סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מימין ניר צוק עומרי כספי ו שלמה קרמר
מימין: ניר צוק, עומרי כספי ושלמה קרמר. ירוויחו בעקבות השקעותיהם בקרן של גילי רענן (צילומים: ריאן פרויס, פוטוסט, אביגיל עוזי)

מניר צוק ועד עומרי כספי: המרוויחים המפתיעים בעסקת וויז

בעסקה המסתמנת שלפיה גוגל תרכוש את וויז ב־23 מיליארד דולר יגזור קופון המתחרה המר של וויז, מייסד פאלו אלטו ניר צוק, באמצעות קרן סייברסטארטס, לצד היזמים שלמה קרמר, מיקי בודאי ומריוס נכט. ויש גם נציג מחוץ למועדון הסגור של ההייטק: עומרי כספי

בהרבה מאוד משרדים במרכז תל אביב חייכו שלשום בלילה לנוכח הפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל" על כך שגוגל מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת WIZ בסכום אסטרונומי של 23 מיליארד דולר. נכון שמדובר בחדשות מצויינות לכל הישראלים, שייהנו מהמסים שישלמו מייסדי ועובדי החברה, אם וכאשר העסקה תיחתם. אבל יש כמה ישראלים שירוויחו קצת יותר ובאופן מפתיע, חלקם הם אפילו מתחריה המרים של WIZ. רשימת המרוויחים הסודיים מעסקת וויז־גוגל, ממחישה היטב עד כמה הסייבר הישראלי הוא חבורה סגורה ומגובשת. אפשר אף להרחיק ולומר שמדובר ב"קליקה" שנוצרה ונוצקה לא רק בשוחות של הסטארט־אפ ניישן, אלא עוד הרבה לפני כן - במסדרונות של יחידות כמו 8200 ו־81, שם נבנית עתודת הסייבר הישראלית ולמעשה גם העולמית.
לפי נתונים שיפרסם היום SNC, ארגון סטארט־אפ ניישן, והגיעו לידי כלכליסט, עוד לפני העסקה החריגה שנרקמת כעת ישראל עקפה את ארה"ב במשיכת השקעות לחברות סייבר. אם ב־2018 הן בישראל והן בארה"ב הסייבר היה אחראי ל־20% מכלל גיוסי ההון, הרי שבארה"ב הנתח של הענף ירד ל־13% עם הזמן ובישראל הוא נמצא בעלייה מתמדת. במחצית הראשונה של 2024, השקעות בסייבר היוו מחצית מכלל גיוסי הון באקו סיסטם הישראלי. בלא מעט מקרים, מדובר ביוצאי היחידות הרלבנטיות ובחלק מהם אלה כבר לא הסטארט־אפים הראשונים של היזמים. אז מיהם הנהנים הישראלים מ"חבורת הסייבר" המקומית מעסקת וויז?

1. ניר צוק

השם המפתיע ביותר הוא ניר צוק, מייסד פאלו אלטו, חברת הסייבר הגדולה ביותר היום שנסחרת ב־110 מיליארד דולר בוול סטריט. צוק הוא משקיע מיעוט (LP) בקרן ההון סיכון סייברסטארטס של גילי רענן שהיתה בין המשקיעים הראשונים בוויז. על פי נתונים לא רשמיים סייברסטארטס מחזיקה ב־4% ממניות וויז שיהיו שוות 900 מיליון דולר וזאת לאחר שמכרה חצי מההחזקה לקרן ההשקעות בלקסטון ב־2021. באופן אירוני פאלו אלטו היא אחת היריבות המרכזיות של וויז ובין היתר אחת הסיבות לכך שהיא נמכרת - התחרות מול החברה של ניר צוק קשוחה. פאלו אלטו, בזכות גודלה ופריסתה על כל תחומי הסייבר פרט לניהול זהויות, הפכה לקובעת הטון בשוק ובתקופה האחרונה היא החליטה לחלק חלק מהמוצרים חינם ולדחוף לקונסולידציה בשוק הסייבר. לוויז קשה להילחם לבד מול פאלו אלטו שיכולה לתת את הגרסה שלה למערכת אבטחת הענן כמעט בחינם כשהיא מרוויחה על מוצרים אחרים. וויז ניסתה גם היא לבנות פלטפורמה רחבה יותר כשהיא מחקה את אסטרטגיית הרכישות של פאלו אלטו, אך נמצאת רק בתחילת הדרך בהקשר זה לאחר שלא הצליחה לקנות את סנטינל וואן הישראלית וגם לא את לייסוורק האמריקאית. צוק, שאומנם לא זקוק לאקזיט הזה כדי להתעשר, ירוויח למעשה פעמיים - גם באופן אישי בכלל השקעותיו בסייברסטארטס וגם באמצעות הורדת מתחרה חזקה, שכן גוגל תשלב את הפתרון של וויז כחלק מהצעת הערך של הענן שלה ולא תתחרה ישירות מול פאלו אלטו. על הדרך, וויז תפסיק גם "לעצבן" את צוק עם תגי השווי המתחלפים במהירות, כמעט כמו שהוא בעצמו עשה בעבר לגיל שויד, שהיה הבוס שלו בצ'ק פוינט ומאז נותר מאחור עם החברה שנסחרת ב־19 מיליארד דולר "בלבד". כבר לפני שנתיים אמר צוק בריאיון לכלכליסט: "אם WIZ שווה 6 מיליארד דולר, פאלו אלטו שווה טריליון".

