סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
חיפוש עבודה מובטל מיואש
חיפוש עבודה (צילום: Shutterstock)

מחפשים עבודה זמן רב ומתקשים למצוא? כך תצאו מהלופ

מה קורה כאשר מעסיקים מקבלים קורות חיים או נתקלים בפרופיל לינקדאין שבעליו מכריז כי הוא "Open to Work" במשך שנה או יותר; כיצד משפיע חיפוש עבודה ממושך על סיכוי ההצלחה בראיון ואיך אפשר למלא את הפערים בקורות החיים?

מה שהחל בשנה שעברה בעקבות ההאטה הכלכלית, ממשיך השנה, בשנת המלחמה, ללא אופק לסיום, וביתר שאת: מועמדים שמחפשים עבודה חודשים ארוכים, חלקם אף 'סוגרים' שנה של חיפושים, גם הם ללא אופק ברור. חברות גדולות שהעבירו מרכזי פיתוח למדינות אחרות, חברות שנסגרו, כאלה שמפטרות פיטורי צמצום ואחרות שאינן פותחות משרות חדשות נוכח אי הוודאות – כל אלה מובילים לכך שיש פחות משרות פתוחות.
אחת התוצאות היא שמועמדים רבים שולחים עשרות ואף מאות קורות חיים במשך חודשים ארוכים, נשאבים לתהליך חיפוש ארוך ולעיתים מייאש. גם כאשר כבר נכנסים לתהליך גיוס, הוא עשוי להתארך בשל מנהלים מגייסים הנמצאים במילואים, ירידה בעדיפות לגיוס התפקיד או סיבות אחרות שאינן קשורות כלל למועמד.

כמה זמן זה יותר מדי

מה קורה כאשר מעסיקים מקבלים קורות חיים או נתקלים בפרופיל לינקדאין שבעליו מכריז כי הוא "Open to Work" במשך שנה או יותר? האם עצם העובדה שאדם מחפש עבודה זמן רב עלולה לפגוע בסיכוייו להתקבל לעבודה או אפילו לעבור את משוכת הראיון הראשון?
לפי נתונים של אולג'ובס משך הזמן הממוצע של חיפוש עבודה – כלומר מהרגע שאדם מתחיל ועד שהוא מתקבל לעבודה – הוא 3.7 חודשים. אמנם יש שינוי לעומת שנים קודמות אך לפי אולג'ובס זהו אינו שינוי מהותי, לא בהייטק ולא בתחומים אחרים. מדובר בממוצע, כמובן שיש מועמדים שמוצאים עבודה מהר יותר, ואחרים שמשך החיפוש שלהם מתארך.

שנה של חיפוש

"זו כבר תקופה ארוכה שפונים אלי אנשים שתקועים הרבה זמן בחיפוש עבודה. יש מועמדים, עם ניסיון בעיקר, שמוצאים די מהר, אך גם אצלם התהליך איטי יותר ביחס לעבר. אנשי פיתוח, לדוגמא, היו רגילים שיש להם כמה תהליכים בשבוע. גם אנשי כספים לאחרונה מחפשים יותר זמן, מדובר באנשים שקוראים את המצב של החברה ויודעים שיש בעיות והיא עלולה להיסגר אז הם מחפשים אלטרנטיבה. משרות של ג'וניורים, משרות של מוצר או מנהלי פרוייקטים מתאפיינות בזמן חיפוש ארוך יותר, חלקם יותר מחצי שנה", אומרת רביטל אברמוב, הד האנטרית טכנולוגית.
לדבריה, מועמד שמחפש במשך שנה עבודה ואינו עובד – מדליק אצל מעסיקים נורה אדומה. "מועמדים שמחפשים במשך שנה הם בדרך כלל כאלה ששולחים קורות חיים בלי אבחנה. מעסיקים עשויים לתהות מה אותו מועמד עשה במשך השנה. אם אחרים לא קיבלו אותו, הם עלולים לחשוב שיש פה בעייתיות".
בסקר מהיר שערכו HRD בקרב עשרות מגייסות טכנולוגיות ממגוון ארגונים, כולן, פה אחד, העידו שחיפוש עבודה ארוך לא ישפיע לרעה על ההחלטה שלהן אם לגייס את המועמד. ובכל זאת, אי אפשר להתעלם מכך שיש מועמדים רבים שמחפשים עבודה זמן רב, חלקם אף מפרסמים את דבר חיפוש העבודה ברשתות החברתיות.
"שאלת משך חיפוש העבודה ומשך הזמן שבו מועמד 'יושב על הספסל' תמיד נבחנת על ידי מעסיקים. הנחת העבודה היא שככל שמועמד מחפש עבודה זמן רב יותר, כך הוא פחות טאלנט, מה שעשוי להניא חלק מהמגייסים מלהעמיק יותר בתהליך הגיוס", אומרת שני מדינה, מייסדת ומנכ"לית חברת השמה למשרות בכירות MESH Executive. עם זאת, המגייסים הם חלק מהחברה הישראלית והם חווים היטב את מה שמתרחש במדינה.
"מהיכרותי את העולם הזה, אני רואה שמגייסים ומנהלים מגלים חמלה והבנה שהמציאות השתנתה, ומה שהיה נכון לבדוק בעבר אינו משקף את המצב הנוכחי. ישנה יותר הכלה, והקשבה לתנאים המשתנים, ולמועמדים עצמם", היא אומרת.
כאשר החיפוש מגיע לרשתות החברתיות, ורבים מפרסמים פוסטי תחילת עבודה, יש גם תחושה שלאחרים יותר קל, שהמצב שלהם טוב יותר. "ישנם אלפי מחפשי עבודה, והשוק מתאפיין בהאטה ובמיעוט הזדמנויות. אין סיבה להיבהל מכל announcement בלינקדאין. רבים עדיין מחכים שהשוק יתאושש ותיכנסנה הזדמנויות חדשות, ולכן חשוב לשמור על גישה חיובית ולא לאבד תקווה".

