המנוי חודש אוטומטית - גוגל תפצה משתמשים בחנות האפליקציות ב-46.5 מיליון שקל
המנוי חודש אוטומטית - גוגל תפצה משתמשים בחנות האפליקציות ב-46.5 מיליון שקל
מי שרכש מנוי שחודש אוטומטית בין 2010 ל-2022 יהיה זכאי ל-55% החזר כספי. מדובר בפשרה שהחברה הגיעה אליה בתביעה ייצוגית נגדה שנוגעת למשתמשים בגוגל פליי, שהמנוי שלהם חודש מבלי ליידע אותם. גוגל: "ביצענו שינויים באופן שבו משתמשים מבטלים מנויים ב-Google Play בישראל"
גוגל הגיעה להסכם פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה ב-2017. החברה תפצה משתמשים בחנות האפליקציה " Google Play" בין השנים 2010 ל-2022 בסכום כולל של 46.5 מיליון שקל.
הבקשה לתביעה הוגשה על ידי מרדכי מלאכי והוכרה כתביעה ייצוגית ב-2022. מלאכי טען כי רכש מנוי לאפליקציה בשם "רימון" ב-2016 עליה שילם מנוי שנתי של 149 שקל. לאחר שנה קיבל הודעה כי החשבון שלו חויב אוטומטית בסכום זהה לשנה נוספת. למחרת ביקש לבטל את העסקה אך גוגל השיבה לו כי אין אפשרות להחזר כספי. גם "רימון" הודיעה שאינה יכולה להשיב את הכסף משום שהעסקה נעשתה בחנות האפליקציה.
לטענת מלאכי העובדה שגוגל אפשרה חיוב אוטומטי של מנויים באפליקציות שנרכשו בחנות האפליקציות שלה, ושהיא לא מאפשרת הליך לבטל את תקופת ההתחייבות, ולהשיב את החלק היחסי של התשלום, היא עוברת על חוק הגנת הצרכן. “מטרתו של הליך זה הינו שינוי מדיניותה של המשיבה ביחס ללקוחות ישראליים, ופיצוי לחברי הקבוצה", נכתב בכתב התביעה, "הקבוצה אותה מבוקש לייצג מוגדרת כך: לקוחות המשיבה אשר רכשו באמצעות חנות האפליקציות של המשיבה, והיא חודשה חידוש אוטומטי, וכן כל לקוחות המשיבה, אשר נמנעה מהם האפשרות לבטל את ההתקשרות טרם סיום תקופת ההתחייבות".
בשעתו גוגל השיבה כי המבקש שגה בסיווג העסקה, כי העסקה המדוברת אינה ל"תקופה קצובה", משום שנכתב בתנאי השימוש כי המנוי יחודש אוטומטית, וכן כי הדין החל על התביעה הוא דין מדינת קליפורניה בארה"ב. עוד היא טענה כי חנות האפליקציות היא רק פלטפורמה מקוונת שעליה מתבצעות העסקאות הספציפיות, ומפתח האפליקציה הוא זה שמספק את השירותים ולכן האחראי.
השופטת אסתר שטמר שדנה בבקשה לתביעה ייצוגית ציינה כי חוק הגנת הצרכן נועד "לשחרר את הצרכן" מהחובה להודיע על ביטול עסקה בתום תקופה, וכי אינטרס הצרכן גובר כך שחוזה לא יוארך ללא כל פעולה מצד הצרכן. עוד ציינה כי לצרכנים זכות הביטול, ולחייבו באופן יחסי.
בעקבות האישור לתביעה ייצוגית הסכימו הצדדים על פשרה במסגרתה גוגל תבהיר שהמנויים מתחדשים אוטומטית, ומי שרכש מנוי שחודש אוטומטית בין השנים 2010 ל-2022 יהיה זכאי ל-55% החזר כספי. כמו כן מרדכי צפוי לזכות לתגמול בהיקף 1.89 מיליון שקל, ובא כוחו עו"ד אסף שילה שכר טרחה בהיקף 8.06 מיליון שקל.
מגוגל נמסר, "כמפורט בהסכם הפשרה שהוגש לבית המשפט הסכמנו לבצע החזר כספי למשתמשים בישראל. כמו כן, ביצענו כמה שינויים באופן שבו משתמשים מבטלים מנויים ב-Google Play בישראל. ההתמקדות שלנו היא בהבטחת חוויה בטוחה וחלקה למשתמשים".