סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
לוגו אפל apple
ענקית הטכנולוגיה מסתכנת בניכור מצדם של המפתחים (צילום: REUTERS/Yves Herman)

ניתוח
אפל מסתכסכת עם המפתחים שלה, דווקא ברגע שהיא הכי זקוקה להם

מדיניות חדשה לפעילות האפסטור באירופה, שנחשפה בסוף השבוע, אולי תסייע לה לשמר את השליטה ואת הרווחים בטווח הקצר, אך כבר עכשיו מייצרת ניכור ותסכול מצד מפתחים שעליהם היא עלולה לשלם בעתיד

אפל פרסמה בסוף השבוע את התנאים שבמסגרתם תפתח למשתמשים באירופה את האייפון לחנויות אפליקציות חיצוניות. זאת, לקראת כניסתו לתוקף של חוק השווקים הדיגיטליים של האיחוד האירופי (DMA), שמחייב פלטפורמות טכנולוגיה גדולות בכללי פתיחות, גישה ותאימות הדדית שונים. ואולם, אפל הטילה כל כך הרבה מגבלות כחלק מהמהלך, שהדלת שהיא פתחה למפתחים נדמית יותר כמו סדק צר שדרכו בקושי אפשר להידחק. התגובה בקהילת המפתחים של אפל היתה כל כך שלילית, שענקית הטכנולוגיה מסתכנת בניכור מצדם דווקא ברגע שהיא זקוקה להם יותר מכל: לקראת השקת קסדת המציאות המעורבת (MR) וויז'ון פרו השבוע, שבמידה רבה תיפול או תקום על היצע האפליקציות החיצוניות שיהיה זמין בעבורה.
ב-7 במרץ ייכנס לתוקפו באיחוד האירופי חוק השווקים הדיגיטליים, שמציג רגולציה חדשה ורחבה לפלטפורמות גדולות ובהן חנויות אפליקציות, מנועי חיפוש, דפדפנים, מערכות הפעלה ועוד. החוק, שיחול על שירותים עם מחזור שנתי של לפחות 7.5 מיליארד יורו באיחוד ו-45 מיליון משתמשים או יותר באיחוד, יחייב חברות טכנולוגיה להגביל שימושים שהן עושות במידע אישי, להגביל את הבלעדיות על מוצרים או שירותים שהן מציעות למשתמשי קצה, לאפשר התקנה של יישומי צד ג' במערכות ההפעלה של החברה, יאסור על מתן עדיפות למוצרים של החברה על פני מוצרים מתחרים ועוד.
אפל, על הגן הסגור של האקוסיסטם שלה, נחשבת לאחד היעדים הבולטים של החקיקה החדשה, שכן היא תאלץ אותה לפתוח, לראשונה מאז הושק האייפון ב-2007, את הפלטפורמה הגדולה ביותר שלה להורדה והתקנה של אפליקציות שלא דרך האפסטור שלה – רק ב-27 מדינות האיחוד האירופי כמובן.
בקווים כלליים, אפל הכריזה בסוף השבוע שתאפשר לתושבי האיחוד להתקין אפליקציות דרך חנויות מפתחים עצמאיות מתחרות לאפסטור; שתאפשר למפתחים באפסטור להשתמש בשירותי תשלום חלופיים לזה של אפל; לפתוח לשירותים פיננסיים את הגישה לשבב ה-NFC במכשיר, כך שניתן יהיה להשתמש בו לתשלומים שלא דרך אפל פיי; ושלצרכנים שייקנו אייפונים חדשים יוצג בעת ההפעלה תפריט להורדה והגדרה של דפדפן ברירת מחדל חלופי לספארי של אפל, שיוכל לראשונה לעשות שימוש במנוע דפדפן עצמאי (כיום, כל הדפדפנים באייפון מבוססים על המנוע של אפל).
אבל המציאות נמצאת, הרבה פעמים, לא בקווים הכלליים אלא בפרטים הקטנים. ואחד הפרטים הקטנים הוא שאפל לא תאפשר התקנה עצמאית של אפליקציות ישירות מאתרי מפתחים, אלא רק דרך חנויות אפליקציות עצמאיות אחרות. ולא כל אחד יכול פשוט ליצור חנות כזו, שכן אפל דורשת מחנות אפליקציות להציג התחייבות אשראי בסך מיליון יורו, שלדבריה יכסו טענות אפשרויות מצד מפתחים ומשתמשים. בנוסף, החנויות העצמאיות יידרשו לעבור את הליך האישור של אפל לפני שמשתמשים יוכלו להוריד ולהתקין אותן ישירות מאתר המפתחים.
