סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

גיימריסט
מיקרוסופט עשויה להשיק חנות אפליקציות לאנדרואיד ו-iOS בשנה הבאה

חוק אירופי שייכנס לתוקף ב-2024 יאפשר לחברה להתקין חנות אפליקציות מתחרה על מכשירי אייפון ואנדרואיד. ראש חטיבת הגיימינג של מיקרוסופט, פיל ספנסר, רואה בכך הזדמנות לשבור את הדואופול של גוגל ואפל - ולהשיג דריסת רגל בשוק משחקי המובייל

אפל וגוגל מחזיקות, הלכה למעשה, בדואופול על שוק האפליקציות. כעת, הודות לשינוי רגולטורי באירופה, מיקרוסופט מתכננת לשבור את שליטתן של שתי החברות החולשות על שוק היישומונים. במרץ 2023 ייכנס לתוקפו חוק השוק הדיגיטלי (Digital Market Act) שיחול במדינות האיחוד האירופי. החוק יחייב את אפל וגוגל לפתוח את מערכות ההפעלה שלהן לחנויות יישומונים חדשות. אמנם באנדרואיד ניתן להתקין כבר כיום חנויות צד שלישי, אך אף אחת מהן לא מצליחה להתחרות בחנות של גוגל עצמה.
בריאיון לעיתון "פייננשל טיימס" (Financial Times) אמר ראש חטיבת הגיימינג של מיקרוסופט, פיל ספנסר (Phil Spencer), כי החקיקה החדשה היא "הזדמנות ענקית" עבור החברה: "אנחנו רוצים להציע את שירותי האקסבוקס והתוכן שלנו - ושל צד שלישי - על כל מסך שבו מישהו רוצה לשחק. כיום אנחנו לא יכולים לעשות זאת במכשירים ניידים, אבל רוצים להתכונן לעתיד שבו המכשירים הללו ייפתחו".
משחקי מובייל הם הנתח הגדול ביותר בתעשיית הגיימינג העולמית. על פי חברת המחקר Newzoo, משחקי מובייל הכניסו למעלה מ-92 מיליארד דולר בשנה שעברה. נכון להיום, מיקרוסופט לא מקבלת נתח מהעוגה הזו. זו אחת הסיבות מדוע הצמידה תג מחיר כל כך גבוה לאקטיוויז'ן בליזארד, שבבעלותה משחקים רבי-מכר כמו "קנדי קראש", "קול אוף דיוטי מובייל" (Call of Duty Mobile) ו-Diablo Immortal. יתרה מכך, קינג - חטיבת המובייל של אקטיוויז'ן בליזארד - הפכה בשנים האחרונות למכניסה והרווחית ביותר בחברה.
1 צפייה בגלריה
Call of Duty מובייל גיימינג משחקים
Call of Duty מובייל גיימינג משחקים
מתוך המשחק "Call of Duty מובייל"
(צילום: אקטיוויז'ן בליזארד)
הדואופול של גוגל ואפל מאפשר להן לגבות עמלה בשיעור של 30% מכל רכישה בחנויות האפליקציות ואף ביישומונים עצמם, מה שמייצר עבורן תזרים מזומנים בשווי מיליארדי דולרים בשנה. אם מיקרוסופט אכן תשיק חנות מתחרה, היא עשויה ליצור לעצמה אפיק הכנסות חדש, ובו בזמן לעקוף את התעריפים הגבוהים שגוגל ואפל מטילות כיום.
יצרנית האקסבוקס מנהלת כיום קרב בשלוש חזיתות: ארצות הברית, אירופה ובריטניה, שבהן הרגולטורים מאיימים לחסום את מיקרוסופט, שמנהלת מגעים לרכישת ענקית המשחקים אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard) תמורת 68.7 מיליארד דולר - העסקה הגדולה ביותר בתולדות התעשייה (אם אכן תצא לפועל). בחודש שעבר רשות התחרות של בריטניה (ה-CMA) הודיעה על פתיחת חקירת הגבלים עסקיים בטענה כי עסקת מיקרוסופט-אקטיוויז'ן עלולה לפגוע בצרכנים באמצעות הפקעת מחירים וצמצום מבחר האפשרויות שלהם. מיקרוסופט, מצדה, ניסתה להשביע את רצון הרגולטורים תוך התחייבות כי כותרים פופולריים מבית אקטיוויז'ן, כמו "קול אוף דיוטי", יישארו זמינים גם בפלטפורמות מתחרות, כמו זו של נינטנדו ושירות הענן של אנבידיה.