רשות התחרות הבריטית פתחה בחקירה נגד אמזון
רשות התחרות הבריטית פתחה בחקירה נגד אמזון
רשות התחרות הבריטית בודקת האם אמזון פוגעת בתחרות בכך שהיא נותנת יתרון קמעונאי לא הוגן למוכרים ולקמעונאים שלה על פני סוחרי צד שלישי. באמזון אמרו כי ישתפו פעולה עם החקירה
הרשות הבריטית להגבלים עסקיים אמרה היום (ד') שהיא חוקרת האם אמזון פוגעת בתחרות בכך שהיא נותנת יתרון קמעונאי לא הוגן למוכרים ולקמעונאים שלה על פני סוחרי צד שלישי.
רשות התחרות והשווקים הבריטית (CMA) אמרה שהיא חוקרת את שיטותיה העסקיות של אמזון שמשפיעות על הפלטפורמה הקמעונאית שהיא מפעילה בבריטניה, אשר "עשויה להיות אנטי-תחרותית ולהביא לעסקה הגרועה ביותר עבור הצרכנים". אמזון מוכרת מוצרים דרך הפלטפורמה שלה באמצעות עסק הקמעונאות שלה, אך היא מתירה גם לצדדים שלישיים למכור מוצרים דרכו. אמזון מספקת שירותים לאותם מוכרים, כמו עזרה בלוגיסטיקה או שידוך בין קמעונאים לצרכנים.
חקירת ה-CMA תתמקד בשלושה תחומים עיקריים. הראשון הוא כיצד אמזון אוספת ומשתמשת במידע על מוכרים מצד שלישי, והאם זה נותן לאמזון יתרון לא הוגן בכל הקשור להחלטות שהיא מקבלת בקשר לעסקיה הקמעונאיים. השני קשור למה שמכונה "Buy Box", אזור בדפי המוצר של אמזון שנותן ללקוחות אפשרות לרכוש או להוסיף מוצר לסל בלחיצה אחת. ה-CMA תבדוק כיצד אמזון קובעת את הקריטריונים בהם צריכים ספקים לעמוד כדי להיות האפשרות הראשונה או המומלצת ב-Buy Box. שלישית, הרשות הבריטית תבדוק כיצד אמזון קובעת מי זכאי למכור תחת תגית ה"פריים". פריים הוא תכנית מנויים בתשלום של אמזון, שנותנת לצרכנים גישה למשלוח מהיר ושירותים נוספים.
"אלפי עסקים בבריטניה משתמשים בשירות של אמזון כדי למכור מוצרים, וחשוב שהם יוכלו לפעול בשוק תחרותי", אמרה שרה קרדל, יועצת כללית של ה-CMA. "כל פגיעה בתחרות היא פגיעה בצרכנים, ועשויה להוביל לתשלום מיותר עבור מוצרים, איכות ירודה שלהם או פחות בחירה ביניהם". ב-CMA מסרו כי טרם הגיעו למסקנה באשר להפרת חוקי המסחר של המדינה.
אמזון אמרה כי תשתף פעולה עם ה-CMA. "נעבוד יחד עם ה-CMA במהלך חקירתו, למרות שאנו מאמינים שאנחנו תמיד פועלים כדי לעזור לעסקים קטנים שפועלים באמזון, וזה האינטרס שלנו שהם יצליחו", אמר דובר של החברה.