סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עידן טנדלר סגן נשיא בכיר פאלו אלטו
עידן טנדלר, סגן נשיא בכיר בפאלו אלטו ומקים עמותת Place-IL (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
מאות משרות: ענקיות הייטק מקימות מתחם תעסוקה משותף בשדרות

במהלך שמוביל מיזם Place-IL יוקם בהשקעה של 15 מיליון שקל מתחם ליצירת מאות משרות הייטק באזור הנגב המערבי שנפגע קשות מהמלחמה

חברות הייטק, קרנות הון סיכון יחד עם רשויות מקומיות בנגב המערבי מקימות מיזם ליצירת מאות משרות הייטק באיזור שנפגע בצורה הקשה ביותר מהמלחמה. במהלך, שמוביל מיזם ההייטק החברתי Place-IL, יוקם בהשקעה של 15 מיליון שקל מתחם הייטק בשדרות שיאכלס את כוח האדם שיעסיקו שם חברות בינלאומיות מובילות כגון גוגל, אנבידיה, סיילספורס, פאלו אלטו וסיסקו, וכן חדי קרן ישראליים ובהם חברת הסייבר ארמיס, חברת הפינטק מליו וחברת ה־HR הייבוב.
עוד חברות שצפויות לאכלס את המתחם: אימפרבה, קיידנס ואקסוניוס. גם קרן הון סיכון אינסייט פרטנרס, קרן הון סיכון אמריקאית ואחת הפעילות ביותר בישראל בשנים האחרונות, נכנסה כשותפה אסטרטגית במיזם.
הרעיון המרכזי, שנולד בעקבות ההתקפה של 7 באוקטובר, הוא לשקם את הנגב המערבי ולהביא אליו נוכחות פיזית של חברות הייטק. ההבנה היא שכל חברה בפני עצמה לא תמהר לפתוח שם סניף, אך יצירת מעין חלל עבודה משותף שישא לוגואים של כמה חברות, תיצור להן דריסת רגל באיזור ובמקביל תשדר עוצמה וביטחון עבור התושבים שישובו לבתיהם.
התוכנית אמורה לייצר כ־400 משרות הייטק חדשות בנגב המערבי בתוך שלוש–ארבע שנים ובהמשך מתוכנן מתחם נוסף באשקלון וייתכן שגם באחד מקיבוצי העוטף עם כוונות להגיע לתעסוקה של 800 עובדים ויותר. אוכלוסיית היעד העיקרית היא בוגרי המכללות מהאיזור כגון המכללה האקדמית ספיר וסמי שמעון, שעד היום בוגריהן התקשו להשתלב בתעשיית ההייטק שרובה נמצאת במרכז. מבדיקה שערכו ב־Place-IL בהתבסס על נתוני הלמ"ס והאקדמיה, נכון להיום ישנם למעלה מ־3,000 בוגרי תארים רלוונטיים, כולל הנדסאים, המתגוררים בנגב המערבי, שיצאו לשוק התעסוקה בשלוש שנים האחרונות ויוכלו להשתלב במקצועות הליבה והצמיחה של תעשיית הטק.
לפי התוכנית המתגבשת, Place-IL שכבר הקימה מערך מיון והשמה, תאתר באמצעות מערך המתנדבים שלה ובהם יזמים, מנכ"לים, CTO's, ראשי צוותי פיתוח ואנשי גיוס ומשאבי אנוש, טאלנטים מהאזור. במקביל פועלת Place-IL מול חברות ההייטק כדי לאתר צרכים ספציפיים לסוגי משרות שונים. במיזם שותפות גם הרשויות המקומיות מאשכול הנגב המערבי וכן עיריות שדרות ואופקים.
Place-IL הוקמה ב־2022 על ידי עידן טנדלר, סגן נשיא בכיר בפאלו אלטו, במטרה לייצר פלטפורמה טכנולוגית ליצירת תהליכי מיון לענף ההייטק שיאפשר שילוב אוכלוסיות בייצוג חסר ובראשן חרדים וערבים. בשנה וחצי של פעילות העמותה הצליחה הפלטפורמה להכניס כמה מאות עובדים לחברות הייטק מתוך האוכלוסיות המדוברות. בראש Place-IL עומדת המנכ"לית קרן הלפרן-מוסרי.
הדרום סובל היסטורית מתת ייצוג בתעשיית ההייטק למרות הניסיון לאורך העשור האחרון לפתח שם אקוסיסטם במקביל להעברת חלק מהיחידות הטכנולוגיות של צה"ל לנגב. כיום פועלות שם בעיקר חברות התעשייה הביטחונית כגון אלביט ורפאל, סניף של חברת האינטרנט וויקס, משרדים של חברות פודטק וכן סניף של חברת התוכנה אמדוקס בשדרות.