צוקרברג לא חושף את פני ילדיו ברשתות החברתיות, ואתם?
צוקרברג לא חושף את פני ילדיו ברשתות החברתיות, ואתם?
הצילום של מנכ"ל מטא ב-4 ביולי עם בנותיו המוסתרות מאחורי אימוג'יז הציף מחדש את השאלות האתיות והמוסריות סביב העלאת תמונות וסרטונים של קטינים לפייסבוק ושות'. האם כל ההורים צריכים לנהוג כמותו, כמו קריסטן בל וכמו ג'יג'י חדד, ולרסן את הדחף החברתי להשוויץ במרכולתם?
אחת הדילמות הקיימות פחות או יותר מאז המצאת המדיה החברתית היא האם וכיצד לחשוף את הילדים. בעוד שנראה שבקרב רוב ההורים הנטייה היא לשתף כמה שיותר ועם מינימום פילטרים, מתגברת גם מגמה של טשטוש הפנים בדרכים מסוימות, לרוב בקרב מפורסמים כמו קריסטן בל, ג'יג'י חדד, כריס פראט ואורלנדו בלום, שכבר שנים משטשים את התמונות של הילדים, לרוב על ידי הוספת אימוג'י על הפנים שלהם.
ואולם, תמונה משפחתית שפרסם לאחרונה מארק צוקרברג, המנכ"ל של מטא, בחשבון האינסטגרם שלו לכבוד חגיגות העצמאות של ארה"ב העלתה את השאלה לדיון מחדש. שני דברים בלטו מיד בתמונה הזו: הראשון הוא שאחד האנשים העשירים בעולם חבש כובע בוקרים מפוספס והשני שהפרצופים של הבנות שלו כוסו באימוג'י של סמיילי. ההחלטה הזו של האיש שעומד מאחורי רשתות המדיה החברתית פייסבוק, אינסטגרם ות'רדס שהצטרפה לאחרונה, משכה לא מעט ביקורת. הטענה העיקרית הייתה שהיא משקפת את חששות הפרטיות של צוקרברג משיתוף תמונות של ילדים ברשת - זאת, על אף שהפלטפורמות שבבעלותו מאפשרות למיליוני הורים ברחבי העולם לעשות בדיוק את זה.
באופן כללי מטא סופגת אש על האופן שבו היא שומרת על פרטיות המשתמשים ועל הדרך שבה האלגוריתם יכול לשמש כדי לפגוע במשתמשים הצעירים יותר. עם זאת, זו לא הפעם הראשונה שצוקרברג דואג לטשטש את הפנים של הבנות שלו. כך למשל, במקרים קודמים הוא פרסם תמונות שלהן מהגב או מהפרופיל. ממטא, אגב, לא התקבלה תגובה לכך.
בקרב המשתמשים הרגילים, כאמור, זו גישה פחות שכיחה, אך יותר ויותר מומחים ממליצים לאמץ אותה. "בכך שצוקרברג הציג לנו שהוא זהיר וולא משתף את המיקום של המשפחה או את הזהות של הילדים, נראה שהוא מעביר לנו את המסר שזו האחריות של משתמשי הקצה להגן על עצמם ברשת", אמרה ל-CNN אלכסנדרה המלט, פסיכולוגית מניו יורק שעוקבת אחר ההשפעה של המדיה החברתית על המשתמשים הצעירים.
הטענה היא שהחשיפה הלא מסוננת הזו של ילדים ברשתות החברתיות טומנת בחובה סיכונים, ביניהם סיכוי מוגבר לגניבת זהות וחשיפת הילדים לטכנולוגיית זיהוי פנים - זאת, בנוסף ליצירת היסטוריה מקוונת שקרוב לוודאי שתלווה אותם גם בבגרות. בעקבות זאת, חלק מההורים מחליטים להגביל את השיתופים של הילדים או לצמצם את החשיפה רק לפלטפורמות פחות ציבוריות. אפשרויות נוספות כוללות אימוץ טריקים כמו כיסוי הפנים באימוג'י.
לדבריה של ליה פלונקט, מחברת הספר Sharenthood, יש יתרונות נוספים בטשטוש הפנים של הילדים פרט לענייני אבטחה. לדבריה, כיסוי הפנים של הילד הוא סימן לכך שההורים מעניקים לו שליטה על הנרטיב שלו עצמו. "בכל פעם שאתם מפרסמים תמונות או טקסטים על הילדים שלכם, אתם נוגסים באפשרות שלהם לספר את הסיפור שלהם לגבי ימי הם ומי הם רוצים להיות", אמרה. "אם נאבד את הפרטיות של צעירים וילדים לשחק ולחקור, ולצמוח באמצעות ניסוי וטעייה, נמנע מהם את היכולת להתפתח ולספר את הסיפור של עצמם בתנאים שלהם", הדגישה.
למרבה העניין, צוקרברג לא הסתיר את הפנים של בתו התינוקת - כנראה מכיוון שקיים פחות חשש לחשיפה כשמדובר בתינוקת מאשר בפעוטות או ילדים. עם זאת, פלונקט ציינה כי טכנולוגיית הבינה המלאכותית יכולה לעקוב אחר שינויים בפנים לאורך השנים ותוכל לחבר בהמשך כל ילד, אפילו תינוק, לתמונות שלהם כבוגרים.
להערכתה, חברות המדיה החברתית יכולות לעשות יותר כדי להגן על פרטיות הילדים, כמו להציע הגדרות שאוטומטית מטשטשות את הפנים של הילדים, או למנוע מכל תמונה עם ילד לשמש למטרות שיווק או פרסום.
בכל זאת, לעת עתה האחריות מוטלת ברובה על ההורים להחליט האם להגביל או למנוע פרסום תמונות של הילדים ברשת. פלונקט הוסיפה כי לא מדובר רק בהורים, אלא במכלול המבוגרים המקיפים את הילדים. "סבים וסבתות, מאמנים, מורים ומבוגרים אחרים שסומכים עליהם - כולם צריכים להוציא את הילדים מהתמונות ומהסרטונים כדי להגן על הפרטיות, על הבטיחות, על העתיד, על ההזדמנויות הנוכחיות שלהם, ועל היכולת לגלות בעצמם את הסיפור שלהם".