עוד חזית של המשטר הסיני מול ענקיות הטכנולוגיה: הגבלת השימוש באלגוריתמים
עוד חזית של המשטר הסיני מול ענקיות הטכנולוגיה: הגבלת השימוש באלגוריתמים
הרשויות מעלות הילוך ומתכוונות להגביל את האופן שבו החברות משתמשות באלגוריתמים כדי למכור מוצרים לצרכנים. אחד המהלכים המסתמנים: ייאסר על חברות להוסיף אלגוריתם שיגרום לצרכנים להתמכר או לבזבז כסף
הרשויות בסין מתכוונות להגביל את האופן שבו חברות משתמשות באלגוריתמים כדי למכור מוצרים לצרכנים, במהלך שקרוב לוודאי יפגע באינטרסים העסקיים של החברות ומציב תקדים למדינות אחרות, כך לפי דיווח ב-CNBC.
חברות הטכנולוגיה הגדולות של סין, מענקית המסחר המקוון עליבאבא ועד לבייטדאנס, הבעלים של אפליקציית טיקטוק, בנו את העסקים שלהן בשווי מיליארדי דולרים בהתבסס על אלגוריתמים שמאפשר להציע ללקוחות מוצרים שיתאימו להם על סמך רכישות קודמות והיסטוריית החיפושים.
החוקים החדשים והתקדימיים עלולים להוביל להתנגשות בין ענקיות הטכנולוגיה של סין, שמתמודדות כבר 10 חודשים עם הגברת הרגולציה נגדן, ובין הממשלה שמנסה לבלום את כוחן המתגבר.
בכל זאת, מדינות רבות יעקבו אחרי המהלכים בסין כדי לראות כיצד ישפיעו על המודלים העסקיים והחדשנות. "לחברות יהיה הרבה מה לומר על זה כי יש פה פוטנציאל לשנות לגמרי את המודל העסקי שלהן", הגיבה קנדרה שאפר מחברת הייעוץ הסינית טריוויום צ'יינה.
לפי טיוטה של הרגולציה שפורסמה, אלו הם חלק מהכללים החדשים:
ייאסר על חברות להוסיף אלגוריתם שיגרום לצרכנים להתמכר או לבזבז כסף.
ספקיות שירותים יחויבו לעדכן את המשתמשים בצורה ברורה על שירותי האלגוריתמים שהן מציעות.
למשתמשים צריכה להיות אפשרות לכבות את השירות של המלצות האלגוריתמים. למשתמשים צריכה להיות גם אפשרות לבחור, לשנות או למחוק תגיות משתמשים המשמשות את האלגוריתמים.
כשמשתמשים באלגוריתמים לשיווק מוצרים או שירותים לצרכנים, החברה לא תורשה להציע הבדלים "לא הגיוניים" מבחינת המחירים או התנאים.
הפרה של החוקים תעלה לחברות 5,000 עד 30,000 יואן ( 773- 4,637 דולר).
קרב נגד ענקיות הטכנולוגיה
החוקים המוצעים הם חלק מהגברת הרגולציה על חברות הטכנולוגיה הסיניות בשנה האחרונה. הרשויות טוענות שהצעדים הכרחיים כדי למנוע התנהלות מונופוליסטית ולהגביר את ההגנה על המידע האישי של המשתמשים. כך למשל השבוע נכנס לתוקפו חוק חדש לאבטחת מידע, ובנובמבר ייכנס לתוקפו חוק להגנה על מידע אישי.
אלגוריתמי ההמלצות מבוססים על קוד שמזינים לו מידע ספציפי על המשתמשים והוא מאפשר להציע להם תוצאות המותאמות אישית. האלגוריתמים הללו מאפשרים למשתמשים לראות מוצרים שונים בעמודי הבית של אתרי מסחר מקוון. אולם הקוד של האלגוריתם אינו פומבי, ולכן האכיפה עלולה להיות מורכבת. "אי אפשר לבצע רגולציה לאלגוריתמים בלי להסתכל על הקוד", הדגישה שאפר מחברת הייעוץ.
עם זאת, לפי טיוטת ההצעה, הרשויות יבצעו "הערכות אבטחה לאלגוריתמים והחברות נדרשות לשתף פעולה ולספק תמיכה טכנית". דבר זה יעניק לרגולטורים הסינים כוח עצום, אך בו בזמן כולל גם אתגרים לא פשוטים. "ראשית, יהיה עליהם לפתח את היכולת הטכנית לעשות זאת", הוסיפה שאפר, "ויהיה צורך לפתח תהליך בירוקרטי".
מחברות הטכנולוגיה הסיניות עדיין לא התקבלה תגובה לפרסום הטיוטה.