סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה אינטל ו סם אלטמן
מטה אינטל וסם אלטמן (צילומים: גטי , איי אף פי)

ההחמצה ההיסטורית של אינטל: "ניהלה ב-2017 מו"מ להשקעה ב-OpenAI - ונסוגה"

לפי דיווח ברויטרס, ענקית השבבים ניהלה מגעים לרכישת 15% מחברת הבינה המלאכותית עם אופציה ל-15% נוספים; העסקה לא יצאה לפועל מאחר שבאינטל - שכיום מנהלת קרב מאסף במטרה להיכנס לתחום ה-AI - סברו כי המוצרים של OpenAI לא יגיעו לשוק בעתיד הקרוב

אינטל ניהלה לפני כשבע שנים מגעים להשקעה משמעותית ב-OpenAI, ואולם בסופו של דבר זנחה את הרעיון מכיוון שלא סברה שהמוצרים שמפתחת החברה יגיעו לשוק בעתיד הקרוב - כך לפי דיווח של רויטרס. מדובר בהחמצה היסטורית, שכן השקעה בחברת הבינה המלאכותית הגנרטיבית היתה הופכת את אינטל למובילה בשוק שכיום היא נוקטת צעדים נואשים לזכות בו לדריסת רגל.
לדברי מקורות עם ידע בנושא, לאורך כמה חודשים ב-2017 ו-2018, בכירים באינטל וב-OpenAI ניהלו מגעים לעסקה במסגרתה תקבל ענקית השבבים 15% מהחברה בתמורה למיליארד דולר, ו-15% נוספים אם תמכור לה רכיבי חומרה במחיר עלות. ב-OpenAI ביקשו לצרף את אינטל כמשקיעה, במטרה להקטין את התלות שלה באנבידיה ולבנות תשתית שבבים משלה.
לפי דיווח של "ניו יורק טיימס" מפברואר השנה, השווי של OpenAI עומד על 80 מיליארד דולר. כלומר, לו היתה מסכימה אינטל לעסקה היו אחזקותיה בחברה כיום שוות 24 מיליארד דולר. שווי השוק של אינטל עצמה עומד כיום על 114.17 מיליארד דולר, אם כי לו היתה משקיעה ה-OpenAI, ובאמצעות ההשקעה גם תופסת עמדה משמעותית בשוק השבבים למוצרי AI סביר להניח ששווי השוק של אינטל היה גבוה בהרבה, והחברה לא היתה בעיצומו של המשבר שבו היא מצויה כיום.
ואולם, לפי רויטרס, בסופו של דבר אינטל החליטה שלא להמשיך עם העסקה, בין השאר מכיוון שהמנכ"ל אז, בוב סוואן, סבר שהמודלים של OpenAI לא יגיעו לשוק בזמן הקרוב, וההשקעה בחברה לא תחזיר את עצמה. בנוסף, חטיבת הדאטה-סנטרים של אינטל סירבה למכור שבבים במחיר עלות.
כתוצאה, במקום לזכות לדריסת רגל בחברה החמה ביותר של מהפכת ה-AI ולקבל עמדה מועדפת בתחרות מול אנבידיה (ששווי השוק שלה עומד על 2.61 טריליון דולר), מוצאת עצמה אינטל מנהלת קרב מאסף בניסיון לפרוץ לתחום שבבי ה-AI, שם יש לה "20 פלוס" לקוחות, לדברי המנכ"ל פט גלסינגר; והקמת חטיבת פאונדרי (ייצור שבבים בעבור חברות אחרות) בעלות של מאות מיליארדי דולרים. במקביל, הכריזה החברה בשבוע שעבר על תוכנית קיצוצים רחבה, במסגרתה יפוטרו 15 אלף עובדים, כ-15% מכוח העבודה בחברה.