פרשנותבצל איומי הרגולציה: ענקיות הטכנולוגיה מנסות לפתוח דף חדש עם טראמפ
פרשנות
בצל איומי הרגולציה: ענקיות הטכנולוגיה מנסות לפתוח דף חדש עם טראמפ
לחברות הטכנולוגיה יש הרבה מה להפסיד בקדנציה השנייה של טראמפ - ממכסי ענק על סין ועד החרפת תביעות ההגבלים העסקיים. למרות הטינה העמוקה של הנשיא הנבחר, חנופה וכסף עשויים לסייע לו לשנות את דעתו לגביהן
ביום שישי, ישבו שני אנשים על המרפסת המפוארת של אחוזת מאר-א-לאגו בפלורידה לארוחה נאה. האחד, הבעלים של האחוזה והנשיא הנבחר של ארה"ב, דונלד טראמפ; האחר, המנכ"ל של ענקית הטכנולוגיה אפל, טים קוק.
לקוק היו הרבה סיבות טובות לקיים את הפגישה הזו. טראמפ הודיע שעם חזרתו לבית הלבן הוא מתעתד להטיל מכסי ענק גורפים על יבוא מסין. המדינה היא מוקד הייצור המרכזי של אפל, והמהלך עלול לעלות לה במיליארדי דולרים. הפגישה, לפי דיווח של הניו יורק טיימס, היתה הזדמנות בעבורו להעלות את הסוגיה הזו ואחרות.
הפגישה עצמה לא היתה אירוע חריג. במהלך כהונתו הראשונה של טראמפ, היה קוק היחיד מבין ענקיות הטכנולוגיה שהצליח לטפח מערכת יחסי עבודה תקינה, אפילו קרובה וחמימה לעתים, עם הנשיא. כזו שאפשרה לחברה לחמוק מסבב המכסים הראשון שהטיל טראמפ על סין. אבל מה שכן חריג הוא שהפעם קוק לא לבד. מנכ"לי ענקיות הטכנולוגיה, אלו שבקדנציה הקודמת התעמתו לא אחת עם טראמפ ויצאו נגדו, מסתדרים הפעם יפה-יפה כמו חיילים על מנת להצדיע לנשיא החדש/ישן, וגם מדברים אתו בשפה שהוא מבין הכי טוב: חנפנות וכסף. הרבה כסף.
הכהונה הראשונה של טראמפ עמדה בסימן עימותים תכופים וקשים בין ענקיות הטכנולוגיה לנשיא. הן תקפו את מדיניותו בנושא הגירה ובלחץ עובדיהן יצאו בחריפות נגד החרם שהטיל על כניסת אזרחי מדינות בעלות רוב מוסלמי. הוא האשים אותן בצנזורה של דעות שמרניות בפלטפורמות שלהן (מטא וגוגל), או בניצול לרעה של שירותים ממשלתיים ובקידום תעמולה נגדו (אמזון וג'ף בזוס).
חודשי הקמפיין לא בישרו הפשרה מצדו של טראמפ, שהמשיך לתקוף את החברות. השבועות שעברו מאז ניצח בבחירות נתנו להן סיבה טובה לדאגה: טראמפ ביצע שורה של מינויים של מבקרים בולטים של ענקיות טכנולוגיה שיובילו גופי רגולציה מרכזיים (אנדרו פרגוסון ל-FTC, ברנדן קאר ל-FCC וגייל סלייטר לאכיפת הגבלים עסקיים במחלקת המשפטים), שהבהירו שהוא לא מתכוון לעשות חיים קלים לענקיות הטכנולוגיה בכהונה השנייה שלו.
החברות וראשיהן קלטו היטב את המסר, ומאז נובמבר מאותתות: הפעם אנחנו רוצות לעבוד אתך. התפנית של עמק הסיליקון ביחס לטראמפ החלה חודשים לפני הבחירות, אחרי ניסיון ההתנקשות בו ביולי. אלון מאסק, בעלי השליטה ב-X (לשעבר טוויטר) ומנכ"ל טסלה, שעוד קודם לכן החל לנדוד לצד הרפובליקני של המפה הפוליטית, התגייס במלוא העוצמה לצידו. אבל היה זה מייסד ומנכ"ל מטא, מארק צוקרברג, שהפתיע כשיצא בשורה של תשבוחות משתפכות על טראמפ וקרא לעמידתו אחרי הירי כשאגרופו מונף באוויר "badass".
אחרי ניצחון טראמפ בבחירות, מיהרו מנכ"לי החברות לברך אותו על ניצחונו במדיה חברתית. אבל המינויים שביצע מאז הבהירו שהוא לא ריכך את יחסו כלפיהן, והצריכו מעבר לטקטיקות אגרסיביות יותר מפוסט מפרגן ב-X.
