סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה אינטל ב קליפורניה
מטה אינטל בקליפורניה (גטי)

דיווח: דירקטוריון אינטל דן במהלכים קיצוניים להבראה, בהם עצירת פרויקטים במיליארדי דולרים

בין היתר בוחן הדירקטוריון את צמצום ההשקעות במפעלים באריזונה ובאוהיו, שמיועדים להיות מפעלי הדגל של החברה, ואת ביטול ההקמה של מפעלים קטנים בפולין ובמלזיה. עוד נבחנת מכירת חטיבות או החזקות בחברות כמו מובילאיי ופיצול פעילות הליבה של ענקית השבבים לחברות נפרדות

דירקטוריון אינטל דן השבוע בשורה של מהלכים קיצוניים להבראת החברה, ובהם עצירת פרויקטי בניית מפעלים בשווי מיליארדי דולרים, מכירת חטיבות או החזקות בחברות כמו מובילאיי ופיצול פעילות הליבה של ענקית השבבים לחברות נפרדות – כך לפי דיווח של בלובמרג.
לדברי בלובמרג, ביום שלישי התכנס דירקטוריון אינטל לסדרת פגישות בת שלושה ימים, בעקבות הדוח הרבעוני המאכזב שפרסמה החברה באוגוסט וההכרזה על תוכנית פיטורים של 15 אלף עובדים. הכנסות החברה ברבעון השני של השנה היו נמוכות מתחזיות אנליסטים וירדו ב-1% ל-12.8 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, עברה אינטל מרווח נקי של 1.5 מיליארד דולר להפסד של 1.6 מיליארד דולר. ברבעון הנוכחי צפתה אינטל ירידה נוספת בהכנסות של בין 5% ל-12%.
נתונים אלו ניתצו את שארית האמון של המשקיעים והדירקטוריון בתוכנית האסטרטגית של מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, שבמרכזה יצירת פעילות פאונדרי משמעותית (ייצור שבבים בעבור חברות אחרות, לפי עיצובים שלהן), בהשקעה של עשרות מיליארדי דולרים. "בשעה שהאסטרטגיה של גלסינגר היתה הגיונית בראשיתה, המצב העסקי הנוכחי לא יכול לתמוך בה במידה מספקת", אמר האנליסט סטייסי רסגון מ-Bernstein Societe Generale Group. "ברור שצריך לעשות משהו, אבל מה?".
עתה, דן הדירקטוריון באפשרויות השונות שעומדות בפני אינטל. ההחלטה, שלא צפויה להתקבל השבוע, תכריע לא רק את גורל אינטל אלא גם את התוכנית של ממשל ביידן להפוך את ארה"ב למרכז ייצור שבבים עולמי. מדובר באחת מיוזמת הדגל של הממשל, שתוקצבה ב-50 מיליארד דולר.
מקורות עם ידע בנושא אמרו לבלומברג שהאפשרויות השונות ששוקל הדירקטוריון נועדו לייצב את המצב הפיננסי של אינטל, גם במחיר ויתור על חלק מהשאיפות של גלסינגר. אחת האפשרויות שנשקלות היא מכירת חטיבות שנרכשו לפני מינוי גלסינגר, ושכבר הופרדו מפעילות הליבה של אינטל. בין השאר, בוחנת החברה אפשרות למכור חלק מאחזקותיה במובילאיי, ששמרה בבעלותה אחרי הספין אוף ב-2022. עם זאת, הביקוש למניות מובילאיי, ששווי השוק שלה צנח השנה ב-75%, לא צפוי להיות גבוה, ולפי הערכות אינטל היא לא צפויה למכור חלק ניכר מהאחזקות בעתיד הקרוב. חברה אחרת שיכולה להימכר היא יצרנית השבבים בני-התכנות Altera, שנרכשה ב-2015 אך הופרדה משאר אינטל בשנה שעבר כהכנה לספין אוף.
כמו כן שוקל הדירטוריון לצמצם את ההשקעות הצפויות בסך עשרות מיליארדי דולרים במפעלי שבבים, ובהם המפעלים באריזונה ובאוהיו שמיועדים להיות מפעלי הדגל של החברה. הקמת מפעלים אלו היא חלק מרכזי באסטרטגיית השבבים של ממשל ביידן, ואינטל קיבלה מהממשל סובסידיות והטבות משמעותיות בסך מיליארדי דולרים רבים לצורך הקמתם. מזכירת הסחר של ארה"ב, ג'ינה ריימונדו, אף ניסתה לסייע לאינטל בעידוד אנבידיה ו-AMD לייצר את שבביהן במפעלי אינטל, אם כי לעת עתה ללא הצלחה.
לאור זאת, מעריכים מקורות, אם תבצע אינטל קיצוץ או שינוי בפרויקטי המפעלים החדשים שלה, יהיה זה קודם כל במדינות אחרות. לפי הדיווח, אינטל כבר קיימה דיונים על עיכוב ההקמה של מפעל הייצור במגדבורג בגרמניה, שקיבל סובסידיות של מיליארדי דולרים, והדירקטוריון דן בהשהיית או ביטול ההקמה של שורת מפעלים קטנים יותר בפולין ובמלזיה. הדיווח של בלומברג לא מתייחס לגורל הצפוי של המפעל החדש שהתחייבה אינטל להקים בקרית גת, בעלות של 25 מיליארד דולר, שהמהלכים להקמתו נעצרו בתחילת הקיץ.
אפשרות נוספת, אולי הקיצונית ביותר, היא פיצול אינטל לחברות נפרדות. ואולם, החיבור בין פעילות עיצוב השבבים (שחלק משמעותי שלה נמצא במרכז המו"פ של אינטל בישראל) לפעילות הייצור שלהם נחשב לרכיב ליבה בזהות של החברה, ולפי בלומברג לא ברור אם יש היגיון עסקי לפעילות עצמאית של כל אחת מחטיבות אלו. למהלך כזה יש גם חסמים פרקטיים, כמו אישורים שיצטרך לקבל הרוכש של פעילות הייצור מכל המדינות שבהן קיימים מפעלים, ודרישה לכבד את ההשקעות בסך עשרות מיליארדי הדולרים שלהן התחייבה החברה.
בשלב זה, לא ברור אלו מהאפשרויות יעדיף הדירקטוריון, ובכל מקרה לא התקבלו הצעות רכישה לאינטל או חלקים ממנה, ולא נקבע מועד להצבעה מחייבת. בנוסף, לפי הדיווח, הדירקטוריון לא מתכנן להחליף את גלסינגר, שכן באינטל סבורים שהוא נכנס לתפקיד אחרי שהנזק העיקרי כבר נעשה. "הוא יצר את הציפייה שכל האתגרים ייפתרו במסגרת זמן קצרה יותר", אמר לבלומברג הנדי סוסנטו, מנהל השקעות ב-Gabelli Funds, שמשקיעה באינטל. "אבל קשה לחשוב מי יכול לעשות עבודה טובה יותר".
מאינטל נמסר בתגובה לבלומברג: "אנחנו לקראת השלמתו של הליך חדשנות טכנולוגי היסטורי, וביססנו מחדש את ההובלה בתחומי פעילות מרכזיים כמו מחשבי AI. אנחנו מתכננים להאיץ את השלב הבא של הטרנספורמציה שלנו, בשעה שאנו נוקטים בצעדים החלטיים כדי להניע צמיחה רווחית".