סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

כלכליסט-טק
משבר השבבים רחוק מלהסתיים: חזרה לשגרה לא לפני 2024

המחסור בחומרי גלם שמקורם בסין מתחיל לגלוש לענפים רבים, ולא רק בתחום האלקטרוניקה או הרכבים; התוצאה - עלייה חדה במחירים; TSMC, שאחראית כיום על רוב ייצור השבבים בעולם, לא עומדת בביקוש ואין לה מספיק קווי ייצור

משבר השבבים העולמי מתחיל לתת את אותותיו בשורות הרווח של חברות רבות, ולא רק בתחום האלקטרוניקה או הרכבים. על פי דיווח של "הוול סטריט ג'ורנל", לקוחות מתלוננים על זמני המתנה ארוכים ואיחורים שהופכים ליותר תכופים. כך למשל חברות כגון פיליפ מוריס הודיעו על צמצום במכירות הסיגריה האלקטרונית IQOS; במקרה אחר, יצרנית ציוד הרפואה רויאל פיליפס NV אישרה שהפסידה כ-150 מיליון יורו במכירות ברבעון השלישי בגלל עיכובים באספקה של שבבים.
כל העדויות מצביעות על כך שהקלה במשבר כנראה לא תקרה לפני 2024. חברת פאוור X, שמייצרת ציוד ניטור לתשתיות חשמל, מים ואנרגיה דיווחה על הזמנות שמתעכבות. "בכל פעם אנחנו מקבלים הודעה על דחיית האספקה, מהקיץ הנוכחי, לסתיו, לחורף וכעת לא לפני מאי 2022", אמר מנואל שונפלד, בכיר בחברה ל"ג'ורנל". בכיר בחברת פרינקפס אלקטרוניקס, משווק של רכיבים אלקטרוניים, מאשר שכל מי שינסה להזמין שבבים כיום יקבל תאריכי אספקה לעוד שנתיים-שלוש. "זה באמת מרגיש שהמלאי מתדלדל", הוא אומר.

1 צפייה בגלריה
טייוואן החברה ה טייוואנית TSMC
טייוואן החברה ה טייוואנית TSMC
יצרנית השבבים העיקרית כיום בעולם - TSMC
(צילום: בלומברג)
הבעיה כבר הפכה לחמורה יותר מאשר רק עומס על יצרנית השבבים העיקרית כיום בעולם - TSMC. נתיבי האספקה פקוקים, תאריכי הזמינות של השבבים משתנים בכל עת ומפעלים לא יכולים להתמודד עם אי הוודאות, לא כל שכן לתכנן פסי ייצור לטווח של יותר מכמה שבועות. המצב גורם אפילו לצניחה בגידול השנתי של שוק הסמארטפונים שמהווה מדד קשיח למצב. לפי הערכות חברת הייעוץ קאונטרפוינט, מדובר בחיתוך בחצי של היקף הגידול, שכעת יעמוד על 6% לעומת הערכה של 12% כפי שציפו שם לפני החמרת המשבר.
אפילו אפל הזהירה שייתכן שלא תוכל לעמוד ביעדי המשלוחים שלה בגלל המצב במהלך שיחת משקיעים שקיימה בשבוע שעבר. אבל גם יצרני השבבים מאבדים מכירות. "היינו מצליחים לשלוח יותר שבבים אם לא העיכובים של ספקי הרכיבים שלנו", אמר פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל, בשיחת המשקיעים לאחר פרסום דו"חות החברה. אם בקיץ העיכובים באספקה נמדדו בהיקפים של שבועות, כעת מדובר על איחורים של חצי שנה ויותר. חלק מהלקוחות אף מדברים על איחורים של שנה, בעיקר בתחום השבבים לרכב. גם אנליסטים של בנק וולס פארגו התחילו לנקוב בשנת 2023 כתאריך יעד לשיפור המצב.
הבעיה של תעשיית השבבים מתחילה במחסור בחומרי גלם שמקורם לרוב מסין. בנוסף לכך משבר האקלים וסופות מקשים על נתיבי הספנות, וכך גם שרפות הענק שהחלו להשתולל בשנה האחרונה גם בטייוואן, ארצות הברית וסין, וזאת אפילו לפני ההשפעה של מגפת הקורונה על פתיחת מפעלים. במלזיה למשל מפעל לייצור מארזי שבבים נסגר עקב התפרצות חמורה של הנגיף. התוצאה היא שמציאה של ספקי שבבים הפכה בחלק מהמקרים לסוג של פיס. "הבעיה היא שחברות רוכשות שבבים יותר ממה שהן צריכות רק כדי שיהיה להן מלאי, וזה מגביר את המחסור עבור השאר", מסביר ווילי שי, פרופסור לניהול בבית הספר לעסקים של אוניברסיטת הרווארד.
התוצאה של כל המשבר הזה תהיה עלייה חדה במחירים. TSMC אחראית כיום על רוב ייצור השבבים בעולם, אבל היא לא עומדת בביקוש ואין לה מספיק קווי ייצור כדי לענות לכולם. אינטל מחזיקה גם היא במפעלים, אך מייצרת בינתיים רק לעצמה. עם זאת מנכ''ל אינטל כבר הודיע שהוא מתכנן שני מפעלים חדשים שמיועדים לייצור עבור חברות שבבים חיצוניות - אך אלה לא יוקמו לפני 2022 במקרה הטוב.
סמסונג צפויה גם היא להיכנס בכל הכוח לייצור עבור אחרים, וכך גם חברות יפניות כגון סוני שהחלו להקים שיתופי פעולה כדי להגדיל את היקף פסי הייצור. לא ברור אם המצב ימשיך להחמיר עוד יותר לפני שנראה שיפור לטובה, אבל גם ההערכות הפסימיות ביותר לפני שנה לא צפו שהמצב יגיע לשפל בו הוא נמצא כיום, כך שעדיף לצפות להחמרה נוספת ולא לחשוב שהדברים ייפתרו במהרה.