סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טלפון Oppo Reno 12
טלפון Oppo Reno 12 (צילום: איתי שמושקוביץ)

בדיקת כלכליסט
ל-Reno 12 של Oppo יש גישה מעניינת לשילוב AI, אז למה מסתירים אותה?

מכשיר הביניים החדש של היצרנית הסינית עולה פחות מ-2,000 שקל, כולל כמה תכונות AI שימושיות, אבל לא מבליט אותן והוא מציג גם את הבעייתיות של מסך קמור 

האייפון 16 מגיע לחנויות בחו"ל בסופ"ש הזה, ועם כל הכבוד לו נראה ששוק מכשירי הביניים לוהט לא פחות - היצרניות משווקות מגוון דגמים שאמנם לא יכולים להתחרות במכשירי דגל, אבל מציעים בדרך כלל תמורה טובה למחיר.
במקום לשלם החל מ-4,000 שקל למכשירים מהסדרה הבכירה של אפל או סמסונג, למשל, אפשר כיום למצוא מכשירים שישאירו עודף נאה מ-2,000 שקל, והם מספיק טובים לצרכנים רבים.
אל השוק הזה הצטרף לאחרונה גם Reno 12 של Oppo הסינית. לקחנו אותו לבדיקה כדי לראות מה הוא מציע ואיך הוא מתמודד מול המתחרים.
3 צפייה בגלריה
טלפון Oppo Reno 12 גב
טלפון Oppo Reno 12 גב
הגב חלק, עם אפקט שמוסיף קצת לעיצוב
(צילום: איתי שמושקוביץ)
מבנה ועיצוב: מדגים היטב את הצורך בשינוי
ה-Reno 12 הוא מכשיר די גדול, עם מסך בגודל 6.7 אינץ', ושוקל קצת פחות מ-180 גרם - הוא לא מרגיש כבד ובסך הכל נוח להסתובב איתו.
למרות שנראה כאילו הנושא הזה כבר מאחורינו, Oppo שילבה במכשיר מסך מקומר, עם שוליים עגולים, אופציה שהולכת ונעלמת בקרב היצרניות. בעבר ניסיתי מכשירים כאלה, לא מצאתי הבדל גדול מול מסך שטוח לחלוטין וציינתי שמדובר בעניין של טעם, אבל ה-Reno 12 מדגים היטב את הבעיות של מסכים כאלה.
כשבחרתי שיר בספוטיפיי, למשל, וחזרתי להחזיק את הטלפון מהצדדים, מדי פעם עדיין לחצתי בטעות על שיר אחר - גם כשניסיתי לתפוס רק את המסגרת שמקיפה את המסך. בכמה משחקים ואפליקציות נתקלתי בכפתורים שמוקמו בקצה המסך, ובגלל הקימור היה קשה עד בלתי אפשרי להשתמש בהם. בקיצור, הגיע הזמן לעבור למסך שטוח.
גב המכשיר עשוי פלסטיק ומרגיש חלק, למרות אפקט שמציג מעין גלים, ושלוש העדשות מסודרות בפינה השמאלית העליונה, ממש כמו במכשירי גלקסי של סמסונג.
גם המסגרת עשויה פלסטיק, והמסך מוגן באמצעות גורילה גלאס 7i - גרסה שהשיקה קורנינג, יצרנית גורילה גלאס, במקביל להשקת המכשיר החדש של Oppo ואמורה להציע הגנה טובה למכשירי ביניים. המכשיר עומד בתקן IP65, מה שאמור להספיק להתמודדות טובה עם מים ואבק, אבל לא לטבילה של המכשיר במים. ליתר ביטחון, בערכה יש גם מגן סיליקון בסיסי עם גב מחוספס.
3 צפייה בגלריה
טלפון Oppo Reno 12 מסך
טלפון Oppo Reno 12 מסך
הקצוות המעוגלים במסך. הגיע הזמן לוותר עליהם
(צילום: איתי שמושקוביץ)
חומרה: מספיק חזקה ועם טעינה מהירה
את המכשיר מפעיל מעבד Dimensity 7300-Energy של מדיהטק, ולצידו יש 12 גיגה בייט של זיכרון (שניתן להרחיב על חשבון שטח אחסון) ואחסון בנפח 512 גיגה בייט. לצד כרטיס ה-SIM אפשר להוסיף כרטיס זיכרון שיוסיף נפח אחסון, והמכשיר לא תומך ב-eSIM.
