סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
החזון של פייסבוק הוא יותר סרט הוליוודי ממציאות

מטא הוא חזון עתידני שלפיו פעילותנו המקוונת תתנהל בעולם וירטואלי שיהיה שער כניסה אחד לתקשורת בין־אישית, שתכלול עבודה, כושר ובידור. אבל בשלב הזה, הוא מזכיר בעיקר חזונות דומים שהתרסקו בסופם על הפנים

בעבור דוברי עברית, הבחירה של פייסבוק להחליף את שם החברה ל"מטא" היתה כל כך שגויה, והבדיחות כל כך מתבקשות, שאפילו רשת הבי.בי.סי מיהרה לדווח עליהן. לא ממש ברור איך צוקרברג ופייסבוק פספסו את זה, ובחרו בשם שאמור כביכול לייצג בצורה הטובה ביותר את חזון החברה. אולי כי החזון חשוב להם מהבדיחה. אולי כי השוק הישראלי לא מספיק חשוב.
תהיה הסיבה אשר תהיה, שינוי השם של אחת החברות המזוהות ביותר בקרב הציבור בישראל מסמל היטב את החזון העתידני שהציג צוקרברג באירוע המפתחים של החברה בעלת השם החדש, שנערך בשבוע שעבר.
2 צפייה בגלריה
מבקרים מצטלמים לצד הלוגו החדש מטא במטה החברה ב קליפורניה meta
מבקרים מצטלמים לצד הלוגו החדש מטא במטה החברה ב קליפורניה meta
מבקרים מצטלמים לצד הלוגו החדש מטא במטה החברה בקליפורניה
( צילום: אי.פי.אי)
מטא הוא חלק מה"מטאוורס" — חזון עתידני לפלטפורמת המחשוב והתקשורת הבאה שפייסבוק/מטא וחברות רבות אחרות שואפות להביא לעולם. זהו חזון מבוסס מציאות מדומה (VR) או מציאות מעושרת (AR), שגורס שכל הפעילות המקוונת העתידית שלנו תתנהל בעולם וירטואלי אחד שיהיה שער הכניסה שלנו לתקשורת בין־אישית, עבודה, כושר, משחקים, בידור ופעילות פנאי אחרת. הכל באמצעות מכשירי VR או AR ועל בסיס מעין רשת חברתית־על שתבנה ותנהל חברה אחת (צוקרברג מקווה שזו תהיה מטא, כמובן).
הייצוג הטוב ביותר של חזון זה בתרבות הפופולרית שייך לסרטו העתידני של סטיבן שפילברג, שחקן מספר 1, שמתנהל בדיוק בעולם מסוג זה. והחזון שהציג צוקרברג למטאוורס של פייסבוק היה עתידני ופנטסטי רק מעט פחות מזה של הבמאי ההוליוודי. מה לא היה באירוע שלו? סביבת משרד מלאה ווירטואלית לחלוטין, טיולי טבע בסביבות מומחשבות אך ריאליסטיות לחלוטין שמספקות חוויה בטמיעה מלאה, משחקי פינג פונג על שולחנות דיגיטליים מול יריבים מהצד השני של העולם. זה לא היה אירוע מפתחים שמציג את ההשקות הצפויות בשנה הקרובה, זה היה סרט תיעודי דידקטי על עתיד אפשרי של טכנולוגיה שכיאה לפייסבוק, היה ורוד מאוד, והציג עולם נטול קונפליקטים או מרעין בישין. כלומר, הפוך מאוד מהעולם הנוכחי שהיא עצמה יצרה.
רבים מהדברים שהציג צוקרברג נמצאים בעתיד, בעתיד הרחוק, אולי אפילו בלתי אפשריים. בשנים האחרונות, נחשפנו ללא מעט חזונות עתידניים מבוססי VR, להרבה הבטחות על היכולת של הטכנולוגיה הזו לשנות את החיים שלנו בדרכים פנטסטיות. אף אחד מהם לא הפך עדיין למציאות. רובם, למעשה, קרסו בצורה ראוותנית לא פחות מהדרך שבה יוצגו.
אבל זה החזון שצוקרברג מאמין בו. מספיק כדי להשקיע בו 10 מיליארד דולר השנה, מספיק כדי להביא את כל החברה שלו לרקוד סביבו. השם החדש, מטא, לא מסמל את המקום שבו נמצאת ענקית הטכנולוגיה עכשיו. הוא סימון של מטרה עתידית שאמורה לסחוף את עובדי החברה ואת העולם כולו לכיוון חדש לגמרי.
זו לפחות הסיבה המוצהרת שבגינה משנה פייסבוק את השם. הסיבה הלא רשמית קשורה כנראה לאירועים שאפפו את החברה בשבועות האחרונים. כי לפי הערכות, צוקרברג מקווה שעכשיו, כשקוראים לחברה שלו מטא, המיתוג מחדש יסייע לו להרחיק את החזון העתידי של החברה מהדיון המתמשך בכשלים שלה בהווה, בעיקר בתפעול פייסבוק ואינסטגרם. אלו באו למיקוד חד בעקבות סדרת התחקירים של הוול סטריט ג'ורנל, שמבוססת על מסמכים פנימיים שסיפקה הגיבורה פרנסס האוגן.
בין השאר חשפו התחקירים מחקרים פנימיים שהחברה ערכה וגנזה על הפגיעה של אינסטגרם בצעירים; תוכנית סודית שהעניקה יחס מועדף לסלבס בכל הנוגע לצנזור פוסטים וחסימות; התעלמות מבישה מפעילות סחר בבני אדם וסחר בסמים בפלטפורמות שלה; כישלון למנוע הפצת פייק ניוז סביב הקורונה והחיסונים; וכישלון של בינה מלאכותית לטהר את הרשת החברתית מביטויי שטנה ואלימות.
צוקרברג מקווה ששינוי השם יסייע להרחיק את החברה מהשערוריות האלו. שיהיה לחברה יהיה קל יותר לדחוף שירותים ומוצרים חדשים, כמו מטבע הקריפטו שלה. תגובות ראשונות של מבקרים בולטים מצביעות על כך שהם כבר מנוסים מדי בשביל ליפול בפח השקוף.