צוקרברג הוא אולי הבולט ביותר. לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, לאורך יומיים בנובמבר קיימו צוקרברג ובכירים אחרים במטא שורת פגישות במאר-א-לאגו עם בכירים בממשל הנכנס. בסיומם, נפגשו צוקרברג וטראמפ לארוחת ערב שהתמקדה בבניית יחסים הדדית. לפני הסעודה, צוקרברג ערך לטראמפ הדגמה פרטית של המשקפיים החכמים של מטא, והעניק אותם במתנה לנשיא הנבחר. בשבוע שעבר נקט צוקרברג צעד משמעותי נוסף, ותרם בשם מטא מיליון דולר לקרן ההשבעה של הנשיא. מדובר בצעד חריג בעבור החברה, שלא תמכה בעבר במועמדים לנשיאות ולא תרמה לקרן ההשבעה של טראמפ ב-2017 או של ביידן ב-2021.
המהלכים של צוקרברג סיפקו מפת דרכים למנכ"לי החברות האחרות. מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, ומייסד אמזון, ג'ף בזוס, צפויים להיפגש עם טראמפ בהמשך השבוע. אמזון גם תרמה כבר מיליון דולר לקרן ההשבעה של טראמפ. OpenAI אמנם לא היתה על המפה בכהונת טראמפ הראשונה, אך לחברה יש סכסוך משפטי עם מאסק, שעתיד להיות אחד הגורמים המקורבים ביותר לנשיא בכהונה הנוכחית. זה אולי מסביר מדוע המייסד והמנכ"ל, סם אלטמן, צפוי גם הוא לתרום מיליון דולר לקרן ההשבעה.
לענקיות הטכנולוגיה יש הרבה סיבות טובות לבקש אחר רצונו הטוב של טראמפ. המהלכים הרגולטוריים שהוא יכול להפעיל כלפיהן הם הסיבה הישירה והמתבקשת. ה-FTC ומחלקת המשפטים מנהלות תביעות הגבלים עסקיים נגד גוגל, מטא, אפל ואמזון. טראמפ יכול להגביר את הלחץ באמצעות תביעות נוספות או הקשחת הקו בתביעות קיימות, או לשחרר אותו באמצעות ביטול תביעות או ריכוכן. אלו מהלכים שניתן לנקוט באופן כמעט מיידי ועם השפעה מוחשית, בלי מהלכים מורכבים יותר של הטלת רגולציה חדשה.
אבל זה רק חלקיק מהדרך שבה יכול להשפיע הממשל החדש על החברות. המכסים הגורפים שהוא מתכנן להטיל יכולים לפגוע ישירות באפל ובאמזון, ויש לחברות תמריץ טוב להתחבב עליו על מנת לקבל פטור כלשהו.
בראייה גלובלית, החברות מתמודדות עם לחצים רגולטוריים מורכבים ורחבים שלא היו מנת חלקן בכהונה הראשונה. במיוחד באיחוד האירופי, שם רגולציה חדשה ומחמירה נגד ענקיות הטכנולוגיה שנכנסה לתוקפה בשנה האחרונה כבר מתחילה להשפיע על פעילותן ומאלצת אותן לנקוט מהלכים שסירבו לבצע במשך שנים (אפל, למשל, נאלצה לפתוח את הגן הסגור של האקוסיסטם שלה). זאת, לצד קנסות עתק שהוטלו על החברות בשנים האחרונות.
החברות כבר בונות על כך שטראמפ יוכל לעזור להן להפיג לחצים אלו. בריאיון לפודקאסט PBD באוקטובר סיפר טראמפ שקוק התלונן על קנס של 1.8 מיליארד יורו שספגה אפל במרץ, אחרי שנציבות האיחוד האירופי מצאה שהחברה פגעה בתחרות בשוק המוזיקה בסטרימינג. "אני לא אתן להם לנצל את החברות שלנו", אמר טראמפ. "זה לא יקרה". אי אפשר לזלזל בכוח הכלכלי שהממשל האמריקאי יכול להפעיל על מדינות אחרות, כולל גופים עשירים וגדולים כמו האיחוד האירופי, וביכולת של כוח זה להניע את האיחוד להקל את הלחץ הרגולטורי על ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות.
יחסים טובים עם טראמפ, מקווים בחברות, יאפשרו את זה והטבות נוספות שמגיעות מעמידה בצד הנכון של השלטון. יש להן משוכה גבוהה לצלוח בדרך לשם. הטינה של טראמפ לענקיות הטכנולוגיה עמוקה ומושרשת, הוא לא ישכח במהרה איך חברות כמו מטא חסמו אותו בפלטפורמות שלהן אחרי תמיכתו בניסיון ההפיכה בקפיטול ב-6 בינואר 2021. וגם במפלגה הרפובליקנית יש איבה ארוכת שנים לחברות.
אבל טראמפ כבר הפגין בעבר מענה לחנופה ולכסף. לענקיות הטכנולוגיה לא חסר כסף, ואם חסרה למנכ"לים קצת בושה הם גם לא יתקשו למצוא את הדרך הנכונה להתחנף אליו. זה לא אומר שזה ישנה את דעתו, אבל יש סיכוי טוב מאוד שזה יעבוד.