סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי ומנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי
מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי ומנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי. הענקיות מכירות במגבלות (צילומים: בלומברג, אי.פי.אי)

"שלב ירח הדבש של בינה מלאכותית גנרטיבית הסתיים"

סקר חדש מגלה התקררות משמעותית בנכונות של עסקים להשקיע בכלי AI. רק אחת מכל 8 חברות מצפה לראות השנה הכנסות הודות להטמעת הטכנולוגיה, ורק אחת מ־6 צופה הפחתה בעלויות

בינה מלאכותית גנרטיבית (GenAI) היא התחום החם ביותר זה תקופה. אלא שמתחילות להיאסף עדויות שהאימוץ של הטכנולוגיה המדוברת בקרב עסקים לא יהיה מהיר, חד וטרנספורמטיבי כפי שציפו. בסקר חדש נמצא שעסקים חוששים יותר ויותר מפריסת הכלים בשל בעיות דיוק, אבטחה ועלותם הגבוהה; וכי רק קומץ הצליחו לעבור את שלב הפיילוט ביוזמות אלו מאז הגיחו לעולם בנובמבר 2022. בהתאם, תאגידים רבים יותר שוקלים אם בכלל להגדיל את השקעותיהם בתחום.
סקר שנערך לאחרונה על ידי Lucidworks, ספקית יישומים לחברות במסחר אלקטרוני, רוצה לפוצץ את הבועה. "שלב ירח הדבש של בינה מלאכותית גנרטיבית הסתיים", אמרה החברה במחקר שפורסם בשבוע שעבר, "בעוד מנהיגים נותרים נלהבים מהפוטנציאל שלה, האופוריה הראשונית פינתה את מקומה לגישה מדודה יותר". לפי תוצאות הסקר, רק 63% מהחברות העולמיות מתכננות להגדיל את ההוצאות על בינה מלאכותית ב־12 החודשים הבאים, לעומת 93% מהמשיבים בסקר הראשון בנושא שערכה Lucidworks ב־2023. רק 49% מהחברות הסיניות מתכננות להגדיל את הוצאות הבינה המלאכותית ב־2024, ירידה עצומה מ־100% שנרשמו ב־2023.
36% מהמשיבים בסקר הנוכחי ציינו כי ישמרו על הוצאות הפיתוח לשנה הבאה קבועות, לעומת 6% ב־2023. "גל ההתלהבות הראשוני זוכה כעת לגישה יותר אסטרטגית", אמר מנכ"ל Lucidworks מייק סינוואי, "עסקים מזהים את פוטנציאל הטכנולוגיה, אבל הם גם זהירים לגבי סיכונים ועלויות".
"היתרונות הכספיים היו עגומים"
הסקר כלל למעלה מאלף חברות מצפון אמריקה, אירופה, המזרח התיכון, אפריקה ואסיה, שלהן מעל ל־100 עובדים, מ־14 תעשיות שונות. מהסקר עולה כי קיימת שונות גדולה בגישה לטכנולוגיה. מי שמובילה היא תעשיית השירותים הפיננסיים, שם 70% מהארגונים מתכננים להגדיל את ההוצאות במהלך 12 החודשים הקרובים, אחריה עסקים שמעניקים שירותים לעסקים (B2B) עם 68% מהם שמתכננים להגדיל הוצאות. שירותי האירוח והנדל"ן אחרונים ברשימה כאשר רק 50% ו־42% מהעסקים בהתאמה מתכננים להגדיל את ההשקעה שלהם.
העסקים ציינו גורם עיקרי אחד לקיפאון בהשקעות: תועלת. "למרבה הצער, היתרונות הכספיים של פרויקטים שיושמו היו עגומים", נכתב במחקר, "42% מהחברות טרם ראו תועלת משמעותית מיוזמות הבינה המלאכותית שלהן". עוד ציינו כי רק 25% מכל הפרויקטים שקשורים לטכנולוגיה שהקימו בתאגידים הנסקרים הצליחו לעבור משלב הפיילוט אל שלב פריסת הטכנולוגיה. רק אחת מכל שמונה חברות בסקר ציינה כי היא מצפה לראות הכנסות וצמיחה בעקבות הטכנולוגיה בשנה הקרובה, ורק אחת מתוך שש חברות צופה שהיא תסייע לה להפחית בעלויות פעילותה.