2. שלמה קרמר

שלמה קרמר הוא גם מ"זקני" מועדון הסייבר הישראלי שהקים יחד עם שויד ומריוס נכט את צ'ק פוינט, פרש והקים את אימפרבה שנמכרה גם היא, המשיך להקמת קייטו נטוורקס ובאחרונה התחרה ראש בראש מול WIZ מי תהיה הנפקת הסייבר הגדולה הבאה שתנחת בוול סטריט. גם קרמר מושקע בסייברסטארטס באופן פרטי וצפוי ליהנות מהחזר מהיר על ההשקעה בחברה בת ארבע בלבד. בניגוד לצוק, קייטו לא מתחרה ישירות ב־WIZ, אבל גם עבור קרמר באקזיט הנוכחי יש רווח נוסף. העסקה של גוגל תקבע סדר גודל חדש של מכפילים בשוק הסייבר ועשויה להביא קונה אטרקטיבי לקייטו או לחלופין לאפשר לה לקבל שווי גבוה יותר בהנפקה ולהקל על השלמתה. הגיוס האחרון של קייטו היה לפי שווי של 3 מיליארד דולר, כך שסביר שמשקיעיה מכוונים לשווי של 6-5 מיליארד דולר בהנפקה. קצב ההכנסות של קייטו נמוך אומנם מזה של וויז, אבל לא ברמה של רבע, אלא קרוב יותר לחצי.

3. מיקי בודאי

מיקי בודאי הוא אחד היזמים והמשקיעים המוצלחים ביותר בעולם הסייבר המקומי. הוא היה בין מייסדי טראסטיר שנמכרה ל־IBM במעל ל־600 מיליון דולר, טרנסמיט סקיוריטי שהוא כעת המנכ"ל שלה ואחד ממייסדיה ואף היא יוניקורן בתחום הזהויות והגישה. בודאי נחשב גם למשקיע מוצלח שעד היום עשה את מרבית השקעותיו באופן עצמאי. בודאי השקיע בין היתר גם בסייברסטארטס של גילי רענן כך שהרווח העצום של הקרן על ויז יגיע בסופו של דבר גם לבודאי. פרט מעניין הוא שבודאי וראקש לונקאר, שניהם שותפים ארוכים לדרך ומייסדי טרנסמיט סקיוריטי ומייסדי חברת הסייבר איילנד דן אמיגה ומייקל פיי הקימו לאחרונה קרן להשקעות בסייבר פיקצ'ר קפיטל שתהיה מתחרה חדשה ולא פשוטה לקרן של רענן. הקרן גייסה 120 מיליון דולר להשקעה בחברות סייבר בשלבים מוקדמים כאשר בודאי ואמיגה הם בעיקר משקיעים בקרן ולונקאר מנהל אותה לאחר שפרש מטרנסמיט.

4. יבגני דיברוב

יבגני דיברוב, מייסד משותף ומנכ"ל של חברת הסייבר ארמיס, הוא חברו של אסף רפפורט עוד מימי השירות הצבאי המשותף ביחידה הטכנולוגית של חיל המודיעין 81. רפפורט היה ראש הצוות של דיברוב ובהמשך גייס אותו כאחד העובדים הראשונים באדאלום, החברה הראשונה שהקימו מייסדי וויז ואשר נמכרה למיקרוסופט ב־320 מיליון דולר לפני חמש שנים. דיברוב ירוויח מהאקזיט פעמיים: הוא השקיע בוויז הן ישירות באחד מסבבי הגיוס ומושקע בה גם דרך סייברסטארטס. רפפורט, אגב, השקיע בארמיס באופן אישי כבר מהשלב הראשון והוא מחזיק בה מניות גם היום כשהיא כבר הוערכה ב־3.4 מיליארד דולר בגיוס האחרון.

