TechTalk"תרופות דיגיטליות" יכולות לחולל מהפכה בריאותית, אבל יש מי שעומד בדרכן
TechTalk
"תרופות דיגיטליות" יכולות לחולל מהפכה בריאותית, אבל יש מי שעומד בדרכן
חברות שמציעות טיפולים למצבים רפואיים שונים על בסיס תוכנה הולכות ומתרבות, אבל רופאים מהססים לרשום אותן וחברות הפארמה לא יודעות לשווק אותן. ד"ר נדב שמעוני, מנהל תחום הבריאות הדיגיטלית בקבוצת ארקין, מזהה התמהמהות שעולה לנו בבריאות
בשנים האחרונות צמחה קטגוריה חדשה של חברות המציעות טיפול למחלות שונות על בסיס תוכנה – מה שקרוי תרופה דיגיטלית (Prescription Digital Therapeutics). תרופה דיגיטלית היא ניסיון לרפא מצב רפואי או לשפר את ההתמודדות עמו באמצעות תוכנה במקום חומר ביולוגי (דרך הפה או כלי הדם) או שימוש פולשני במכשיר רפואי. לדוגמה: משחק וידאו לשיפור הפרעת קשב וריכוז בילדים עם ADHD, סרטוני הדרכת נשימות כפיזיותרפיה לחולי אסטמה או COPD (מחלת ריאות כרונית חסימתית), יצירת תמריצים או שימוש בתזכורות (Nudges) המבוססים על אלמנטים של פסיכולוגיה התנהגותית לחיזוק התנהגות מועילה בחולי דיכאון.
בדומה לשימוש בחומר ביולוגי או במכשיר רפואי, גם תרופה דיגיטלית נדרשת לעמוד ברגולציה מחמירה. לא מדובר באפליקציה שניתן להוריד מחנות האפליקציות באופן חופשי.
ישנם כמה יתרונות לתרופה דיגיטלית על פני תרופות רגילות. תהליכי פיתוח קצרים וזולים יותר, אפשרות לשיפור הטיפול בזמן אמת תוך איסוף מובנה של תוצאותיו, שימוש פשוט ונוח יותר עבור המטופלים, והפחתה משמעותית של תופעות לוואי הם רק מהם. מעל לכל ניצבת האפשרות לטיפול מותאם אישית, שכן תוכנה ניתנת להתאמה למשתמש ספציפי בקלות יחסית, בשונה מתרופה רגילה.
התחום צמח בשנים האחרונות וכיום ישנן חברות רבות הפועלות בו, כשרובן פונות לטיפול במחלות נפש או בהיבטים הנפשיים הקשורים למחלות כרוניות. ואולם, תרופות דיגיטליות טרם הצליחו לחדור באופן מהותי לשוק הרפואי. רופאים מהססים לרשום אותן בעיקר מכיוון שכיום עדיין לא קיימות ראיות קליניות מספקות המצדיקות טיפול מסוג זה וגם אין בנמצא פתרונות תשתיתיים שיאפשרו את מרשם התרופות באופן פשוט, תוך מעקב אחר ביצוען.
גם חברות התרופות הגדולות, מצדן, לא ממהרות לאמץ פתרונות טיפול דיגיטליים באופן רחב. סיבה אחת לכך היא החשש לפגיעה בהכנסותיהן מתרופות רגילות, שפיתוחן עולה לחברות הפארמה מיליארדים. סיבה נוספת היא היעדר הצדקה להעלאת מחירי תרופה במקרה של מתן טיפול משולב (תרופה רגילה ודיגיטלית). בנוסף, התחדדה ההבנה שנדרשת תוספת של אנשי מכירות ייעודיים למכירת פתרונות אלה כיוון שתהליך המכירה שונה באופן מהותי ממכירת תרופות רגילות ולכן לא ניתן למנף את תשתית המכירות הקיימת.
לבסוף, מלבד הקושי בחדירה לשוק, קיים חוסר בהירות לגבי זהות החברות שיכולות להיות רוכשות פוטנציאליות לחברות “תוכנה דיגיטלית”. למרות שישנן כמה אפשרויות (חברות טק גדולות הפעילות בתחום הגיימינג דוגמת מטא או מיקרוסופט, חברות גיימינג, חברות טלרפואה וחברות פארמה), עדיין לא התבצעה ולו רכישה אחת שיכולה לשמש תקדים - בעיקר כי בפני כל אחת מהרוכשות הפוטנציאליות ניצבים אתגרים משמעותיים שעלולים לשים בסימן שאלה את כדאיות המהלך.
השילוב בין פוטנציאל עסקי גדול מצד אחד וקושי בחדירה לשוק מצד שני מייצר, כמובן, הזדמנויות. אז מה ירכך את הקשיים ויאפשר לתרופות הדיגיטליות להפוך לחלק מהחיים שלנו? ובכן, מכיוון שברור שהיעדר הוכחה קלינית חותכת מקשה על רוב השחקנים בתעשייה לאמץ פתרונות של תוכנה דיגיטלית, פיתרון אפשרי אחד יכול להיות יצירת תשתית רוחבית שתסייע באיסוף ובניתוח הנתונים שיתמכו ביעילות הקלינית של פתרונות אלה.
בנוסף, הקושי הניכר בהצגת פתרון חדשני לרופאים יכול להצדיק בניית מערכת שתסייע בתהליכי מכירה והטמעה של תרופות דיגיטליות באופן יחסית גנרי, במיוחד בשל הדמיון בין חלקן הגדול. לבסוף, ייתכן שקיים ערך בהקמת חנות אפליקציות לפתרונות טיפול דיגיטליים עם מדדים אובייקטיביים לצורך השוואה, שלמעשה תבסס סטנדרט בתעשייה.
כמובן שישנה חפיפה מסוימת בין חלק מהרעיונות הללו וישנם כיוונים נוספים שיכולים להיות מועילים. בכל מקרה, נראה שאנחנו נמצאים בשלב משמעותי בתחום והעתיד עשוי להביא שינוי מהותי באופן שבו אנחנו מטפלים במחלות שונות. ייתכן שלא יהיה עיתוי מעניין יותר להצטרף לתעשיית הבריאות ולהיות חלק מהשינוי.
ד"ר נדב שמעוני הוא מנהל תחום הבריאות בקבוצת ארקין