סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אנדרואיד מערכות הפעלה גוגל מובייל
מערכת אנדרואיד (צילום: Shutterstock)

בית המשפט בארה"ב: גוגל נדרשת לפתוח את אנדרואיד ליריבות

הפסיקה התקבלה בעקבות ההפסד של ענקית החיפוש בתביעה שהגישה נגדה חברת אפיק בטענה שהיא מדכאת תחרות בחנויות האפליקציות; היא נדרשת לאפשר ליריבות ליצור פלטפורמה משל עצמן לאפליקציות ולמערכות תשלומים; גוגל מסרה כי תערער

גוגל נדרשת לפתוח את מערכת ההפעלה של אנדרואיד ליריבות ולאפשר להן ליצור פלטפורמה משל עצמן לאפליקציות ולמערכת תשלומים. על כך החליט שופט פדרלי בסן פרנסיסקו. זאת בעקבות ההפסד של גוגל בתביעה שהגישה נגדה אפיק, מפתחת משחק המחשב פורטנייט. אלפבית – החברה האם של גוגל – הואשמה בתביעה כי היא מדכאת תחרות בחנויות אפליקציות ומשתמשת בשליטה שלה בשוק כדי לגבות תשלומים מוגזמים.
השופט ג'יימס דונטו הוציא צו שאוסר על גוגל לשלם למפתחים "להשיק אפליקציה קודם או באופן בלעדי" בחנות אפליקציות שלה. החברה גם אינה מורשית יותר לחייב את הלקוחות להשתמש במערכת התשלומים המובנית שלה, הגובה עמלות של עד 30%.
בנוסף, נאסר על גוגל לחתום על הסכמי שיתוף הכנסות עם יצרניות מכשירים ניידים כמו סמסונג או LG להתקנה מראש של חנות האפליקציות במסכי הבית. "התמונה שעולה מהראיות לא משאירה ספק", כתב השופט. "אפילו ענקית כמו אמזון לא הייתה יכולה להתחרות בפליי סטור של גוגל בשל ההשפעות על הרשת".
הצו ייכנס לתוקף ב-1 בנובמבר ויהיה תקף לשלוש שנים, אך בגוגל כבר הודיעו כי יערערו על ההחלטה. כמו כן ביקשו בחברה להקפיא את יישום השינויים עד לסיום הערעור וזאת מכיוון שלטענתה יש סיכון לפגיעה בפרטיות ובנתונים של הלקוחות. "פסק הדין של אפיק פספס לגמרי את המובן מאליו: אפל ואנדרואיד מתחרות", נמסר בהצהרה שפרסמה ענקית הטכנולוגיה.
הפסיקה עלולה לנגוס בהכנסות של גוגל מחנות האפליקציות. ב-2021 לבדה עמדו ההכנסות התפעוליות על 12 מיליארד דולר, כך לפי ראיות שהוצגו במהלך המשפט של אפיק. "לכל מפתחי האפליקציות, יצרני החנויות, הספקים והיצרנים יש עכשיו שלוש שנים לבנות אקוסיסטם תחרותית לאנדרואיד בהיקף כזה שגוגל לא תוכל לעצור זאת", מסר בתגובה טים סוויני, מנכ"ל אפיק. עם זאת, הוא הוסיף כי הצו חל רק על ארה"ב ולכן "הקרב המשפטי והרגולטורי ימשיך ברחבי העולם".
גוגל מתמודדת עם עוד תביעות הגבלים עסקיים. באוגוסט היא הפסידה בתביעה הגיש נגדה משרד המשפטים האמריקאי בטענה למונופול במנועי החיפוש. בעקבות זאת, משרד המשפטים אמור להעביר לבית המשפט הצעות לתיקון המצב, שעלולות לכלול צעדים קיצוניים כמו פירוק החברה. נגד גוגל הוגשה גם תביעת הגבלים עסקיים על התנהלות מונופוליסטית בתחום הפרסום המקוון. המשפט החל בווירג'יניה בחודש שעבר.