לאחר התקנתן (ומתן אישור מפורש לפעילותן) ניתן יהיה להוריד מהחנויות העצמאיות אילו אפליקציות שרוצים, כולל כאלו שמפירות את כללי האפסטור. עם זאת, אפל עדיין מתכוונת לפקח מקרוב על פעילות זאת: כל אפליקציה תאלץ לעבור הליך "אישרור" של אפל, שכולל בחינה אוטומטית ואנושית, ולעמוד בכללים בסיסיים כמו סריקה לניטור נוזקות. חנויות אפליקציות חיצוניות עדיין ינוהלו דרך המערכות של אפל, ומפתחים יוכלו להפיץ רק גרסה אחת זהה של האפליקציה שלהם בחנויות האפליקציות השונות.
בעבור מפתחים שיבחרו לעבוד עם חנויות אפליקציות חיצוניות במקביל לאפסטור הציגה אפל מודל עמלות חדש, במסגרתו ישלמו מפתחים עמלה של 17% על כל עסקה שבוצעה באפליקציה שהורדה מהאפסטור (או 10% למפתחים שהם חלק מתוכנית העסקים הקטנים של אפל). זאת, בניגוד לעמלה של 30% שליוותה את האפסטור מאז השקתה ב-2008 – ראיה מצוינת לכך שתחרות אמיתית מביאה לירידת מחירים.
אם המפתח ייבחר לעשות שימוש בשירות התשלומים של אפל תתווסף לכך עמלה של 3%. בנוסף, על כל התקנה חדשה של אפליקציה מעבר למיליון ההתקנות הראשונות ישלמו מפתחים עמלה של חצי יורו להתקנה, בין אם זו התבצעה דרך האפסטור או דרך חנות אפליקציות חיצונית – עמלה שיכולה לחבל בפעילות אפליקציות במודל פרימיום, שבנוי על כך שרק מספר קטן של משתמשים משלם על יכולות פרימיום, או להוביל לפשיטת רגל של מפתח קטן שהאפליקציה החינמית שלו הפכה פתאום לוויראלית. לדברי אפל, מבנה העמלות החדש יוזיל עלויות ל-99% מהמפתחים, ורק פחות מ-1% ישלם את עמלת התקנת האפליקציות.
המגבלות הרחבות, יש שיאמרו דרקוניות, הן דרכה של אפל לשמור את מרב השליטה על האייפון תוך עמידה מינימלית בדרישות הפורמליות של הרגולציה החדשה. לדברי אפל, מדובר במגבלות שנחוצות על מנת להתמודד עם הסיכונים שייווצרו כתוצאה מפתיחת הפלטפורמה, כמו יצירת הזדמנויות חדשות לשחקנים רעים ופגיעה בחוויית המשתמש. "אפל מחויבת ליצור טכנולוגיה שתאפשר לאפליקציה להתקין אפליקציות אחרות, ויש כאן סיכון מובנה", אמר לבלומברג בכיר אפל פיל שילר, שמנהל את האפסטור. "יכול להיווצר וקטור איום משמעותי חדש לפרטיות, אבטחה ואמינות המכשיר. אז אפל משלבת טכנולוגיות ומדיניות בניסיון למזער את הסיכון הזה".
בקהילת המפתחים של אפל לא השתכנעו. טים סוויני, מנכ"ל אפיק גיימס שתבעה את אפל (והפסידה ברוב טענותיה) סביב מדיניות האפסטור של החברה, כינה את המדיניות המעודכנת של אפל "ציות זדוני" לרגולציית האיחוד. "הם מאלצים מפתחים לבחור בין פעילות בלעדית באפסטור, לא חוקי תחת DMA, או לקבל מזימה אנטי-תחרותית ולא-חוקית שמלאה בעמלות זבל על הורדות ומס אפל על תשלומים שהם לא מעבדים", הוא כתב ב-X (לשעבר טוויטר). "אפל תבחר לאילו חנויות אפליקציות היא תאפשר להתחרות באפסטור. היא יכולה, לדוגמה, לחסום את החנות של אפיק או של מיקרוסופט, Valve ושחקנים אחרים".