ענקיות הטכנולוגיה שמוכרות את מוצרי הבינה המלאכותית הגנרטיבית מכירות בקושי לפרוס את הטכנולוגיה. כך, למשל, במרץ דווח על ידי מגזין התעשייה “The Information” שאמזון, גוגל, מיקרוסופט וכל שחקנית גדולה בתחום "מרככות" את ציפיות הלקוחות מהמוצרים, ואנשי המכירות שלהן מכירים בכך ש"ההייפ לגבי הטכנולוגיה הקדים את מה שהיא יכולה לעשות באמת ובמחיר סביר". באותו דיווח אף ציינו כי החברות מכירות בכך שהרוב המכריע של הלקוחות שלהן "זהירים" לגבי הגדלת ההוצאות על מוצרים אלו "לאור המחיר הגבוה של הפעלת התוכנה, החסרונות שלה מבחינת הדיוק והקושי לקבוע כמה ערך יפיקו ממנה", וכי לקוחות רבים נתקלו בבעיות עם הטכנולוגיה כשניסו לפרוס אותה בין אלפי עובדים או הלקוחות שלהם. בעיות עלו גם אם אותם מוצרים עבדו היטב עבור מספר קטן של משתמשים במהלך ניסויים ממוקדים.
מהסקר עולה כי מרבית הארגונים (49%) בחרו להשתמש במודלים מסחריים כמו ג'ימני של גוגל או ChatGPT של OpenAI. כ־30% ציינו כי בחרו בשילוב של מודלים מסחריים וקוד פתוח (כמו Llama של מטא), בעוד 21% בחרו להשתמש במודלים בקוד פתוח בלבד. אם כי המשיבים לסקר ציינו כי הם צופים שיעדיפו מודלים בקוד פתוח על פני המסחריים, בשל עלויות גבוהות. הדאגה מפני העלויות הפכה משמעותית בתוך שנה וזינקה פי 14 ל־43% מהמשיבים לעומת 3% בלבד ב־2023. בשנה שעברה הדאגה היחידה שהביעו חברות לגבי יישום הטכנולוגיה היתה בנושא אבטחה (17%), ואילו השנה כלל המשיבים ציינו דאגות גוברות בתחומים שונים, מה שמעיד אולי על הכרה ברורה יותר במורכבות הנושא. בין היתר הדאגה בנושא שקיפות רשמה עלייה מ־9% ל־35%; ודאגה על שאלות דיוק מ־7% ל־36%.
עלויות כבדות למוצר שלא מבטיח שיפור
מודלים של בינה מלאכותית גנרטיבית דורשים כוח מחשוב רב ועלויות תפעול עצומות. רק בשנה החולפת ענקיות הענן השקיעו עשרות מיליארדי דולרים ברכישת שבבים והקמת מרכזי נתונים. על אף ההבטחה הגדולה, העלויות הכבדות משמעותיות במיוחד כשלוקחים בחשבון שהמוצר עצמו עדיין לא מבטיח תפוקות מדויקות. כל מחוללי השפה כמו ChatGPT וג'ימני ממציאים עובדות, לא מודעים לכך שהם טועים ופעמים רבות גם מתקשים להבין היכן טעו, מה שהכרחי כדי לדייק ולתקן אותם. חברות הטכנולוגיה מכירות במגבלות. כך, למשל, סמנכ"לית הכספים של סיילספורס איימי וויבר ציינה שהם לא מעריכים "תרומה מהותית" של מוצרי בינה מלאכותית ב־2025; בעוד מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי אמר בפברואר כי אף שהם צופים הכנסות של "עשרות מיליארדי דולרים" בעתיד מבינה מלאכותית גנרטיבית, ההכנסות היום הן "נמוכות יחסית".
מגמות אלו לא מעידות בהכרח על עתידה של הטכנולוגיה, אלא מזכירות לנו שתחזיות גרנדיוזיות הן בדיוק כאלו — מוגזמות — ושאימוץ של טכנולוגיות חדשות לוקח זמן. העסקים השונים בוחנים כיצד הטכנולוגיה החדשה יכולה להתאים ולתרום להם, אם בכלל.