינטל דוחות מאכזבים, עם הפסד רבעוני של 1.6 מיליארד דולר, הודיעה על סבב פיטורים ענק, סגרה את פעילות מאיץ הסטארט-אפים שלה בישראל ולפי כמה דיווחים שוקלת להתפצל לשתי חברות שונות.
אבל עכשיו אינטל מבהירה שאין לה כוונה לוותר על תחום ה-AI הלוהט, ומבחינתה המעבדים החדשים לא סוגרים את הפער או מיישרים קו מול המתחרים, אלא עוקפים אותם. בכירי החברה הציגו השוואות ביצועים שונות גם מול המעבד הקודם של החברה עצמה וגם מול הדגמים המתחרים של קוואלקום, והדגישו שמעבדי Core Ultra החדשים מנצחים את המתחרים בכל מבחן ובפער משמעותי - צריכת החשמל נמוכה בכ-50% לעומת הדגם הקודם שהשיקה אינטל לפני כשנה, המעבד הגרפי והמעבד הראשי מהירים יותר, ולפי ג'וש ניומן, סגן נשיא החברה: "השגנו יותר ממה שתיכננו". חלק משמעותי מהתכנון, אגב, נעשה במרכזי הפיתוח של החברה בחיפה ובפתח תקווה.
מה זה אומר? לפי הנתונים הרשמיים של אינטל, המשמעות של צריכת החשמל הנמוכה היא שאפשר לצפות בווידיאו במחשב במשך כ-20 שעות ללא צורך בטעינה, או להשתמש ביישומי אופיס למשך יותר מ-10 שעות - פרקי זמן ארוכים מאלה שמציגים המתחרים. אינטל הציגה גם מבחני ביצועים בתחום הגיימינג, וציינה כי היא בחנה 45 משחקים ו-23 מהם בכלל לא עובדים על מעבדי קוואלקום.
מעבדי סנאפדרגון הגיעו אל מחשבי ווינדוס אחרי שרשמו הצלחה בתחום המובייל - המעבדים של קוואלקום נמצאים במכשירי הדגל המובילים של היצרניות הגדולות, ויש לה גם גרסאות שמתאימות לסמארטפונים פחות חזקים וזולים יותר. אינטל לעומתה פיספסה את מהפכת המובייל, וכשבכירי החברה נשאלו אם בכוונתם להשיב מלחמה לקוואלקום גם בשוק המובייל הם ענו בלקוניות כי אין תוכנית כזו.
חלק מהיכולות החדשות שכלולות במחשבי Copilot+ PC לא יהיו זמינות מיד - מיקרוסופט צפויה להפיץ בנובמבר עדכון גרסה לווינדוס שישדרג את יכולות המחשבים שמבוססים על מעבדי לונאר לייק החדשים. אינטל הציגה באירוע ההשקה כמה מיכולות ה-AI של המעבדים החדשים, למשל כלי שמאפשר ליצור סצנות של אמנות דיגיטלית בפקודות קוליות - אפשר פשוט להכתיב פקודות למחשב והוא ייצר תמונות מתאימות. כלי אחר מאפשר לזהות Deep Fake בקטעי וידיאו.
יצרניות המחשבים המובילות מציגות בימים אלה דגמים חדשים של מחשבים שמבוססים על המעבדים החדשים של אינטל, שזמינים למכירה בהזמנה מוקדמת ואמורים להגיע אל החנויות ואל הצרכנים לקראת סוף החודש.