האיחוד האירופי כפה תחרות על אפל, כעת היא תיאלץ להציע למפתחים הטבות אמיתיות
האיחוד האירופי כפה תחרות על אפל, כעת היא תיאלץ להציע למפתחים הטבות אמיתיות
אחרי שלא הצליחה לסכל את יישום חוק השווקים הדיגיטליים שנכנס לתוקפו באירופה, ענקית הטכנולוגיה תצטרך מעתה להתחרות במפתחת פורטנייט, שהשיקה את חנות האפליקציות החלופית הראשונה באייפון
במשך עשורים היו לאפל סיבות טובות מאוד, לתפיסתה, לאחיזת החנק ששמרה על האקוסיסטם שלה וההגבלות הרחבות שהטילה על המפתחים שלה ועל הגישה שהם מקבלים לחלקים שונים במכשירים כמו האייפון. בטיחות, פרטיות, חוויית משתמש היו הטיעונים העיקריים, ושום טיעון נגד לא הצליח להזיז אותה מעמדתה (לא הזיק גם שהמדיניות הזו הגדילה משמעותית את הכנסותיה). אבל בשבוע שעבר התרחשו שני מהלכים משמעותיים שמערערים את יסודות מדיניות הגן הסגור שכל כך אפיינה את החברה. ואף שהם מוגבלים כרגע מבחינה גיאוגרפית, הם יכולים לסמן את תחילתו של שינוי עולמי, לא רק באייפון אלא גם בדמותה של אפל.
המהלך המשמעותי יותר התרחש ביום שישי באיחוד האירופי, שם השיקה מפתחת פורטנייט, אפיק גיימס, את חנות האפליקציות החלופית הראשונה לאייפון — הפעם הראשונה מאז הושק הסמארטפון לפני 17 שנה שמשתמשים יכולים להוריד למכשיר אפליקציות שלא דרך האפסטור של אפל (בלי להידרש לפעולות ספק־חוקיות כמו ביצוע ג'יילברייק למכשיר). בנוסף, ספוטיפיי החלה לספק למשתמשי אייפון באירופה קישור לאתר לצורך רכישת מינוי בתשלום, פעולה שלא יכלה לעשות קודם לכן.
במקביל, אפל אמרה שתספק למפתחים בארצות הברית ובכמה מדינות אחרות גישה ישירה לשבב התשלומים באייפון (NFC), שתאפשר להם להציע ארנקים דיגיטליים מתחרים ב־Apple Pay, שאותם גם יוכלו משתמשים להגדיר כברירת המחדל. גישה זו תאפשר להם להציע לא רק יכולות תשלום, אלא גם שירותים דוגמת מפתחות דיגיטליים לחדרי מלון או אחסון כרטיסי מועדון.
אפל לא עושה מהלכים אלו מבחירתה. מסורתית, היא שומרת בקנאות על הגישה למכשירים השונים שלה. הטענה הרשמית היא, שהשליטה מאפשרת לה לספק חוויה בטוחה ופרטית יותר, שמונעת פעילות של אפליקציות זדוניות שינסו לגנוב מידע אישי או לבצע מתקפות סייבר, או סתם אפליקציות לגיטימיות שישתו מידע אישי לצורכי הצגת פרסום ממוקד.
בפועל, סביר יותר שהמדיניות מושפעת מההכנסות האדירות שהיא מייצרת: ב־2023 חטיבת השירותים, שכוללת את האפסטור, ייצרה הכנסות של 85.2 מיליארד דולר, 22% מהכנסות החברה.
לו זה היה תלוי באפל, המצב לא היה משתנה. את השינויים באיחוד האירופי מבצעת אפל מכיוון שחוק השווקים הדיגיטליים (DMA), שנכנס לתוקפו השנה, מאלץ אותה לפתוח את הפלטפורמה שלה למתחרות. אפל עשתה כל שביכולתה על מנת לסכל את יישום החוק באמצעות מגבלות ועמלות מופרכות. אבל המשחקים והתעלולים שלה באיחוד כשלו.
השינויים בגישה ל־NFC מגיעים במענה ללחצים רגולטוריים ומשפטיים שמופעלים עליה בארצות הברית, ובראשם תביעת ההגבלים העסקיים שהגישה מחלקת המשפטים נגד אפל במרץ. לפי התביעה, השליטה של אפל באייפון איפשרה לה לייצר מונופול בלתי חוקי, כאשר אחת הטענות היא הגבלת הגישה ל־NFC. אין זה מקרי שהוויתור של אפל מגיע אחרי ההפסד של גוגל בתביעת ההגבלים המתוקשרת שניהלה נגדה מחלקת המשפטים האמריקאית. בחברה מבינים שהאקלים המשפטי משתנה, וממהרים לשפר עמדות.
עד כמה שהמאבק של מפתחים, רגולטורים ומדינות נגד הגן הסגור של אפל היה ממושך ומרובה אמוציות, האקשן מתחיל רק עכשיו. והזירה החמה ביותר היא האיחוד האירופי. אפל טוענת יותר מעשור וחצי שרק אחיזת החנק שלה באייפון היא שמאפשרת לה ליצור את החוויה הייחודית שצרכנים כל כך אוהבים. כעת, יש לאפיק גיימס את משימת חייה: להוכיח לעולם שהכל שטויות. המטרה של אפיק היא להראות שאפשר לייצר חוויה אחרת לגמרי באייפון. כזו שמצד אחד מאפשרת למפתחים חופש פעולה גדול יותר, כשהם משוחררים מהמגבלות הדרקוניות שאפל כופה באפסטור, ושמצד שני מציעה חוויות חדשות שהאפסטור לא מסוגלת לספק — אך עדיין מייצרת סביבה בטוחה.
לאפיק יש בהחלט המשאבים, הידע והניסיון הדרושים לכך. ואם היא תצליח, זו תהיה בשורה אמיתית למשתמשים בעולם כולו. שינוי כזה ישנה לא רק את האקוסיסטם של אפל, אלא גם את אפל עצמה. רכיב מרכזי מדי בהכנסות מתבסס על המונופול שלה באפסטור ובהיבטים נוספים של פעילות המכשירים שלה. במקרים רבים מדי היא מייצרת הכנסות לא מכיוון שהיא טובה יותר, אלא מכיוון שאין למשתמשים ולמפתחים חלופה אמיתית. פתיחה אמיתית של הפלטפורמה בלי שטיקים כמו עמלות מופרכות, תאלץ את אפל למצוא דרכים חדשות ויצירתיות על מנת לשכנע מפתחים להישאר באפסטור ולהציע להם הטבות אמיתיות כמו עמלות נמוכות וגישה רחבה יותר ליכולות שונות. וזה, בסופו של דבר, יהיה טוב לכולם. כולל לאפל.