סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טל דיליאן לשעבר המפקד של היחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין
טל דיליאן, מייסד אינטלקסה (צילום: עמית שעל)

ארה"ב הטילה סנקציות על חמישה בכירים במפתחת הרוגלות בבעלות ישראלי

ממשל ביידן כבר הטיל השנה סנקציות על בכיר אמ"ן לשעבר טל דיליאן, שייסד את אינטלקסה שפיתחה את רוגלת פרדטור, אחרי שגילה שהיא שימשה לריגול אחרי פקידי ממשלה. לפי מחלקת האוצר, הרוגלות של החברה "מאיימות על הביטחון הלאומי שלנו ומערערות את הפרטיות ואת זכויות הפרט של אזרחינו"

ממשל ביידן הטיל היום (ב') סנקציות כלכליות והחרים נכסים של חמישה בעלים ומנהלים בכירים במפתחת תוכנות הריגול אינטלקסה (Intellexa), שנוסדה על ידי הישראלי ובכיר אמ"ן לשעבר, טל דיליאן. "ארה"ב לא תסבול הפצה חסרת זהירות של טכנולוגיות משבשות, שמאיימות על הביטחון הלאומי שלנו ומערערות את הפרטיות ואת זכויות הפרט של אזרחינו", נמסר בהודעה שפרסמה מחלקת האוצר של ארה"ב.
במרץ הטיל הממשל סנקציות על דיליאן, אחרי שמצא שתוכנת הריגול של החברה שהקים, פרדטור (Predetor), שימשה לריגול אחרי פקידי ממשלה. כן הוטלו סנקציות על בת זוגו של דיליאן, שרה חמו, שמחזיקה בתפקיד פיתוח באינטלקסה.
עתה מצטרפים לרשימה חמישה אישים נוספים שקשורים לאינטלקסה: פליקס ביטזויס, אחד מבעלי החברה ומנהליה; אנדראה ניקולה קונסטנטינו הרמז גמבזי, גם הוא אחד הבעלים; מרום הרפז, מנהל בכיר; פאנאג'יוטה קאראולי, מנהל בכיר; וארטימס ארטמיו, מנהל בכיר ודירקטור באחת מחברות הבת של אינטלקסה.
לפי מחלקת האוצר, הם נתונים לסנקציות מכיוון שהם "אחראים או מעורבים, ישירות או בעקיפין", בפעילויות שהביאו לפגיעה משמעותיות בביטחון הלאומי, מדיניות החוץ, הבריאות הכלכלית או היציבות הפיננסית של ארה"ב. בעקבות הטלת הסנקציות, החרים הממשל את כל הנכסים של החמישה שנמצאים ברשות ארה"ב או בשליטתה. על תושבי ארה"ב נאסר לבצע עסקאות פיננסיות עם החמישה, אלא אם ניתן לכך אישור מיוחד מהממשל.
"נמשיך להטיל אחריות על אלו שמבקשים להפיץ טכנולוגיות פוגעניות, תוך שאנו מעודדים פיתוח אחראי של טכנולגויות בהתאם לתקנים בינלאומיים", אמר המשנה בפועל למזכיר האוצר, ברדלי סמית', בהודעה לעיתונות.
הסנקציות העדכניות מצטרפות לשורת מהלכים של ממשל ביידן נגד מפתחות תוכנות ריגול. בנובמבר 2021, NSO וקנדירו הישראלית הוכנסו לרשימה השחורה של מחלקת הסחר, וביולי 2023 צורפה אליה גם אינטלקסה. בפברואר השנה פרסם הממשל מדיניות להגבלת הנפקות ויזות לפרטים שהיו מעורבים בשימוש לרעה בתוכנות ריגול מסחריות, ובאפריל יושמה המדיניות על 13 מעורבים או בני משפחתם מדרגה ראשונה.