סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין מנכ"ל אפל טים קוק והמעצב הראשי ג'וני אייב
מנכ"ל אפל טים קוק והמעצב ג'וני אייב (צילום: אי. אף. פי)

אפל מתגרשת סופית ממעצב העל שלה ג'וני אייב

על פי הניו יורק טיימס, שלוש שנים לאחר שג'וני אייב עזב את תפקידו כמעצב הראשי של אפל מבטלת ענקית הטכנולוגיה את הסכם הייעוץ הבלעדי עם הסטודיו שלו. אייב היה אחראי לשפה העיצובית של המוצרים האייקוניים של אפל, ובהם האייפון, האייפד והאפל ווטש

אפל ביטלה את הסכם הייעוץ הבלעדי עם סטודיו העיצוב של ג'וני אייב, זאת שלוש שנים לאחר שהאחרון עזב את תפקידו כמעצב הראשי של החברה. על פי הדיווח של הניו יורק טיימס אמש (ג') אייב ואפל כבר לא צפויים לעבוד ביחד - לפחות לא באופן בלעדי. אייב היה אחראי לשפת העיצוב של ענקית הטכנולוגיה מזה 30 שנה - בין יצירותיו האיקוניות - האיימק, האייפון, האייפוד, האייפד, האפל ווטש וכמובן כל קו מחשבי המק מהמקבוק אייר עד למק מיני ומק פרו.
אייב עזב את אפל ב-2019 כדי להקים סטודיו עיצוב עצמאי בשם LoveFrom וחתם אז על חוזה ייעוץ עם אפל בהיקף של 100 מיליון דולר. המעסיקה לשעבר הפכה ללקוחה הראשית שלו. תנאי החוזה מנעו מאייב לספק שירותי עיצוב למתחרות של החברה והבטיחו את המשך מעורבותו בעיצוב מוצרים עתידיים. כך למשל, הוא סיפק את שירותיו לעיצוב משקפי המציאות המוגברת והמדומה שאפל צפויה להציג בשנה הבאה.
על פי הניו יורק טיימס, החוזה היה אמור לפקוע השנה ולפי תנאיו הצדדים היו אמורים לחדש אותו. אך במקום זאת הוחלט בהסכמת שני הצדדים שלא להמשיך את ההתקשרות. על פי אותם מקורות, הבעיה נבעה מכך שמנהלים בכירים באפל הביעו תרעומת על עלויות שכר הייעוץ הגבוהות והזהירו שמעצבים ששכרה אפל לא היססו לעבור לעבוד אצל אייב. מצידו של אייב ניכר שהוא רצה להרחיב את מעגל לקוחותיו מבלי שיצטרך לתת דין וחשבון לאפל על כל לקוח פוטנציאלי - אחד מתנאי החוזה.
גם אפל וגם אייב סירבו להגיב לעיתון.
ג'וני אייב סוגר כך 30 שנות שיתוף פעולה עם אפל - לאחר שסטיב ג'ובס שכר אותו לשמש כמעצב הבית שלה. ואולם, עם מותו של ג'ובס, אייב שהיה במירוץ עם טים קוק על כס המנכ''ל הפסיד לאחרון. לא ברור אם יחסיהם הורעו עקב כך, אך מה שברור זה שאסטרטגיית העסקים של קוק כוללת התמקדות בתפעול ולוגיסטיקה יותר מאשר בעיצובים חדשניים או מוצרים, מה שהשפיע גם על אופן העבודה מול אייב שעבר לייעוץ במשרה חלקית עקב כך.
מעט לפני עזיבת אייב את החברה באופן רשמי, קוק הביע תרעומת על האופן שבו אייב הציג את אפל בתקשורת. "זה אבסורדי", אמר אז קוק בשיחות פנימיות והוסיף שזה "מעוות את מערכת היחסים, את ההחלטות ואת האירועים". האסטרטגיה של קוק עם זאת הוכיחה את עצמה והוסיפה לאפל יותר מטריליון וחצי דולרים בשווי השוק שלה עד כה. המשקיעים כיום מעדיפים את ראייתו של קוק על פני ניסיונות למהפכות טכנולוגיות - כפי שאייב רצה.
את אייב החליף סמנכ''ל התפעול של אפל, ג'ף וויליאמס שימשיך לפקח על צוותי העיצוב של החברה. את העיצוב התעשייתי מוביל אוונס האנקי, כאשר את עיצוב התוכנה מוביל אלן דיי. גרג ג'וזוויאק, סגן הנשיא הבכיר לשיווק קיבל את הסמכות לאשר את העיצוב של המוצרים. מצידו של אייב, הפירמה שלו ממשיכה לעבוד עם לקוחות כגון Airbnb ופרארי, וימשיך לסייע לנסיך צ'רלס במסגרת יוזמות הקיימות והגנת הסביבה שלו.
ג'וני אייב כאמור הגיע לאפל עוד ב-1992 והתקדם עד לתפקיד הובלת צוותי העיצוב שלה. ב-1997, כאשר אפל היתה על סף פשיטת רגל, סטיב ג'ובס הורה לאייב לעצב את האיימק - המחשב המעוצב והצבעוני החדש שלה שהפך לאייקון - בזמנו הוא רשם שיא כאשר הפך למחשב השולחני עם קצב המכירות הגבוה ביותר בהיסטוריה עד אז. הוא הפך את אפל לסיפור הצלחה וסייע לקרב את אייב לג'ובס שהפך אותו לאיש אמונו. "הוא לא רק מעצב, יש לו יותר כוח תפעולי מכל אחד אחר באפל חוץ ממני", סיפר ג'ובס לביוגרף וולטר אייזקסון במסגרת הראיונות לספר "ג'ובס".
בין העיצובים האיקוניים הנוספים של אייב ניתן לציין את האוזניות הלבנות של האייפוד שהפכו למזוהות כל כך עם אפל. עד אז אוזניות שווקו תמיד בצבע שחור או כהה מאז המצאתן כמאה שנים לפני כן. הוא גם סייע בעיצוב ממשקי הטאץ' של האייפון ששימשו מאז בכל מוצרי המובייל של אפל. אחרי מותו של ג'ובס ב-2011 הוא הוביל את עיצוב ופיתוח האפל ווטש. השעון אמנם לא היה להיט מכירות בהתחלה, אך הוא סייע בפיתוח עסקי המחשוב הלביש של אפל שהכניסו לה בשנה האחרונה כ-38 מיליארד דולר. ב-2015 אייב ביקש מטים קוק לעבור למשרה חלקית לאחר שהותש מפרויקט האפל ווטש. כאמור, 4 שנים לאחר מכן עזב אייב סופית את החברה ועבר למודל ייעוץ חיצוני דרך הפירמה שלו, מודל שכעת הגיע לקיצו.