סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו מאדורו בחירות 2024
נשיא ונצואלה ניקולס מדורו מדורו חוגג אחרי הבחירות (צילום: Alfredo Lasry R/Getty)

הטענות להונאת בחירות בוונצואלה: מדורו חסם את X למשך עשרה ימים

אלון מאסק, הבעלים של הרשת החברתית, האשים את נשיא ונצואלה בהונאת בחירות - וזה האחרון לא נותר חייב: "הוא הפר את החוקים בכך שליבה שנאה, פשיזם ומלחמת אזרחים"; גם ארה"ב ומדינות נוספות מטילות ספק בתוצאות הבחירות במדינה

נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, הורה בסוף השבוע להטיל איסור בן 10 ימים על השימוש ברשת החברתית X, וחסם את הגישה אליה לתושבי המדינה בעקבות מריבה עם בעלי החברה, אלון מאסק.
בנאום מיום חמישי שתורגם ע"י CNBC, אמר מדורו כי חתם על צו המורה לרגולטור התקשורת של ונצואלה לחסום את X, מאחר שמאסק "הפר את כל חוקי הפלטפורמה - ללא יוצא מהכלל. הוא הפר את החוקים בכך שליבה שנאה, פשיזם, מלחמת אזרחים, מוות ועימותים בין אזרחי ונצואלה. הוא הפר את כל החוקים של ונצואלה. בונצואלה יש חוקים, ונאכוף אותם. לדבריו, רגולטור התקשורת של ונצואלה (Conatel) "יסיר את X משימוש בונצואלה למשך 10 ימים".
כמה ספקי אינטרנט במדינה תועדו חוסמים את הגישה לאתר; כמה מהם הציגו אפס גישה אליו, בעוד אחרים הראו גישה מוגבלת, כך לפי חברת נטבלוקס המנטרת פעילות באינטרנט.
מאסק יצא למאבק מילולי מול מדורו, שטען כי הצליח לזכות בקדנציה שלישית בשלטון, אף שתוצאות הבחירות שנויות במחלוקת. מאסק צייץ "בושה לדיקטטור מדורו", והאשים אותו בביצוע "הונאת בחירות נרחבת".
בתגובה מדורו הזמין את המיליארדר לקרב, ואמר לרשת הטלויזיה הלאומית: "אלון מאסק, אני מוכן. אני לא מפחד ממך... בוא נילחם, איפה שתרצה". מאסק הגיב בפוסט משלו: "אני מוכן".
מחאות פרצו בונצואלה בעקבות הבחירות לנשיאות שנערכו ב-28 ביולי, שלוו בהאשמות בשחיתות והונאה. ממשלתו של מדורו פעלה בכוח נגד המחאה, ושלחה את המשטרה לדכאה. גם מדורו וגם יריבו, אדמונדו גונזלס אורוטיה, טענו לניצחון בבחירות, אך רשות הבחירות המרכזית הכריזה על ניצחונו של מדורו עם 51% מהקולות.
ארה"ב ומדינות נוספות הטילו ספק בתוצאות הרשמיות. ממשל ביידן, אשר באפריל הטיל סנקציות על ונצואלה בשל חשדות לטוהר הבחירות, הכיר בגונזלס כמנצח.