סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
פינת עבודה מחשב נייח עבודה מהבית
פינת עבודה מחשב נייח עבודה מהבית (צילום: שאטרסטוק)

שוק ה-PC הישראלי מתקשה להתאושש; ירידה נוספת במכירות ברבעון השני

מגמת הירידה במכירות המחשבים נמשכת זה הרבעון החמישי ברציפות וכעת מדובר בצניחה של 40% ביחס לרבעון הקודם ובירידה של 1.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אסוס הפכה ליצרנית השלישית הכי נמכרת בישראל על חשבון דל. לנובו עקפה את HP בפסגה

שוק המחשבים הישראלי חווה ירידה נוספת במכירות, זה הרבעון החמישי ברציפות. על פי נתוני חברת המחקר IDC שהגיעו לידי כלכליסט סך המחשבים שנמכרו ברבעון האחרון הוא כ-227 אלף יחידות - זאת, לעומת 374 אלף יחידות ברבעון הקודם. כלומר, ירידה של כ-40%. ביחס לרבעון המקביל אשתקד מדובר בירידה של 1.3%.
מסורתית, הרבעון השני מציג נתוני מכירות חלשים ביחס לרבעונים האחרים. הסיבות לכך מגוונות וביניהן ניתן למנות ירידה בהזמנות של חברות וארגונים שמהוות חלק ניכר מהמכירות, כמו גם היעדר המכירות למגזר הסטודנטים והתלמידים שתמיד מהווה זרז ברבעוני החזרה ללימודים.
מבחינת מותגים ניתן לראות שני שינויים משמעותיים. ראשית, מותג המחשבים הטאיוואני אסוס עקף את המותג האמריקאי Dell והפך לשלישי הכי נמכר בישראל. אסוס החזיקה ברבעון הקודם נתח שוק של 10.2% לעומת 17.5% ל-Dell וברבעון האחרון היא מחזיקה ב-17.3% לעומת 16.6%. זו הפעם השנייה בלבד בשנים האחרונות שחל זינוק מעין זה במכירותיה בישראל שלרוב מסתכמות ב-10% בממוצע.
השינוי השני הוא המעבר של לנובו למקום הראשון במכירות, תוך שהיא עוקפת את HP שירדה למקום השני. לנובו החזיקה נתח שוק ברבעון האחרון של כ-34% לעומת כ-19% של HP, זאת בניגוד לרבעון הקודם לו, אז החזיקה היצרנית האמריקאית כ-40% לעומת כ-22% בלבד עבור היצרנית הסינית. HP מרבה למכור לשוק המוסדי ויכול להיות שהירידה בהזמנות לקראת החגים והקיץ מהווה את הסיבה העיקרית לירידה החדה הזו. שני המותגים מחזיקים זה שנים רבות את המקום הראשון והשני, כל אחת בתורה, אם כי HP לרוב נהנית מנתח שוק משמעותי יותר.
נתון נוסף שצריך להדאיג את חברות המחשבים הוא הירידה הכללית במכירות ביחס לשנים 2021 ו-2020. שנות הקורונה אופיינו בביקוש מוגבר למחשבים בעקבות המעבר לעבודה מהבית אך כעת המספרים מראים שמה שהיה כנראה לא יחזור על עצמו. בנוסף, שילוב של משבר בזמינות שבבים ורכיבי חומרה, עלייה במחיר חומרי הגלם ואינפלציה הפכו את רכישת המחשבים ליקרה יותר. המקום היחיד בו המותגים מוצאים עדנה הוא תחום הגיימינג, בו הביקושים יציבים יותר בזכות הגידול העצום במספר השחקנים בשנים האחרונות.
שווקי המחשבים בעולם חווים ירידה במכירות בשל אותם גורמים וכרגע לא ברור האם המצב ישתנה בשנים הקרובות. מחשבים הפכו למוצר מדף שחייו ארוכים יחסית לחיי סמארטפון, למשל. בעוד משתמשי סמארטפונים נוהגים להחליף את המכשיר שלהם כל 2.75 שנים לפי נתוני אתר סטטיסטה, משתמשי מחשבים נוהגים למשוך את השימוש במכשיר שלהם אפילו מעבר לארבע שנים בממוצע, והמספר אפילו גבוה יותר במחשבי פרימיום כמו למשל מחשבי אפל שהחברה נוהגת לעדכן מדי 8 שנים בממוצע. כמו כן, קל יותר לשדרג מחשב ישן על ידי החלפת רכיבים כמו כרטיסי זיכרון, כוננים וסוללות.