מחאת האמנים מתרחבת: "לא לתמונות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית"
מחאת האמנים מתרחבת: "לא לתמונות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית"
תלונת האומנים כפולה: הרעיון ש"יוחלפו" על ידי אלגוריתמים כדי להפיק תמונות, ושה"יצירות" נשענות על עבודתם ויש להם תביעה בסיסית לזכויות יוצרים. תלונת האומנים אינה חלולה והפרות זכויותיהם הולכות ומתבהרות ככל שיותר אפליקציות צצות כדי להציע כלים מתרבים של "מחוללי טקסט לתמונה"
בזמן שהציבור הרחב משתעשע עם מחוללי טקסטים ותמונות כמו DALL-E-2 או Stable Diffusion ומרגישים כאילו יצרו ביחד עם אלגוריתם מסתורי יצירת אומנות, אמנים ברחבי העולם מתחילים לזהות את האומנות שלהם משועתקת ומשוכפלת בכל פינות הרשת. את המחאה הבולטת ביותר ניתן היה לראות בשעות המוקדמות של היום ב-ArtStation, אחד האתרים הפופולאריים ביותר של אומנות דיגיטלית. מחאה חזותית הציפה את עמוד הבית של האתר שבה נכתב: "לא לתמונות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית".
כעס האומנים הלך וגבר בשבועות האחרונים לא רק בגלל השימוש שנעשה ביצירות המקוריות שלהן, אלא משום ש- ArtStation החל לקדם "אומנות מבוססת בינה מלאכותית" בדף הבית. "Artstation לא אמור להיות מקום עבור דברים שנוצרו בינה מלאכותית!" כתב אמן אחד והסביר, "לאחרונה אנו רואים יותר ויותר פרופילים חדשים שמעלים הררי תמונות שנוצרו על ידי בינה מלאכותית ומוכרים אותן כ'חבילות אמנות'". אחר כתב כי יש צורך בקביעת מדיניות שתייצר הבחנה ברורה בין אומנות שנוצרה על ידי אדם לעומת מכונה ואת האתר "למקום בטוח שבו כולם יכולים לראות את הפוטנציאל האמיתי של היד האנושית ואת תהליך היצירה שלנו. לתמונות שנוצרו בבינה מלאכותית אין מקום כאן". "התפשטות היתר של תמונות שנוצרו באמצעות בינה מלאכותית [שכבר גונבות ומגרדות מאתר זה בין רבים אחרים] מטביעה את הקולות היצירתיים", כתבה אמנית אחרת, "בזבוז אדיר של זמן וכסף ושטח השרת של האתר הזה", "עבודת בינה מלאכותית הופכת נפוצה יותר ויותר ב-ArtStation והיא כה מציפה כך שלוקחת את תשומת הלב מאמנים אנושיים", ציין אחר. "זהו אתר פורטפוליו מקצועי שאליו אנשים באים לשכור בני אדם, לא מחוללי אמנות בינה מלאכותית. אמנות בינה מלאכותית גולמית לא באמת שייכת לכאן ללא מגבלות או תיוגים שמונעים ממנה להשתלט על המשתמשים המיועדים העיקריים של האתר".
תלונת האומנים כפולה, אך סובבת סביב אותו הרעיון. ראשית מהרעיון כי הם "יוחלפו" על ידי אלגוריתמים, ושישתמשו בכלים הממוחשבים השונים כדי להפיק תמונות, במקום אומנים. אכן כשהושק DALL-E-2 לפני מעל לחצי שנה מנכ"ל OpenAI שפיתחה את המחולל – סם אלטמן, הסביר בבלוג כיצד המחולל "יהפוך כמה משרות לא רלוונטיות במיוחד" וישנה משמעותית את שוק העבודה. באופן מתוקשר למדי מגזין קוסמופוליטן השתמש במחולל כדי לייצר תמונת שער למגזין, ואחד מהכתבים הוותיקים של מגזין אטלנטיק, עשה כך באופן דומה.
שנית, הם טוענים כי ה"יצירות" שנוצרות באמצעות המחוללים נשענות באופן מובהק על עבודתם, ויש להם תביעה בסיסית לזכויות יוצרים על אלו. ArtStation והאומנות המרובה שמעלים לשם אמנים בשר ודם, היא אחת ממאגרי הנתונים הרבים עליהם מאמנים את מחוללי התמונות. זאת אומרת שהחברות השונות קוצרות את כל המידע שהן מוצאות לנכון מהאינטרנט ומשתמשות באלו כדי שבשלבים מאוחרים יותר יוכלו המודלים להישען על אלו כשיקבלו פקודה כזו או אחרת, לייצר תמונה חדשה. קצירת נתונים מאסיבית מהאינטרנט מותרת ללא כל הבחנה או רשות ברוח "השימוש ההוגן", וללא חשש לשאלות של קניין רוחני.
תלונת האומנים אינה חלולה והפרות זכויותיהם הולכות ומתבהרות ככל שיותר ויותר אפליקציות חדשות צצות כדי להציע כלים מתרבים של "מחוללי טקסט לתמונה". אחת שהפכה למעוררת מחלוקת במיוחד היא אפליקציית Lensa שהופכת תמונות לפורטרטים מסוגננים בתשלום. האפליקציה זכתה לפופולאריות עצומה ברשתות החברתיות, אך החלה להעתיק באופן מובהק סגנונות של אמנים חיים. לעיתים העתקה כה גסה שעדיין ניתן לראות את חתימות האמן המועתק או סימן המים הרלבנטי, שלא לדבר שניכר כי המחולל משכפל סגנונות מובחנים, אותם האומנים השונים משכללים במשך שנים.
בהצהרה, החברה אמרה שהמחולל לומד כיצד ליצור אמנות בצורה "דומה למחצה" לבני אדם. "רשתות עצביות לומדות לזהות דפוסים וקשרים ספציפיים בין התמונות יחד עם תיאורי הטקסט שלהן", והסבירו איך לאחר סיום האימון המודל לא "מתייחס" לתמונות המקוריות, אלא "מיישם" את מה שלמד. בחברה אף הכחישו כי הסימנים על התמונות הן עדויות של חתימות האמן.