סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
גל אורון מנכ"ל Zoomin לצד מטה סיילספורס Salesforce סן פרנסיסקו
גל אורון מנכ"ל Zoomin, לצד מטה סיילספורס בסן פרנסיסקו. שיתוף פעולה ארוך שנים (צילומים: Bloomberg, Richard Storm)

ניתוח
סיילספורס עולה על גל ה-AI, ו-Zoomin הישראלית תשחק תפקיד מפתח

בימים אלו מתעצב מחדש עתידה של ענקית מחשוב הענן בסביבה החדשה של הבינה המלאכותית. הרכישה של החברה הישראלית, שמתמחה בניהול נתונים קשים לניתוח כמו טקסט, תמונות וקול, תסייע לה לשפר את יכולות ה-AI שלה ובכך תפתח עבורה שוק רחב. וגם: מי המרוויחים הגדולים מהאקזיט?

רבים, למעט אנשי Zoomin ומשקיעיה, הופתעו מהרכישה של החברה הישראלית על ידי ענקית התוכנה סיילספורס (Salesforce). ההפתעה היתה בעיקר כי הנרכשת שמרה על שקט בתעשייה המקומית, ומעטים ידעו על עומק היחסים בין שתי החברות.
ל-Zoomin תפקיד חשוב מאוד בעתידה של ענקית מחשוב הענן, שבימים אלה מתעצב מחדש בסביבה החדשה של הבינה המלאכותית, ובעיקר הג'נרטיב AI. החברה הישראלית פותרת לסיילספורס בעיה ופותחת עבורה שוק רחב - ולכן היא כה חשובה בתהליך הזה.
שיתוף הפעולה בין החברה לבין סיילספורס החל כבר ב-2018, בהשקעה אסטרטגית של Salesforce Ventures, והפך עמוק יותר לאורך השנים, כאשר החברות חתמו על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי והשיקו מוצר משותף מוקדם יותר השנה.
הרכישה מגיעה בתקופה בה חברות רבות מנסות לשפר את המוצרים והשירותים שלהן באמצעות שילוב AI. בעוד שהגישה לתשתיות ולמנועי AI הפכה נגישה וזולה מתמיד, חברות רבות נתקלות בקשיים בשלב הכנת המידע הארגוני והנגשתו למנועי ה-AI, מה שמאט תהליכים אלה ומוריד את האפקטיביות של כלי ה-AI במתן תשובות מדויקות ומקיפות.
Zoomin מתמחה בניהול נתונים לא מובנים, סוג של נתונים שאינם מאורגנים בפורמט מוגדר מראש (כגון טקסט, תמונות וקול). נתונים אלה קשים לניתוח וניצול עבור יישומי בינה מלאכותית. סיילספורס זיהתה את הפוטנציאל של הטכנולוגיה של Zoomin לסייע ללקוחותיה להפיק תובנות חשובות מנתונים אלה.
הרכישה של Zoomin תסייע לסיילפורס גם בתחומי פעילות הליבה שלה - שירות הלקוחות ותוכנת ה-CRM (ניהול קשרי לקוחות). כיום סיילספורס מפעילה סוכני AI שיכולים להבין ולהגיב לפניות לקוחות בצורה אישית ויעילה. הטכנולוגיה של החברה הישראלית תשפר את הסוכנים הללו בכך שהיא תעזור להם להבין טוב יותר את צרכי הלקוחות ולספק תגובות רלוונטיות ומסייעות יותר. בנוסף, בעזרת שילוב נתוני ה-CRM של Zoomin תוכל סיילספורס להשיג תובנות עמוקות יותר לגבי התנהגות והעדפות הלקוחות.
לשם כך, תשולב הטכנולוגיה של Zoomin בפלטפורמת Agentforce של סיילספורס, ובכך יוכלו לקוחות החברה לחבר בקלות מידע ארגוני קיים ולנצל אותו במסגרת חוויות לקוח מבוססות AI. בשלב ראשון, הפתרון של Zoomin ישולב ב-Data Cloud של סיילספורס, כמו גם בפתרון שירות הלקוחות של החברה (Service Cloud), ובהמשך ישרת את כלל פתרונות סיילספורס.

המרוויחים הגדולים

החברה הישראלית, ששמרה רוב הזמן על שקט, נוסדה כחברת שירותים ב-2007 על ידי ג'ו גלב, וב-2016 חברו אליו גל אורון המשמש כמנכ"ל כיום וגל זלצמן. ביחד הם המשיכו ללא גיוס כספים (בוטסטראפ) עד 2018, אז גייסו סבב ראשון בהובלת עמית קרפ מהקרן האמריקאית בסמר, שבאקזיט החזיקה 30% מהחברה ולמעשה היתה המרוויחה הגדולה מהעסקה למעט המייסדים. שאר המשקיעים, ביניהם ויולה צמיחה והקרן האמריקאית General Atlantic, החזיקו כ-10% מהחברה.
עד המכירה לסיילספורס גייסה החברה קצת יותר מ-70 מיליון דולר, כאשר בגיוס האחרון ב-2021 גייסה בשווי של 300 מיליון דולר. כך, לאחר מספר לא מועט של אקזיטים בהם המשקיעים האחרונים יצאו עם רווח זעיר (אם בכלל), הפעם כל המשקיעים, המייסדים והעובדים יצאו ברווח.
עבור סיילספורס, זה חיזוק נוסף למעמדה כאחת המעסיקות הבינלאומיות הבולטות בישראל. הוא מצטרף לרכישה נוספת שביצעה החברה רק לאחרונה, של חברת Own, ב-1.9 מיליארד דולר.