סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין פרופ' ברק דיין , שלומית סמל , גיל סמו , עודד מלמד ו דן חרש קוונטום סורס
קוונטום סורס. מימין: פרופ' ברק דיין , שלומית סמל , גיל סמו , עודד מלמד ודן חרש (צילום: רמי זרנגר)

חברת Quantum Source גייסה 50 מיליון דולר לפיתוח מחשב קוונטי פוטוני

הגיוס לחברה נעשה בסבב A בהובלת קרן Eclipse, והוא מביא את סך גיוסי ההון של קוונטום סורס ל- 77 מיליון דולר. החברה הוקמה ב-2021 ולה 45 עובדים בפארק המדע בנס ציונה, לאחרונה פורסם כי רה"מ לשעבר נפתלי בנט הצטרף לדירקטוריון שלה

קוונטום סורס (Quantum Source) המפתחת טכנולוגיה למימוש מחשבים קוונטים פוטוניים, גייסה 50 מיליון דולר בסבב גיוס A. לאחרונה נחשף שנפתלי בנט ראש הממשלה לשעבר הצטרף לדירקטוריון החברה. בנט אמר בתגובה לגיוס: "גל ההשקעות האחרון של ממשלות, שהזרימו מאות מיליוני דולרים לטובת מימושם של מחשבים קוונטיים פוטונים הנו הכרה ביכולתה של טכנולוגיה זו וההבטחה הגלומה בה. לפתרון של קוונטום סורס יש תפקיד מכריע במהפכה זו ואני שמח לקחת חלק במסע פורץ דרך זה".
את הסבב הובילה קרן Eclipse והשתתפו בו Standard Industries, Level VC, Canon Equity כמו גם המשקיעים הקיימים: Pitango First, Grove Ventures, Dell Technologies Capital, 10D.
סבב זה מביא את סך גיוסי ההון של החברה לסכום כולל של 77 מיליון דולר. קוונטום סורס נוסדה בשנת 2021 על ידי מספר יזמים מנוסים בתעשיית המוליכים למחצה ופיזיקאים בעלי שם עולמי : עודד מלמד, מנכ"ל החברה, גיל סמו, סמנכ"ל הפיתוח, דן חרש, יו"ר החברה, ופרופ' ברק דיין, המדען הראשי.
קוונטום סורס מעסיקה 45 עובדים בפארק המדע בנס ציונה, למעלה ממחציתם בעלי תואר PhD בפיזיקה ומתמטיקה או הנדסת אלקטרוניקה, שישה פרופסורים תומכים בפעילות החברה במשרה זמנית. בשנה שעברה הכריזה החברה על גיוס 12 מיליון דולר בהובלת Dell Technologies Capital במסגרת הרחבה של סבב הסיד. "גיוס עובדים אצלנו מאוד קשה צריכים למצוא אנשים עם רקע אקדמי , מתאים ויכולות שתואמות את הצרכים שלנו. הגיוס יספיק לנו עד יצירת אבן בניין הרציני. אנחנו רוצים לשים את ישראל על המפה עם חישוב קוונטי", אומר עודד מלמד.

1 צפייה בגלריה
צוות עובדים קוונטום סורס Quantum Source
צוות עובדים קוונטום סורס Quantum Source
צוות עובדים קוונטום סורס Quantum Source
(צילום: רמי זרנגר)

בשיחה עם כלכליסט אומר עודד מלמד, מייסד משותף ומנכ"ל קוונטום סורס: "המטרה שלנו שונה מרוב חברות הקוואנטים. אנחנו מכוונים למחשבים גדולים במיוחד, כדי להגיע ליכולת האמיתית של המחשבים הקוונטים. כיום למחשבים הקוונטים עדיין אין ערך מסחרי. יש מאמץ בעולם כיום והגישה המבטיחה ביותר היא הגישה הפוטונית. אבל גם לשיטה הזו יש קשיים שאנחנו מנסים לפתור. הגישה שאנחנו לקחנו היא ייחודית בכך שמסוגלת לייצר מחשב בעלויות נמוכות משמעותית מעלות הייצור שלו כיום. אנחנו בשלבי פיתוח מתקדמים. ניתן יהיה לבנות מחשב גדול על בסיס הטכנולוגיה שלנו לפני סוף העשור. המכירות שלנו יתחילו עוד לפני סוף העשור אבל זה לא מחר בבוקר. אנחנו עושים הרבה בדיקות והרבה אבני דרך. את ההוכחות הבסיסיות לטכנולוגיה שלנו כבר יש אבל יש הרבה עבודה של אופטימיזציה ומזעור".
למחשוב קוונטי פוטנציאל להאיץ באופן דרמטי חישובים שאינם אפשריים לביצוע בזמנים סבירים על ידי מחשבים קלאסיים, ולתרום לפריצות דרך משמעותיות באופן שבו אנו מפתחים תרופות חדשות, חומרים חדשים, או באופן שבו אנו מאבטחים מידע. מחשבים קוונטיים גדולים, בעלי מיליונים רבים של קיוביטים ויכולת תיקון שגיאות מתקדמת, מהווים מרכיב קריטי ביכולת לממש את הפוטנציאל הטמון במחשוב קוונטי.
הדרך המבטיחה ביותר למימוש מחשבים מסוג זה היא מחשוב קוונטי פוטוני, שעלה לכותרות בחודשים האחרונים בעקבות שתי עסקאות ענק: ממשלת אוסטרליה חתמה על הסכם למימוש מחשב קוונטי פוטוני תמורת כ-620 מיליון דולר, ומדינת אילינוי בארה״ב הודיעה על השקעה של כ-500 מיליון דולר במימושה של מערכת דומה. למרות היותו המסלול המבטיח ביותר למימושם של מחשבים קוונטים גדולים, הטכנולוגיות הפוטוניות הקיימות מתמודדות עם בעיות הנובעות מחוסר היעילות הקיים ביצירת הפוטונים הבודדים ושזירתם".
מחשב קוונטי פוטוני בעל מיליון קיוביטים יידרש לשטח של כמגרש כדורגל, ויצרוך אנרגיה כעיר קטנה. על אתגר זה עונה הטכנולוגיה שמפתחת קוונטום סורס.