תוספת ה-Energy לשם המעבד אמורה להעיד על כך שהוא יעיל יותר מבחינת צריכת חשמל, אבל לא הבחנתי בתוצאות יוצאות דופן. ל-Reno 12 יש סוללת 5,000 מיליאמפר שהספיקה בערך ליום שלם, בדומה לרבים מהמתחרים - גם אם אין להם מעבד עם Energy בשם. בערכה נמצא מטען מהיר בהספק של 80 וואט והטעינה אכן מהירה: אחרי בערך 15 דקות הסוללה התמלאה מ-15% ל-50% ולטעינה מלאה נדרשו 40 דקות.
המסך מוצלח בסך הכל: הבהירות מספיק חזקה כדי לאפשר צפייה וקריאה גם תחת שמש ישירה, והצבעוניות של תמונות וסרטונים טובה מאוד. הרמקולים מפיקים צליל חזק אבל לא איכותי, עם נטייה ליותר מדי Treble, ואין אפשרות לחיבור אוזניות חוטיות.
עם כל הנתונים האלה, ה-Reno 12 מציג ביצועים טובים פלוס: הוא מגיב במהירות, עומד במשימות יום יומיות ומריץ גם משחקים כבדים.
תוכנה: הממשק עמוס מדי ומחביא את כלי ה-AI
ה-Reno 12 מבוסס על אנדרואיד 14 עם ממשק ColorOS 14.1 של Oppo. לרגע חשבתי להחמיא לחברה: במהלך הפעלת המכשיר הופיעה הצעה להתקין רשימת אפליקציות, אבל היה ברור שזו רק הצעה, אפשר לבחור להתקין רק חלק מהן וגם לדלג על כולן בלחיצת כפתור. זה עושה רושם ששואלים את הצרכן מה הוא רוצה, בעוד אצל חלק מהמתחרים פשוט מתקינים מראש אפליקציות אם ירצה ואם לא.
אבל אחרי סיום ההפעלה, הסתבר שבכל מקרה הותקנו כבר כמה אפליקציות - ספוטיפיי, סנאפצ'ט, נטפליקס, wps office, לינקדאין ועוד - ובמסך הראשי נמצאות כמה תיקיות עם שמות כמו "חובה להפעיל", "אפליקציות חמות" ו"משחקים חמים". בתוך חלק מהתיקיות תמצאו משחקים שהותקנו מראש ובאחרות אלו רק המלצות להתקנה. התוצאה היא מסכי בית עמוסים באפליקציות מיותרות ובהמלצות להתקנה של אפליקציות נוספות.
מעבר לכך, הממשק מאפשר התאמה אישית: להציג כפתורים לניווט במכשיר או להשתמש במחוות אצבע, להציג את האפליקציות במסך הראשי וגם ב"מגירת יישומים" או לוותר על המגירה, להוסיף קיצורי דרך בווילון ההתראות ועוד.
3 צפייה בגלריה
טלפון Oppo Reno 12 סרגל AI
טלפון Oppo Reno 12 סרגל AI
יש גם כלי AI
(צילום: איתי שמושקוביץ)
ב-Oppo הדגישו את יכולות ה-AI בתחום הצילום, ודי מחביאים תכונות אחרות של בינה מלאכותית. רק אחרי כמה ימים של שימוש בטלפון וחיטוט בתפריט ההגדרות מצאתי איך אפשר להפעיל את תכונות ה-AI. ברירת המחדל היא שהן לא מופעלות, ואפשר להבין בחירה כזו - אבל לא נתקלתי ברמז על קיומן או בהצעה להפעיל אותן.
ה-AI מסתתר תחת "סרגל צדי חכם" בתפריט ההגדרות, ולאחר ההפעלה ואישור שהמערכת תבדוק מה קורה במסך שלכם, הסרגל זמין בצד - כמו התפריט הצדדי שסמסונג מציעה לקיצורי דרך שונים.
אז מה יש לנו כאן? בראש הסרגל מופיעות שתי "פונקציות חכמות": הראשונה היא קורא AI, שסורק בזריזות טקסט בדפדפן (לצורך המחשה מופיע מין פס שסורק את הטקסט) ואז מקבלים גרסת אודיו שלו. לוחצים על פסקה, בוחרים אם רוצים קול של זכר או נקבה (זה התרגום של Oppo) והמערכת מתחילה להקריא את הטקסט. זה עובד חלק, אבל כל מילה שמופיעה על המסך זוכה לקריינות, גם אם מדובר בקישורים לכתבות נוספות.
