סוני נסוגה מההחלטה להפסיק למכור משחקים לקונסולות העבר שלה
סוני נסוגה מההחלטה להפסיק למכור משחקים לקונסולות העבר שלה
החברה תכננה לסגור את החנויות הדיגיטליות של הפלייסטיישן 3 והפלייסטיישן ויטה, אבל מחאת צרכנים רחבת היקף גרמה לה לשנות כיוון - והגיימרים הנוסטלגיים, או סתם אלו שידם אינה משגת לרכוש קונסולות חדשות יותר, זכו בעוד קצת זמן משחק
סוני חזרה בה מההחלטה לסגור את החנויות הדיגיטליות המשרתות את קונסולות העבר שלה, הפלייסטיישן 3 והמכשיר הנייד פלייסטיישן ויטה, לאחר שההודעה המקורית על כוונותיה עוררה גל של תגובות זועמות. ג'ים ריאן, מנכ"ל חטיבת הגיימינג של סוני, כתב בבלוג הרשמי של הפלייסטיישן ש"זה ברור כי קיבלנו החלטה לא נכונה, ואני שמח לבשר שאנחנו נשמר את התמיכה של חנות הפלייסטיישן במכשירי ה-PS3 וה-PS Vita". יחד עם זאת, החנות של מכשיר נייד מוקדם יותר של סוני, ה-PSP, תיסגר כמתוכנן. התמיכה הרשמית של סוני ב-PSP הסתיימה ב-2014, עשור לאחר צאתו לשוק.
ריאן ציין כי בין הגורמים לתוכנית לסגור את החנויות של קונסולות העבר היו "אתגרים לתמיכה במסחר במכשירים ישנים יותר והיכולת שלנו למקד את המשאבים שלנו במכשירים היותר חדשים, שם נמצאים רוב השחקנים שלנו. כעת אנחנו רואים שאתם מעוניינים מאוד להיות מסוגלים לרכוש משחקים קלאסיים ב-PS3 וב-PS Vita בעתיד הנראה לעין".
ההחלטה של סוני לסגור את החנויות הדיגיטליות עוררה זעם מכיוון שהיא למעשה לא רק הותירה בחוץ שחקנים אשר עדיין משתמשים, בין אם מסיבות נוסטלגיות או מסיבות כלכליות, בקונסולות עבר. היא גם הייתה יכולה לחסל הלכה כמעשה דור שלם של משחקים בלעדיים אשר יצאו לפלייסטיישן 3 בלבד ולא היו זמינים בשום מקום אחר, להוציא עותקים פיזיים שהולכים ונעשים נדירים יותר.
המהלך המתוכנן גם עורר מחדש את הדיון במשמעות של משחקים שקיימים בעותקים דיגיטליים בלבד, והאם לסוני ולחברות אחרות, מעבר לצורך לנהל את החנות כעסק, יש גם אחריות מוזיאלית של ממש, כלומר האחריות לשמר את המורשת התרבותית של המשחקים בפלטפורמות שלהן. בהקשר זה, סוני הושוותה לרעה למיקרוסופט, שעשתה בשנים האחרונות מאמצים רחבי היקף להביא משחקים קלאסיים מדגמי העבר של האקסבוקס גם לדור הקונסולות הנוכחי. יחד עם זאת, לא ברור האם סוני מתכננת גם היא להשקיע בהתאמת המשחקים הקלאסיים שלה לדור החדש. לאור הדיווח של בלומברג בשבוע שעבר כי סוני עובדת על רימייק של המשחק הראשון בסדרת The Last of Us – שיצא רק ב-2013 ל-PS3 וקיבל גרסת רימאסטר (משופרת מבחינת ביצועים טכניים) לפלייסטיישן 4 רק שנה לאחר מכן, יתכן כי הם חושבים שלשמר את המשחקים הישנים שלהם עבור הקונסולות החדשות לא עומד בקנה מידה אחד עם האינטרסים העסקיים שלהם.
זו אינה הטלטלה היחידה שעברה – או כמעט ועברה – החנות הדיגיטלית של סוני בחודשים שמאז השקת הפלייסטיישן 5 בנובמבר האחרון. סמוך להשקת הקונסולה, סוני שינתה משמעותית את גרסת הדפדפן של החנות שלה כך שכבר לא היה ניתן, למשל, לשמור משחקים ברשימת ווישליסט – ובכך לעקוב אחר המחירים המשתנים בעקבות המבצעים התדירים בחנות. שינוי זה ושינויים נוספים בממשק נועדו, ככל הנראה, על מנת להגביר את השימוש בחנות דווקא דרך הקונסולה עצמה.
כ-87 מיליון יחידות של הפלייסטיישן 3 נמכרו לאורך שנות חייו - מ-2006 ועד 2017. לפלייסטיישן ויטה, שהושק ב-2012, מכירות צנועות יותר, שמוערכות בין 10 ל-15 מיליון יחידות; ה-PSP, "אביו הרוחני" הותיק היה להיט גדול הרבה יותר, עם כ-80 מיליון יחידות שנמכרו בסך הכל. לעת עתה, נראה שסוני עזבה את תחום קונסולות המשחק הניידות - שוק אותו, מצד אחד, ירשה בהצלחה רבה תעשיית המובייל גיימינג ומצד שני נינטנדו והסוויץ' שלה זוכים בו להצלחה רבה.