מנכ"ל ספוטיפיי, דניאל אק, מבקר ותיק אחר של מדיניות האפסטור של אפל, שהמהלכים שלו באיחוד לפתיחת האפסטור היו בין הזרזים לחקיקת DMA, אמר ב-X. שהשינוי הוא אותו מונופול בשינוי אדרת: "למרבה הצער, זה מהלך קלאסי של חברה ותיקה ודומיננטית שמאמינה שהחוקים לא תקפים לגביה. במקום להסתגל ולחדש, הם מעוותים את המצב, גורמים לזה להיראות כמו אשמת הרגולטורים. או גרוע יותר, מעמידים פנים שזה נוגע לאבטחה למרות שברור שמדובר במזימה לשמר את הרווחים שלהם. עם בסיס משתמשים של 100 מיליון איש באיחוד, מס ההתקנה יכול להצמיח משמעותית את עלויות רכישת הלקוחות שלנו".
קרן מוזילה, שמפתחת את דפדפן פיירפוקס, אמרה שההתר לעשות שימוש במנועים עצמאיים רק באיחוד האירופי הוא "מאכזב מאוד". "ההשפעה של זה תאלץ דפדפנים עצאיים כמו פיירפוקס לבנות ולתחזק שני הטמעות נפרדות של הדפדפן שלהם, נטל שאפל עצמה לא תאלץ להתמודד אתו", נמסר לאתר The Verge.
ניקיטה ביר, מייסד אפליקציית Gas שנרכשה החודש על ידי דיסקורד, העריך שתחת תנאי העמלות החדשים אפליקציה עם 10 מיליון הורדות ומכירות בהיקף של 10 מיליון דולר, שעושה שימוש במערכת התשלומים של אפל, תשלם לחברה עמלות בסך 6.2 מיליון דולר בשנה. זאת, לעומת כ-3 מיליון דולר בשנה תחת התנאים הקיימים. "בהנחה שאין לך עלויות תפעוליות או משכורת, אתה לוקח הביתה 2 מיליון דולר אחרי מס, או 20% מהמכירות שלך. אני לעולם לא אשיק אפליקציה באירופה", הוא אמר.
דייוויד היינמאייר הנסון, יוצר פלטפורמת פיתוח יישומי הרשת Ruby on Rails, כתב בבלוג שלו שמדיניות אפל תמנע משחקניות גדולות דוגמת מטא לעשות שימוש בחנויות אפליקציות חלופיות. "בואו נניח שיש לאינסטגרם 250 מיליון משתמשים באיחוד. על מנת להפיץ אותה בחנות אפליקציות של מיקרוסופט, מטא תאלץ לשלם לאפל 11,277,174 מיליון דולר בחודש, 135 מיליון דולר בשנה. רק בעבור הזכות לשים את אינסטגרם בחנויות מתחרה. זו גלולת רעל שפותחה במתכוון על מנת להבטיח ששום חנות אפליקציה חיצונית לא תתרומם. בלי אפליקציות גדולות, משתמשים לא יגיעו אליהן ולא יהיו חנויות. כל מאמצי האיחוד ליצור תחרות בשווקים הדיגיטליים יהיו לשווא", הוא הסביר.
לא כל המפתחים קיבלו בשלילה את השינויים שהציגה אפל. "לנו הדבר הזה טוב", אמר ל"כלכליסט" מייסד ומנכ"ל Simply (לשעבר ג'ויטיונס) יובל קמינקא. סימפלי מפתחת אפליקציות פרימיום בתשלום ללימוד עצמי של נגינה, שירה וציור. כיום, החברה משלמת לאפל עמלה של 30% על כל רכישה דרך אפליקציות האייפון שלה. עם החלת המדיניות החדשה, העמלה שלה באירופה תרד ל-20%, או 17% אם תעשה שימוש בשירות תשלום חיצוני.