הפונקציה השנייה היא תקציר מבוסס AI, שעובד בצורה דומה למערכת ששילבה סמסונג בגלקסי S24 בתחילת השנה. כמו בהקראת הטקסט, המערכת סורקת במהירות את הטקסט ו"מדפיסה" על המסך סיכום של הטקסט בנקודות.
יש כאן גישה מעניינת ויתרון על הגלקסי AI: בעוד סמסונג מציעה את כלי הבינה המלאכותית רק כחלק מהדפדפן שלה, המקלדת שלה ואפליקציית הפתקים שלה, Oppo מציעה סרגל צף שזמין בכל דפדפן ואפליקציה רלוונטית אחרת. אז למה מחביאים את הכלים האלה? בארץ זה הגיוני - כי אין תמיכה בעברית.
סרגל הצד מציג גם אפשרות לתרגם את המסך, וזה פשוט שילוב של Google Lens, מה שאומר שיש תמיכה בעברית ובלחיצת כפתור אפשר לקבל את הטקסט מתורגם למגוון שפות.
הפונקציות החכמות מופיעות רק כשהן יכולות לסייע, כלומר המערכת בודקת מה נמצא על המסך שלכם. אם תפתחו את סרגל הצד בזמן שימוש באפליקציה שלא נתמכת ע"י כלי ה-AI או כשמסך הבית פתוח, עדיין תראו את האפשרות לתרגם את המסך, אבל קורא ה-AI והתקציר ייעלמו ובסרגל יופיעו רק קיצורי דרך לאפליקציות שונות.
מצלמה: התמונות בסדר, העריכה מוצלחת חלקית
במכשיר משולבות 3 מצלמות: הראשית עם חיישן 50 מגה פיקסל, מצלמה רחבה במיוחד עם 8 מגה פיקסל ומצלמת מאקרו עם 2 מגה פיקסל בלבד, ויש כמובן גם מצלמת סלפי עם חיישן של 32 מגה. אם בוחרים בצילום ברזולוציה גבוהה, כלומר ב-50 מגה, אין אפשרות זום, ובלעדיה יש זום אופטי X2. התמונות שמפיקות העדשות טובות, ולא יותר מכך - הן לא הכי חדות והצבעוניות לא בולטת, אבל בסך הכל הן עושות את העבודה.
גם כאן שילבה Oppo כלי AI לעריכת תמונות ולשיפור הצילום. יש כאן כמובן כלי למחיקת פרטים ואנשים מתמונות, שאפשר למצוא במכשירי אנדרואיד רבים (ומגיע רק עכשיו לאייפון), ואני מודה שהמחיקה ב-Reno 12 הפתיעה לטובה - גם בתמונה די עמוסה המערכת זיהתה אוטומטית את האנשים והמחיקה לא השאירה אחריה סימנים. לחיצה ארוכה על אדם בתמונה תפתח תפריט שבו אפשר להפוך את המצולם למדבקה.
ויש גם דברים שפחות עובדים: בצילום קבוצתי המערכת אמורה לזהות אם אחד המצולמים עצם עיניים ולתקן את התמונה, אבל גם כשעצמתי עיניים בכוונה הופיעה הודעה שלא זוהו עיניים עצומות. יש גם כלי שאמור להפוך את הפנים לברורות יותר, כנראה מתוך הנחה שבתמונה קבוצתית מישהו יזוז בזמן הצילום, וגם כאן לא ראיתי שיפור בולט בתוצאות.
אם זה לא מספיק יש גם סטודיו AI, אפליקציה בה תמצאו מגוון תמונות של דמויות שונות, אליהן תוכלו להדביק את הפנים שלכם. זה יכול להיות גימיק נחמד לכמה דקות לקהל מסוים, אבל מעבר לכך לא נראה שזה שימושי.
סיכום
ה-Reno 12 לא בולט במיוחד מול המתחרים, ויש רבים כאלה. מבחינת מחיר הוא במקום די טוב באמצע - הוא נמכר תמורת 1,880 שקל, מחיר הגיוני למפרט וליכולות שלו, וגם מול המתחרים.
אין תכונה אחת בולטת ש"מצדיקה" רכישה: הוא לא כבד ומציע מסך גדול, אבל הבחירה במסך קמור מתגלה לפעמים כלא מוצלחת. יש לו הגנה טובה, ממשק עמוס, הוא מציג כאמור גישה מעניינת לשילוב AI וכמה תכונות שימושיות בתחום, ולא ברור למה צריך להתאמץ (קצת) כדי למצוא ולהפעיל אותן.
בשורה התחתונה זה עוד מתחרה טוב בשוק המכשירים הבינוניים, עם כמה בעיות שצריך לקחת בחשבון.