TechTalkולפעמים החגיגה לא נגמרת: "הרבעון החמישי" הוא הזדמנות לבוסט של מכירות מקוונות
TechTalk
ולפעמים החגיגה לא נגמרת: "הרבעון החמישי" הוא הזדמנות לבוסט של מכירות מקוונות
יש לא מעט שירותי אונליין, אפליקציות ומוצרים מוחשיים שהמון אנשים מחפשים דווקא בתקופה שאחרי חודש הקניות והחגים בארה"ב, כחלק מתהליך של התחדשות. גיא מייבום ממטא ישראל סבור שחברות רבות לא מודעות לכך ומפספסות, לעיתים, הכנסות של רבעון שלם
אנחנו נמצאים בעיצומה של עונת החגים האמריקאית - שם קוד לתקופת המכירות הגדולה ביותר של השנה. חברות שמכוונות את מאמציהן לארצות הברית - בין אם הן מוכרות מוצרים מוחשיים, אפליקציות או שירותים - יודעות להכין את עצמן מבעוד מועד ללוח השנה האמריקאי ונערכות חודשים מראש עם מערך הפצה מתוגבר, תקציבי שיווק ייעודיים וקריאייטיב עונתי שמותאם לרגעי המכירות הגדולים. גם השחקנים הישראלים, שמוכרים בכל העולם, למדו כיצד להשתתף בחגיגה, בהצלחה מרובה, על ידי מבצעים אטרקטיביים ו"חמ״לים״ שקמים לקראת בלאק פריידיי ופועלים לאורך כל עונת המתנות.
מותגים קטנים וגדולים התרגלו לשנס מותניים עד יום המשלוח האחרון לפני הכריסמס כדי שב-24 בדצמבר המתנות המונחות מתחת לעץ החג תהיינה מקרב המוצרים שלהם. נדמה שרק אז הם יושבים לסכם את השנה שהייתה ולהיערך לשנה הבאה. ואולם, לא מספיק חברות יודעות שההזדמנות הגדולה של תעשיות רבות טמונה דווקא ביום שאחרי כריסמס ונמשכת אל תוך חגיגות השנה החדשה. התקופה הזאת, שזכתה בתעשיית האינטרנט לכינוי "הרבעון החמישי (Q5)", יכולה לייצר לחברות מסוימות מכירות של רבעון שלם בתוך שבוע אחד ולשמש מקפצה חשובה למותגים לקראת השנה שתבוא.
כבר ביום המשלוח האחרון לפני חג המולד - התאריך הסופי שבו ניתן לשלוח חבילות ולדעת שהן תגענה בזמן - אנחנו עדים לירידה בביקוש לפרסום ולהאטה של מפרסמים מעולמות המסחר המקוון. מבחינת חלק גדול מאותם עסקי אי-קומרס תמה השנה והם מנצלים את השבועות שנותרו עד 2022 להיערכות לשנה הבאה. קומרס הוא חלק משמעותי מעוגת השיווק הגלובלית ולכן ההאטה העונתית והירידה הדרמטית בביקוש מובילה לכך שגם מחירי הפרסום יורדים בהתאמה.
במקביל, גם המפרסמים המסורתיים מאטים את הקצב. החברות הגדולות רגילות לעבוד עם תקציבי שיווק שנתיים, שנוטים להסתיים לקראת סוף השנה ובפרט על רקע מאמצי המכירות של חודשים נובמבר ודצמבר. במקרים רבים לוקח זמן עד שתקציבי השנה העוקבת נכנסים לפעולה וכך נוצר פרק זמן קצר שבו הרבה מאותם מותגים יוצאים חלקית מהמגרש' שיווי המשקל של שוק הפרסום מתערער ונוצרת הזדמנות גדולה בדמות מחירי פרסום זולים יותר.
הירידה במחירי הפרסום היא לא הסיבה היחידה להזדמנות הטמונה ב-Q5. בערב החג, רבים יזכו לקבל טלפון חכם באריזה מקושטת. אנשים שקיבלו מכשיר חדש רוצים באופן טבעי למלא אותו בתוכן: משחקים, אפליקציות ושירותים רלוונטיים. כלומר, בבת אחד נוצר היצע גדול של צרכנים פוטנציאליים למוצרים רבים.
ואולם, הסיבה המשמעותית ביותר היא בכלל התנהגותית ומזכירה במידת מה את תופעת "אחרי החגים" שאנחנו מכירים מישראל. השנה החדשה נחשבת ברחבי העולם, וגם כאן, לזמן שבו אנשים מחשבים מסלול מחדש ומציבים לעצמם שאיפות ויעדים לקראת השנה שתבוא. אנשים ברחבי העולם מחפשים אחר תחושה של התחדשות. הם צריכים, למשל, כלים שיעזרו להם לבנות תכנית אימונים ולשמור על הגזרה, אפליקציות שתסייענה להם ללמוד סוף סוף לנגן על גיטרה או ללמד את עצמם שפה חדשה.
מטרות כמו לרכוש מקצוע חדש, לפתוח עסק, למצוא אהבה או לסחור בשוק ההון הן רק חלק מאותן New Years' Resolutions - ההבטחות של אנשים לעצמם אחרי החגים ולקראת השנה החדשה. משהו כמו "אתחיל בדיאטה אחרי סוכות", רק בכל העולם. השאיפות החדשות באות לידי ביטוי בביקוש גובר למוצרים שיציעו עזרה או פתרונות – ומי שיספק מענה יוכל ליהנות מגל הביקושים.
חשוב לזכור: עצם זה שמוצר של חברה מתחבר לאותם יעדים ושאיפות זה לא מספיק. חברות שמפיקות את המיטב מהרבעון החמישי הן אלו שלמדו מהאופן שבו חברות האי-קומרס נערכות לבלאק פריידיי - עם קריאייטיב מוכוון שרוכב על טרנד ״אחרי החגים״, פאנלים ייעודיים, מבצעים וצוותים שנערכים למקסם את המכירות במהלך פרק הזמן הזה. הרבעון החמישי, בין אם נספר כחלק מהשנה הנוכחית או כאות הפתיחה של השנה הבאה, יכול להציב אמת מידה חדשה למכירות עבור החברות שינצלו אותו בחוכמה – בדיוק כמו שהבלאק פריידיי מכתיב את הטון לחברות הקומרס.
לחברות הישראליות יש יתרון גדול אף יותר. החופש שבין חג המולד לשנה החדשה - תקופה שבה חלק ניכר מהמתחרים הגלובליים נופשים או מנמנמים - היא הזדמנות טובה להבעיר מנועים ולייצר בוסט אדיר של מכירות. מי שיכין את הקרקע ויקצור את הפירות יוכל להגיע להישגים משמעותיים, ממש כמו רבעון נוסף.
גיא מייבום הוא סמנכ"ל לקוחות וסטארטאפים ב-Meta ישראל