TechTalkגיים-צ'יינג'רית: כך מחוללת תעשיית הגיימינג מהפכה ביחס לבעלי מוגבלויות
TechTalk
גיים-צ'יינג'רית: כך מחוללת תעשיית הגיימינג מהפכה ביחס לבעלי מוגבלויות
רמזים חזותיים במקום סאונד, ג'ויסטיקים שניתן להתאימם לכל מוגבלות וקהילה שהפכה מציניקנית למחבקת עומדים מאחורי השיפור הדרמתי באיכות החיים של צעירים רבים, שלא ממש יכולים להשתלב בתחומים אחרים. אור בריגה, מייסד ומנכ"ל NOVOS, סבור שזו רק ההתחלה
גיימינג הוא לא רק אחת מהפעילויות הפופולריות ביותר בעולם - הוא גם הפעילות התחרותית הנגישה מכולן, עיורת לחלוטין להבדלי גיל, מין מגדר ומוגבלויות פיזיות. במידה רבה, הגיימינג הוא מגדלור של תקווה עבור אנשים המתמודדים עם מוגבלויות.
אחד האלמנטים המשמעותיים במשחקי מחשב הוא הסאונד. לעיתים קרובות השחקן ישמע את האויב מתקרב או יאתר את מיקום הקרבות על בסיס הסאונד בלבד. הסאונד הוא חלק ענק מחווית המשחק ומהווה יתרון משמעותי עבור אלו שמקדישים לו קשב רב. עם זאת, הוא כולל בתוכו חיסרון מובהק: מה יעשו שחקנים אשר שמיעתם מוגבלת? יצרניות המשחקים בחרו להתגבר על האתגר הזה בעזרת סיוע חזותי.
כאן למעלה מצורפת דוגמה לסיוע החזותי בפורטנייט. מעגל המקיף את מרכז המסך מאפשר לשחקנים לקבל תצוגה רחבה של 360 מעלות של צעדים, אנשים ויריות בקרבת מקום ואף מציג את הכיוון שממנו מגיעים הצלילים. אף על פי שעדיין קשה להתחרות בתחרות מובילה עם הגדרות אלה, שחקנים הוכיחו שזה לא בלתי אפשרי.
Ewok, סטרימר ושחקן חירש, הוא אחד מהם. בכמה טורנירים ואירועי פורנטייט, הוא הגיע למיקום מרשים ביותר, גבוה בהרבה מכמה מסטרימרים פופולריים אחרים ואפילו כמה שחקנים שחקנים מקצועיים כמו NickEH30, SypherPK ו-EmadGG. הסיוע החזותי הוא התקדמות מדהימה בנגישות לגיימינג, אבל זו רק ההתחלה.
יצרניות המשחקים אינן לבד במאבק הנגישות, שכן משחקים נגישים לבדם אינם מספיקים וכדי לייצר מהפכת הכללה של ממש צריך גם לעדכן את החומרה. אחת הדוגמאות האהובות עלי היא ה-Xbox Adaptive Controller החדש של מיקרוסופט. Xbox עבדה עם מגוון קרנות וארגוני צדקה כדי ליצור בקר עם אפשרויות אינסופיות שניתנות להתאמה אישית.
לחומרה יש חריצי חיבור לכל הכפתורים שנמצאים בבקר Xbox טיפוסי - מה שמאפשר חיבור של שפע של אביזרים שמתאימים לסוגים שונים של מוגבלות. עם הבקר והתוכנה האדפטיבית של Xbox לסיוע בהתאמה אישית של החוויה כמעט כל משחק יכול להיות נגיש כמעט לכל אחד.
אבל זה עדיין לא הכל. חומרה ותוכנה הם מנועי שינוי מאד חזקים, אך בכדי ליצור מהפכה של ממש גם הקהילה חייבת לאמץ את התפישה. בעבד, קהילת הגיימינג התאפיינה כקהל ציני ואגרסיבי המשתמש בזהות הווירטואלית שלו כמגן, אבל בשנים האחרונות מרחש שינוי מהותי ועמוק בכל הנוגע להכלה של שחקנים אחרים.
הדוגמה האהובה עלי היא זו של הסטרימרית, היוטיוברית והגיימרית המגה פופולרית אניטה (sweet anita), שזכתה להנחות את אחד מטקסי הסטרימינג הגדולים בעולם. אפשר לראות את החלק שלה בטקס בסרטון הזה:
בטח שמתם לב לשני דברים ייחודים בנוגע לאניטה: 1. יש לה אישיות נפלאה וקופצנית שאי אפשר לא לאהוב. 2. יש לה טורט מאוד בולט לעין. בסרטון שהעלתה מאוחר יותר אניטה מסבירה מדוע וכיצד הטיקים שלה הופעלו - מה שגרם לה לומר כמה מילים שבדרך כלל לא מתאימות לטקס פרסים. החלק האהוב עליי בסרטון הזה הוא שאחרי שני הטיקים הראשונים, כשאניטה משתהה כדי להירגע, הקהל מגיב במחיאות כפיים סוערות.
לדעתי זהו הייצוג המושלם של הקבלה שמקדמת קהילת הגיימינג. אתם כנראה יכולים לשער שהמסע שאינטה עברה לא היה קל, אבל היום, אניטה ורבים נוספים הם חלק אינטרגלי מהתעשיה. ההצלחה של אניטה לא רק שינתה את חייה - היא גם סיפקה תקווה וייצוג לאנשים שנאבקים בטורט ובשאר מגבלות בכל רחבי העולם.
לאן הולכים מכאן? אם תשאלו אותי, יש עוד דרך עד שנגיע להכלה מלאה, אבל אין ספק שאנחנו בכיוון הנכון. שיתוף הפעולה בין חברות המשחקים, יצרניות החומרה והקהילה מוביל את התעשיה למקום שכולו הכלה ושילוב. אני מאמין שהמגמה הזו רק תימשך ותתחזק. אחרי הכל, גיימינג זה התחום היחידי שבאמת משלב את כולם.
אור בריגה הוא מייסד ומנכ"ל NOVOS