למלא את קורות החיים

בעוד שהמגייסות מעידות כי משך חיפוש העבודה לא ישפיע על החלטתן לגבי גיוס מועמד, ההד האנטריות שחוות את השוק גם מצד המועמדים, מספרות סיפור אחר. "אנשים שמחפשים שנה עבודה זה נראה פחות טוב בקורות החיים, במיוחד אם זה גלוי לעין, ולכן אחת הטכניקות שאני מציעה היא למלא את הפער בפרויקט התנדבותי, לימודים או קורסים, ולדעת לספר את זה", אומרת רות לוי שמעוני, הד האנטרית לטכנולוגיה ובכירים, מרצה לתחומי תעסוקה ובעלת חברת RUTHH.
היא מספרת על מועמדת שהייתה אמורה להיות במסיבת הנובה, ניצלה מכיוון שלא הלכה אבל איבדה חברים רבים, היא לא עבדה במשך שנה כי הייתה זקוקה להפסקה על מנת לטפל בעצמה וכעת היא מוכנה לחזור. היא תצטרך להסביר את הפער בקורות החיים למעסיקים פוטנציאליים. "אדם שלא עבד שנה צריך יותר להכין את קורות החיים ופרופיל הלינקדאין, להפוך אותם לנוצצים יותר, לדאוג שהעשייה שלו ברשת וקורות החיים נכונים יותר למשרה. חיפוש עבודה ממושך יכול לפגוע ביכולת להתקבל אבל זה לא כורח המציאות".
ואולי אין באמת סתירה - מגייסות באמת אינן מתייחסות למשך חיפוש העבודה, אך מועמדים שמחפשים עבודה במשך זמן רב מאבדים את הביטחון, שקועים במעגל שמחבל בסיכויי ההצלחה שלהם וגם כאשר הם מגיעים לראיון – הם לא משדרים את המסוגלות, ההתלהבות והאנרגיה שדרושים כדי להתקבל.

