סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
טוויטר וי כחול בתשלום
וי כחול בתשלום (צילום: גטי )

נציבות האיחוד האירופי: האופן בו מפעילה X את הוי הכחול מהווה "הונאת משתמשים"

מדובר בהפרה של דרישות השקיפות בפרסום לפי חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) של האיחוד. הממצאים יכולים להוביל לקנס של עד 6% מהכנוסתיה השנתיות העולמיות של החברה. קודם לרכישת X על ידי אלון מאסק, שימש הוי הכחול להצגת חשבונות שאומתו על ידי הפלטפורמה

הוי הכחול ב-X (לשעבר טוויטר) הוא הונאה של משתמשים ומהווה הפרה של חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) של האיחוד האירופי – כך קובעת נציבות האיחוד בממצאים ראשוניים מחקירה שהיא מנהלת נגד פלטפורמת המדיה החברתית של אלון מאסק. הממצאים יכולים להוביל לקנס של עד 6% מהכנוסתיה השנתיות העולמיות של החברה.
קודם לרכישת X על ידי מאסק, שימש הוי הכחול להצגת חשבונות שאומתו על ידי הפלטפורמה. הוא ניתן לחשבונות נבחרים (בעיקר של סלבס, אישיות פוליטיות, עיתונאים וכו'), שזהות העומדים מאחוריהם אומתה. וי כחול בחשבונו של נבחר ציבור, למשל, אפשר למשתמשים לדעת שזה חשבונו האותנטי, ולא חשבון של מתחזה.
ואולם, לאחר שרכש את X הפך מאסק את הוי הכחול למוצר צריכה, והוא מופיע עתה בחשבונות שבעליהם משלמים דמי מנוי חודשיים לחברה. ההתחלה של מכירת הוי הכחול נחשבה לכושלת, והביאה למספר מקרים שבהם משתמשים התחזו לארגונים ודמויות מוכרות והפיצו בחזות זו דיסאינפורמציה.
עתה, קובעת נציבות האיחוד שהאופן שבו מפעילה X את הוי הכחול מהווה "הונאת משתמשים". "מכיוון שכל אחד יכול להרשם ולקבל סטטוס 'מאומת', הדבר משפיע לרעה על יכולת המשתמשים לקבל החלטות בצורה חופשית ומיודעת בנוגע לאותנטיות של החשבונות והתוכן שלהם", כתבה הנציבות בהודעתה. "יש ראיות לכך ששחקנים רעים מנצלים לרעה 'חשבונות מאומתים' על מנת להונות משתמשים".
לדברי הנציבות, מדובר בהפרה של ה-DSA. החוק, שנכנס לתוקפו באוגוסט שעבר, מאסדר את פעילות הפלטפורמות החברתיות. בין השאר, הוא מחייב את הפלטפורמות לנטר ולפעול נגד תוכן לא חוקי, אוסר על נהגי פרסום מסוימים ומחייב שיתוף מידע עם הרשויות.
שתי פרקטיקות נוספות של X מהוות גם הן הפרה של DSA. אחת מהן היא הפרה של דרישות השקיפות בפרסום. "X לא מספקת מאגר פרסומות אמין בר-חיפוש, ותחת זאת יצרה מחסומים שהופכים את המאגר ללא-שמיש למטרות שקיפות בעבור משתמשים", פסקה הנציבות. "בפרט, העיצוב לא מאפשר פיקוח ומחקר של סיכונים מגיחים כתוצאה מפרסום מקוון".
כמו כן, אומרת הנציבות, X לא עומדת בדרישת החוק לספק לחוקרים גישה למידע הפומבי שלה: "X מונעת מחוקרים זכאים גישה עצמאית למידע הפומבי שלה, למשל באמצעות גרידת מידע. בנוסף, ההליך של X למתן גישת הרשאה לכלי המפתחים שלה לחוקרים עוצב על מנת למנוע מחוקרים ליישם את מטרות המחקר שלהם, או מחייב אותם לשלם עמלה גבוהה".
ממצאי הנציבות הועברו ל-X, שתוכל להגיב עליהם לפני קבלת החלטה סופית. זו יכולה לכלול, לצד קנס בגובה של עד 6% מההכנסות העולמיות השנתיות של החברה, גם פיקוח מוגבר על פעילותה באיחוד, במטרה לוודא שהיא עומדת בדרישות החוק, וקנסות תקופתיים קבועים.
"לתפיסתנו, X לא מציית לדרישות ה-DSA בנושאי שקיפות מרכזיים, תוך שימוש בדפוסים אפלים, ומטעה משתמשים; בכך שהיא לא מספק מאגר פרסומות ראוי; ובכך שהיא חוסמת גישת חוקרים למידע", אמרה נציבת התחרותיות של האיחוד, מרגרט וסטגר. "שקיפות נמצאת בלבו של ה-DSA, ואנחנו נחושים לוודא שכל הפלטפורמות, כולל X, מצייתות לחקיקת האיחוד".