5. מריוס נכט

מריוס נכט, הצלע השלישית בשלישיית צ'ק פוינט, מתרחק מתחום הסייבר בשנים האחרונות והקדיש את הונו האישי דווקא לתחום מדעי החיים ובתחילת הדרך גם לבנק הדיגיטלי שהקים עם אמנון שעשוע, אך פרש מהמיזם עוד לפני עלייתו לאוויר. הוא הקים לפני כמה שנים את קרן ההון סיכון AMOON שמתמחה בהשקעות במיזמים בתחום הרפואה, אך בכל זאת שמר על הגחלת והשקיע בסייברסטארטס באופן פרטי.


1 צפייה בגלריה
מרב בהט מייסדת ומנכ"לית דאזז Dazz
מרב בהט מייסדת ומנכ"לית דאזז Dazz
מרב בהט מייסדת ומנכ"לית דאזז
(צילום: Chicbox Photography)

6. מרב בהט

בין המרוויחים מהעסקה המסתמנת נמצאת גם מרב בהט, מייסדת חברת דאזז והמנכ"לית שלה. בהט ניהלה בעבר ביחד עם אסף רפפורט, מנכ"ל ויז את פעילות הסייבר של מיקרוסופט. על פי הערכה היא השקיעה ישירות בויז בתחילת דרכה וצפויה לרשום לכשיושלם האקזיט רווח של מיליוני דולרים על השקעתה.

7. נדיר יזרעאל ומיכאל שאולוב

נדיר יזרעאל ומיכאל שאולוב הם עוד שמות מובילים מקהילת הסייבר ברשימת המרוויחים העתידיים מעסקת וויז, אם היו חסרים כאלה בגלל שהם שייכים למועדון המשקיעים של גילי רענן. יזרעאל הוא שותפו של דיברוב להקמת ארמיס ומושקע גם בקרן של גילי רענן. יזרעאל, ששירת גם הוא ב־8200, מכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיה הראשי של החברה. מיכאל שאולוב חולש על פיירבלוקס, חד קרן משלו, גם הוא בתחום הסייבר, שהוערך בגיוס האחרון ב־8 מיליארד דולר. כמובן שגם צוק, גם בודאי ושולמן, גם קרמר ונכט וגם דיברוב השקיעו בסטארט־אפ כשעשה את צעדיו הראשונים. עוד לפני כן מכר שאולוב, ששירת ב־8200, את הסטארט־אפ הקודם שלו, לאקון, לצ'ק פוינט ב־100 מיליון דולר ב־2015.

8. עמיחי שולמן

עמיחי שולמן היה אחד ממייסדי חברת הסייבר אימפרבה לצידו של שלמה קרמר. לאחר מכירת החברה המשיך שולמן בחברה תקופה לא ארוכה ולאחר מכן המשיך להיות יזם ומשקיע כאשר בין השקעותיו קרן סייברסטארטס.

9. עומרי כספי

עומרי כספי שמוכר ככדורסלן העל של ישראל והישראלי הראשון ששיחק ב־NBA, אומנם לא מגיע מיחידות הטכנולוגיות של צה"ל ולא השתתף עד היום בחגיגת הסייבר, אך בונה את עצמו בשנים האחרונות יותר ויותר בעולם ההשקעות בהייטק. את אחד הצעדים הראשונים שלו עשה בהצטרפות להשקעה בקרן של רענן. אף שכיום לכספי כבר יש קרן הון סיכון משלו בשם "שבע" שגייסה 50 מיליון דולר, שניתן לומר שהיא גם מתחרה לעתים על ההשקעות בחברות סייבר חדשות, גם הוא עומד להנות מהרווח החריג שתעשה סייברסטארטס בוויז.

10. עופר בן נון

היזם עופר בן נון אשר מכר לאחרונה את חברת טאלון לפאלו אלטו בכ-600 מיליון דולר, יהנה מהאקזיט בזכות השקעתו בקרן הסייבר של גילי רענן.