המכשולים בדרך למשרה

"המפתח הוא המיינדסט. הכל מתחיל ומסתיים בסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו. הסיפור צריך להיות סיפור של הצלחה", אומרת ויקי גרונר, מומחית לגיוס ומשאבי אנוש בשילוב AI בחברת HRD. "צריך לזכור שהמגייסות לחוצות לא פחות ממחפשי העבודה. הן לא רוצות להיות חתומות על טעויות בגיוס. תהליך חיפוש ממושך עשוי להשפיע על המיינדסט של מחפש העבודה ומכאן שגם ישפיע על ההתרשמות ממנו בראיון".
הלך הרוח, הצד הרגשי של חיפוש העבודה הממושך, עלול להשפיע כבר בשלב הגשת המועמדות כאשר נמנעים מלשלוח קורות חיים למשרות שאינן תואמות ב-100% את הניסיון וכך מתפספסות הזדמנויות. מהצד השני יש מועמדים שמייצרים הצפה של קורות חיים למשרות שאינן רלוונטיות מה שעלול להיתפס כחוסר מיקוד מצד המגייסים.
בשלב הראיון, המגייסים עלולים לפגוש מועמד עייף, כבוי, מתוסכל, חסר ביטחון ולחוץ ש'סוחב' איתו את כל חיפוש העבודה המתיש שעבר. "זה מחבל מאוד ביכולת לעבור ראיון", היא אומרת.
מלבד המיינדסט ישנם גורמים נוספים שמשפיעים על משך חיפוש העבודה כמו רלוונטיות טכנולוגית, יכולת הסתגלות ודיוק החיפוש.
"בעולמות הטכנולוגיים חשוב להישאר מעודכנים כל הזמן. טכנולוגיות ישנות או ידע שהוא כבר לא מספיק רלוונטי עשויים להוות מכשול משמעותי. אנחנו רואים זאת כיום גם סביב שימוש ב- AI. לפי מחקר של מיקרוסופט ולינקדאין 66% מהמנהלים דיווחו שיעדיפו מועמדים ששולטים בבינה מלאכותית.
מכשול נוסף קשור לרמות השכר של המועמדים, בעיקר בקרב המועמדים המנוסים מאוד, אותם מועמדים שכבר התרגלו לרמות שכר גבוהות ולפתע רמות השכר כבר לא פוגשות את התקציב", אומרת גרונר.
וכאן עולה השאלה, האם להתפשר על מנת לקצר את משך חיפוש העבודה ולחכות שתעבור התקופה הקשה כדי לשדרג לאחר מכן את המשרה. אברמוב ממליצה לדייק את החיפוש ולא להתפשר על התפקיד. "נקודת המפתח היא להיות בררן ולא לשלוח לכל משרה. לחפש את המשרה שאתה 'בול בפוני' ולוודא שהכל מדבר בשפה הזאת, בלינקדאין ובקורות החיים. להגיע לאדם הנכון, לא לשלוח דרך הלינקדאין אלא לחפש מישהו שמחובר לשם. לעשות חיפוש גרילה ממוקד ולא להפיץ קורות חיים. זה יכול להיות בעייתי להתפשר על תפקיד כי בתוך חצי שנה תוכלו למצוא את עצמכם שוב פעם באותו מקום כאשר הבעיה עדיין קיימת. אפשר להתפשר על המיקום, על השכר או על היברידיות, אבל לא על התפקיד", היא אומרת.
התפשרות יכולה להיות נקודת המפנה, הכל מתחיל ונגמר בסיפור שאנחנו מספרים לעצמנו וכלפי חוץ. הנמכת ציפיות והתאמתן לשוק אינה בהכרח שלילית. "במקום להיבהל ולוותר אפשר להסתכל על זה כהסתגלות למציאות המשתנה, במיוחד במצב של שוק העבודה הנוכחי. מועמדים שמבינים את הדינמיקה החדשה ומצליחים לשמור על גמישות בגישה שלהם, ימצאו את עצמם במצב טוב יותר. זה בסדר לעשות התאמות, לגלות גמישות, הסתגלות מהירה לשינויים והגמשת הציפיות יכולים לסייע במציאת משרה מתאימה ובהפחתת משך החיפוש", אומרת מדינה.

איך יוצאים מהלופ?

  • התמקדו במשרות מדויקות: שליחת קורות חיים לתפקידים שאינם מתאימים לכם לחלוטין יוצרת רושם של חוסר מיקוד. התמקדו במשרות בהן אתם עונים על רוב הדרישות, והדגישו את הרלוונטיות שלכם לתפקיד.
  • התאימו את קורות החיים והפרופיל בלינקדאין למשרה: וודאו שקורות החיים שלכם והפרופיל המקצועי בלינקדאין מותאמים במדויק לתפקיד אותו אתם מחפשים. חשוב שהטייטל והתוכן ידברו באותה שפה של המשרה הרצויה.
  • התעדכנו בטכנולוגיות ובחידושים מקצועיים: וודאו שאתם מעודכנים בטכנולוגיות העדכניות ביותר בכל תחום בו אתם עובדים. מעסיקים מחפשים אנשים שממשיכים ללמוד ולהתאים את כישוריהם לעולם המשתנה, לכן חשוב להמשיך ללמוד ולהתפתח בתחום שלכם.
  • הכינו סיפור הצלחה אישי: חיפוש עבודה ארוך עלול לפגוע במוטיבציה. עבדו על היכולת שלכם לספר סיפור אישי חיובי, כולל דוגמאות להצלחות מהעבר, כדי, בין היתר, להקרין ביטחון בראיונות.
  • הסבירו פערים בקורות החיים בצורה ברורה: אם יש לכם פערים משמעותיים בקורות החיים, הסבירו אותם בבירור. אפשר למלא פערים בפרויקטים התנדבותיים או לימודים כדי להציג עשייה.
  • היו גמישים: ייתכן שתצטרכו להתפשר על גובה השכר או מיקום המשרה כדי להתקדם, אך אל תתפשרו על תחום העיסוק המרכזי שלכם. שמרו על גמישות כלפי תנאי העבודה, אך אל תוותרו על מה שחשוב באמת.
  • היעזרו בקשרים: חפשו דרכים להגיע ישירות למעסיקים דרך אנשי קשר, קולגות או אפילו פנייה ישירה למנהל המגייס דרך הרשתות. גישה ממוקדת דרך מכרים או מגייסים יכולה להגדיל משמעותית את הסיכוי להתקבל.