סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
בלוקפי וסם בנקמן פרייד
בלוקפי וסם בנקמן פרייד (צילום: רויטרס, AP)

פרשנות
הונאה זו הונאה גם אם הטכנולוגיה היא חדשנית

לשוק הקריפטו כבר קיימת מסגרת רגולטורית ברורה שאפשר לפעול לאורה. וגם הרעיון של "אל תגנוב את כספי הלקוחות שלך" הוא ברור מספיק

כבר חודשים ארוכים ששוק הקריפטו מאשים, באופן אירוני למדי, את הרגולטורים בכך שהם לא מספקים בהירות רגולטורית. שחקנים שונים אף משתמשים בקריסות של החברות השונות כדי לקרוא לעוד חקיקה בנושא במטרה להבטיח פעילות תקינה של שחקנים והגנה על משקיעים קטנים.
מנכ"ל קוינבייס בריאן ארמסטרונג, צייץ בעקבות קריסת FTX כי "המטרה שלנו היא ליצור קשרים ולעזור לענות על שאלות בנושא קריפטו, ולראות מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לארה"ב לקבל יותר בהירות רגולטורית בתחום הזה".
מייסד ומנכ"ל בייננס CZ אמר כי "הבהרה רגולטורית תקל למעשה את האימוץ. אני חושב שעבור משתמשי המיינסטרים, 95% מהמשתמשים שעדיין לא נמצאים בקריפטו, רגולציה תקל עליהם להיכנס לקריפטו". לפי מנכ"ל גרייסקייל מייקל שוננהיים, "אנו תומכים זה מכבר בבהירות רגולטורית מוגברת התומכת במקרים של שימוש חיובי של חדשנות. אנחנו יודעים שמאות אלפי משקיעים רוצים שארה"ב תאמץ את הקריפטו ואת ה־Web3 - הן כדי להגן על האינטרסים הפיננסיים שלהם, והן כדי לאפשר לארה"ב להישאר תחרותית עם שאר העולם בחזית הטכנולוגית והפיננסית כאחד".
מנכ"ל FTX לשעבר סם בנקמן־פריד אמר כי "אני חושב שפשוט להגיע למצב של מרחב שבו יש בהירות רגולטורית למי שמחפש את זה. אם יש דרכים ברורות לרישום מוצרים זה יעזור מאוד. כי כרגע, אם אפילו לא ברור איך להירשם, אז אתה הולך לקבל הרבה מוצרים לא מוסדרים ללא פיקוח".
עם זאת, רגולציה מעולם לא היתה הבעיה. היא, הרי, נועדה תמיד להיות לא מדויקת ומנוסחת בצורה רחבה ומקיפה. הסיבה ההיסטורית לכך פשוטה — היה ברור כי כושר ההמצאה האנושי עצום, במיוחד בכל מה שנוגע לאלו שרוצים להשתמש בכסף של אנשים אחרים כדי לעשות לעצמם רווחים. הגדרה של ניירות ערך ומושגים אחרים נועדה להיות רחבה מספיק כדי לכלול כמעט כל מכשיר שעשוי להיות מוצע למכירה כהשקעה, בהווה ובעתיד.
ולא רק זאת - בעולם כבר קיימת מסגרת רגולטורית ברורה שאפשר לפעול לאורה. זו כוללת הגדרה של ניירות ערך, ושאלות שנוגעות למסחר בהם כולל פרוטוקולים של הכר את הלקוח שלך (KYC). שלא לומר שהרעיון "אל תגנוב את הכספים של הלקוחות שלך" הוא ברור מספיק.
הונאה היא הונאה, גם אם היא מבוצעת בשיטה חדשה, עם אלמנטים ייחודיים של הטעיה או מעורבות של טכנולוגיה חדשה. הבעיה היא לא היעדרה של מסגרת רגולטורית, אלא אכיפת זו הקיימת.