"זה משפיע לנו על הכיסים באופן ישיר, אנחנו נשלם משמעותית פחות", הסביר קמינקא. "המס הורדות החדש (חצי יורו לכל הורדה מעל מיליון הורדות בשנה, ע"כ) משמעותית קטן יותר ממה שאנחנו חוסכים מהירידה של 10% בעמלה. יש גם עולם שלם עולם שלם גביית תשלומים שנפתח לנו. אנחנו יכולים לגבות תשלומים עם סטרייפ, פייפאל או התקשרות ישירה עם חברות אשראי".
עם זאת, גם קמינקא העריך שמפתחים רבים לא יקבלו בהבנה את השינוי. "משחקים פופולריים עם מודל מבוסס פרסומות או Freemium, או אפליקציות ענק חינמיות כמו אלו של מטא או גוגל ישלמו יותר תחת מודל העמלות החדש”, אמר. "לא חייבים לעבור למודל החדש. אפליקציות חינמיות לגמרי יכולות פשוט להישאר במודל הקיים, ולא לשלם כלל. אז כל היוטיוב והפייסבוק למיניהם פשוט יישארו רק באפסטור, ואז אפל יגידו שהרבה אפליקציות בחרו להישאר במודל הישן, ושזו הוכחה שהוא בעצם היה בסדר. אבל זה לא ייגמר שם. "יהיה דיון משפטי עם הרגולטורים האירופאים במשך עוד איזה שנתיים. יהיו קרבות משפטיים ורגולטוריים".
מבחינת אפל, התגובה השלילית של קהילת המפתחים מעיד על חשיבה קצרת טווח ומוגבלת בעיצוב המדיניות החדשה, כזו שמגינה על האינטרסים המוגבלים החברה בטווח המיידי אך עלולה לגרום לה נזק מהותי בטווח הארוך. קהילת המפתחים הגדולה והמשפיעה היא אחד מיסודות ההצלחה המרכזיים של אפל זה קרוב יותר מעשור וחצי. סטיב ג'ובס הבין מצוין שיש גבול למה שאפשר להשיג עם חומרה מצוינות ותוכנה עילאית, ושבסופו של דבר אלו הם המפתחים והאפליקציות הרבות והמגוונות שלהם שמייצרים משיכה עקבית ומחויבות ארוכת טווח של משתמשים. לאורך השנים, הם גם הפכו למקור הכנסות משמעותי בעבור אפל, ומייצרים לה הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים ברבעון.
אבל במאבקה לשמר את השליטה באייפון, נראה שאפל מנסה בעיקר לשמר את ההכנסות שמפתחים מייצרים לה, ולא את הנאמנות שלהם והמחויבות שלהם אליה. המדיניות החדשה אולי תסייע לה לשמר את השליטה ואת הרווחים בטווח הקצר, אך כבר עכשיו מייצרת ניכור ותסכול מצד מפתחים שעליהם היא עלולה לשלם בעתיד, בדמות ירידה במחויבות לאקוסיסטם שלהם לטובת פלטפורמות מתחרות כמו אנדרואיד של גוגל.
ולא מדובר בהכרח בעתיד רחוק במיוחד. השבוע תשיק אפל את הוויז'ון פרו, קסדת ה-MR היוקרתית והיקרה שלה, במה שאמורה להיות השקת המוצר המשמעותית ביותר של אפל מאז האייפון ב-2007. ובשעה שהחברה עשתה עבודה טובה בצד הטכנולוגי והעיצובי של הוויז'ן פרו, המשימה העיקרית עכשיו היא לשכנע מפתחים להגיע וליצור אפליקציות בעבורה. בינתיים, המפתחים מביעים אי-אמון בפלטפורמה החדשה, והקסדה תושק ללא יישומים בולטים כמו נטפליקס, יוטיוב וספוטיפיי. בימים אלו, בשבוע זה, אפל צריכה את המפתחים שלה יותר מתמיד, צריכה את הרצון הטוב, ההתגייסות וההתלהבות שלהם על מנת להוכיח את יכולות הוויז'ון פרו. ודווקא בשבוע זה היא בחרה לנקוט במהלך שמכעיס, מרחיק ומנכר אותם. בניסיון לשמר את פלטפורמת ההווה, ייתכן שאפל מקריבה את פלטפורמת העתיד. והמחיר שהיא תשלם על כך יהיה אולי גבוה יותר מהרווחים שהיא מנסה להגן עליהם.