סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
גוגל נדרשת למכור את כרום
(אילוסטרציה)

הפור נפל: משרד המשפטים האמריקאי פנה לביהמ"ש בדרישה לחייב את גוגל למכור את כרום

בבקשה שהגיש המשרד הלילה לבית המשפט הוא טוען: מכירת כרום נחוצה כדי לשבור את המונופול של גוגל בתחום החיפוש ולהסיר חסמים לכניסה לשוק. עוד מבקש הממשל: אם 5 שנים לאחר יישום הוראותיו לא תחול עלייה משמעותית בתחרות בשוק החיפוש, תחויב גוגל למכור גם את אנדרואיד. גוגל: "אג'נדה קיצונית שתפגע באמריקאים"

משרד המשפטים האמריקאי מבקש מבית המשפט לחייב את גוגל למכור את דפדפן כרום, כחלק מהצעדים שנדרשים לשבירת המונופול שלה בתחום החיפוש המקוון. "תרופה זו דרושה כדי לפתוח את השווקים המונופוליסטיים לתחרות, ולהסיר חסמים לכניסה", נכתב בבקשה שהגיש הלילה המשרד לבית המשפט.
באוגוסט קבע בית משפט פדרלי מחוזי שגוגל היא מונופול לא חוקי בתחום החיפוש, ושהסכמים שחתמה עם חברות כמו אפל על מנת להפוך את מנוע החיפוש שלה לברירת המחדל במוצריהן סיפקו לה יתרון משמעותי ולא תחרותי. שלשום פורסם שמשרד המשפטים מתעתד לבקש מבית המשפט לחייב את גוגל למכור את כרום . הלילה (בין רביעי לחמישי) הוגשה רשמית לבית המשפט רשימת הצעדים שמבקש הממשל להורות לגוגל לנקוט.
בנוגע לכרום, מבקש המשרד להורות לגוגל למכור את הדפדפן באופן מיידי לרוכש שיאושר על ידה, ולאסור עליה להשיק דפדפן חדש ללא אישור בית המשפט. עוד התבקש בית המשפט לאסור על החברה לעשות שימוש בשירותים ובמכשירים שבשליטתה על מנת להעניק יחס מועדף למוצרי החיפוש, הפרסום והבינה המלאכותית שלה, או לנקוט בצעדים שיכולים למנוע או להקשות על משתמשים לגלות מוצרים מתחרים.
בנוסף, מבקש הממשל שאם חמש שנים אחרי יישום הוראות בית המשפט יוכח שלא חלה עלייה משמעותית בתחרות בשוק החיפוש, תחויב גוגל למכור גם את אנדרואיד, אלא אם זו תוכיח ששליטה במערכת ההפעלה לא תרמה באופן משמעותי להעדר הצמיחה בתחרות.
דרישות נוספות של משרד המשפטים הן לאסור על גוגל להציע למתחרים תמריצים, כספיים או אחרים, שלא להיכנס לתחום החיפוש, לאסור על החברה לספק לאפל תמורה כלשהי שתייצר לה תמריץ שלא להיכנס לתחום החיפוש, לאסור על גוגל לחתום על הסכמי בלעדיות עם מו"לים שמונעים מהם לספק תוכן למנועי חיפוש או מוצרי AI מתחרים, לחייב אותה למכור השקעות בחברות שמפתחות מנועי חיפוש או מוצרי AI ושיכולות להתחרות בה בתחום החיפוש, וכן לאסור עליה לרכוש חברות כאלו.
במקביל, מבקש הממשל להורות לגוגל לספק למנועי חיפוש מתחרים גישה למידע ממנוע החיפוש של החברה. הדבר כולל, בין השאר, מתן גישה בעלות שולית לאינדקס החיפוש של גוגל, שיכלול תכנים מכל הפלטפורמות שמופעלות על ידי גוגל ושמשולבים בחיפוש שלה. כן מבוקש שגוגל תחויב לספק למתחרים, בעלות שולית, רישיון סינדיקציה בן 10 שנים לשימוש בתוצאות החיפוש שלה. אתרים ויוצרי תוכן שירצו בכך, מבוקש, יוכלו בדרך קלה למנוע הכללה של תכניהם במנוע החיפוש של גוגל או למנוע שימוש בהם לצורך אימון מוצרי AI.
משרד המשפטים וגוגל ייפגשו באפריל למיני-משפט בן שבועיים, שבמהלכו ישמיע כל צד את הטיעונים לגבי הצעדים שיש לחייב בהם את החברה. בית המשפט עתיד למסור את פסיקתו באוגוסט הבא. גם פסיקה זו לא תהיה סוף פסוק, והליך הערעורים, שיכול להגיע את בית המשפט העליון, עתיד להימשך לאורך שנים (אלא אם תגיע החברה לעסקת טיעון עם הממשל).
בינתיים, ביום שני הקרוב, ייפתח שלב טיעוני הסיכום במשפט ההגבלים העסקיים השני נגד גוגל, שעוסק בטכנולוגיית הפרסום של החברה.
‏מגוגל נמסר בתגובה: ״מחלקת המשפטים בחרה לקדם אג'נדה קיצונית שתפגע באמריקאים ובהובלה הטכנולוגית העולמית של ארה״ב. ההצעה מרחיקת הלכת של משרד המשפטים חורגת בהרבה מהחלטת בית המשפט. כפי שנאמר ‏על ידי בית המשפט, גוגל מספקת ׳את מנוע החיפוש האיכותי ביותר בתעשייה, שמאות מיליוני משתמשים נותנים בו אמון מדי יום׳. אנחנו עדיין בשלבים מוקדמים של תהליך ארוך. נגיש את ההצעות שלנו בחודש הבא, ונציג את הטיעונים המורחבים בשנה הבאה".