סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
צוות העובדים של EON
צוות העובדים של EON (צילום: באדיבות EON)

בלעדי
“גייסנו 3 פעמים מתחילת השנה, אבל עוד לא הספקנו להכין מצגת למשקיעים"

הסטארט-אפ EON שהוקם רק בתחילת השנה כבר קרוב להיות יוניקורן אחרי שהסבב האחרון הושלם באחרונה לפי שווי של 750 מיליון דולר. בראיון הראשון נחשפת מי שמכונה בתעשייה ה-"WIZ הבאה" ושלושת המייסדים מסבירים איך עושים את זה רק עם 36 עובדים

הסטארט-אפ הישראלי EON הוא הסוד המדובר ביותר בתעשיית ההייטק של 2024. החברה שהוקמה רק בתחילת השנה, בעיצומה של המלחמה, הפכה לאבן שואבת לשמות הכי נוצצים בסיליקון ואלי והם הספיקו להזרים לה כסף כבר שלוש פעמים.
הסבב האחרון, שבעקבותיו נחשף כעת הסטארט-אפ של פתרונות הגיבוי לענן, הושלם לפני שבועות אחדים לפי שווי דמיוני של 750 מיליון דולר. ל-EON עוד אין הכנסות, משום שפיתוח המוצר עוד לא הושלם מטבע הדברים והיא מעסיקה רק 36 עובדים.
בראיון בלעדי וראשון לרגל יציאתה של EON מפעילות שקטה מתחת לרדאר (STEALTH) ניכר שגם שלושת המייסדים - אופיר ארליך, רון קמחי וגונן שטיין, מופתעים מקצב האירועים שמתקדמים הרבה יותר מהר מהמתוכנן. זאת למרות ששלושתם לא בדיוק ילדים שהשתחררו אתמול מ-8200. שלושתם בגילאי ה-40 פלוס, עם משפחות, ועבור ארליך ושטיין זה גם לא הסטארט-אפ הראשון שהקימו.
"עד היום עוד לא הספקנו להכין מצגת למשקיעים", הם צוחקים. "ידענו שאנחנו באים עם הרעיון הנכון ובזמן הנכון, אבל לא ציפינו למה שקרה. התחלנו את החברה בדצמבר 2023 ולא חשבנו בכלל להתחיל לגייס. הנחנו שגם בגלל ה-7.10 וגם בגלל שהאמריקאים לא ממש עובדים חזק בדצמבר ותחילת ינואר, עדיף להמתין. רצינו סיבוב גדול והעיתוי לא היה טוב בגלל המלחמה. אמרנו נעשה את הגיוס הראשון בסביבות הרבעון הראשון או השני של 2024. בפועל ברבעון הראשון כבר סגרנו את סבב הגיוס הראשון", אומר ארליך.
איך זה קרה?
"מכיוון שאני מכיר הרבה משקיעים, התחלתי להתייעץ איתם ולדבר על החברה. כך הגיעו הרבה הצעות, עשרות. הופתעתי מאוד. כנראה שהצלחנו לספר סיפור טוב כי אנחנו מכירים את התחום. מראש החלטנו שנגביל את עצמנו לקרנות שמבינות מה זה ישראל, בוודאי בתקופה כזאת".
ממעט המידע שדלף עד היום על EON היה ברור שמדובר באירוע יוצא דופן שמזכיר את WIZ - מייסדים מנוסים שכבר מכרו חברה לענקית טכנולוגית ולמדו שם איך עובד השוק כדי לצאת עם מיזם גדול יותר שיצמח על סטרואידים.
את הגיוס הראשון של EON, זה שנעשה עוד לפני ששלישיית המייסדים בכלל חשבה עליו, הובילה קרן סקויה עם שון מקגוויר כשותף האחראי ובהשתתפות קרנות VINE, eight roads ומירון קפיטל. בערך אחרי חודש נערך עוד סבב, הפעם של 30 מיליון דולר בהובלת לייטספיד יחד עם SHEVA של עומרי כספי, שהפך למשקיע הישראלי הגדול ביותר בחברה.
הסבב השני נערך לפי שווי של 215 מיליון דולר. את הסבב האחרון, שהושלם לפני מספר שבועות, הובילה קרן GREENOAKS ובהשתתפות QUIET ונצ'רס. הסבב הזה היה חריג לחברה בת פחות משנה שגייסה הפעם 77 מיליון דולר לפי שווי של 750 מיליון דולר. כך, מאז שהתחילה לפעול בעיצומה של המלחמה ותוך פחות משנה EON כבר הספיקה לגייס 127 מיליון דולר עוד לפני שיש לה מוצר וכשהיא מעסיקה רק 36 עובדים שמתחלקים בין משרדיה בארה"ב למשרדים בעזריאלי שרונה בתל אביב. ארליך וקמחי יושבים בישראל, מנהלים את מרכז הפיתוח כאן ואילו שטיין שאמור להביא את הביזנס מתגורר בניו יורק.
למה לשמור על מעטה הסודיות אם כבר כל כך הרבה משקיעים נכנסו לחברה ויש סביבה באזז גדול?
"רצינו לוודא שאנחנו מבינים מספיק טוב את המסרים שלנו לפני שהם מגיעים לעולם בצורה לא אחידה או שנצטרך לשנות כיוון. לא חיפשנו סודיות או להסתיר, דיברנו עם הרבה אנשים על המוצר. אבל גם ניצלנו את השקט היחסי לעבודה, רשמנו בתקופה הזאת מאות פטנטים בעולם של גיבוי ואחסון".
בקצב הזה אני אמורה לשאול אם אתם כבר עובדים על הגיוס הרביעי?
"אנחנו מבינים שהשווי האחרון הוא גבוה מאוד, ראינו את 2021 ואני זוכר אותה גם כמשקיע. לכן גם בגיוס השלישי לא לקחנו את כל ההצעות שקיבלנו, כי לא רצינו שזה ייצא מפרופורציה, רצינו להיות אחראיים. רק אחרי שראינו תגובות מהארגונים למוצר שלנו שהראינו להם והבנו שהם באמת צריכים אותו ומתכוונים לקנות אותו, הרגשתי שאפשר לקחת עוד כסף", אומר ארליך. "אבל אנחנו עובדים מאוד מהר עם הרבה ידע שמגיע גם עם קבוצה של 8-9 עובדים שהגיעו ל-EON מהחברה הקודמת שלנו CLOUDENDURE שנמכרה ל-AWS".
לדברי ארליך, "למרות שאנחנו עוד לא מוכרים, יש כבר לקוחות ראשוניים ואנחנו מדברים עם יותר מ-100 חברות. אפשר לומר שאנחנו דחסנו שנים לתוך תשעת החודשים האחרונים, ואנחנו יודעים שקשה להתעלם מהדמיון בינינו ל-WIZ. אבל אנחנו לא רוצים לקפוץ יותר מדי, לא נגייס עכשיו אלף עובדים כי אנחנו מאמינים בצוותים קטנים ויעילים. ברגע שמגדילים את הצוותים מטבע הדברים קשה לשמר את אותה איכות. לכן למרות גיוסי ההון הגדולים והעניין הגדול בחברה, אנחנו מוסיפים רק עוד 10 מהנדסים. אנחנו מאוד לא רוצים להיות בזבזניים, הרבה מדי חברות שגייסו הרבה כסף התבלבלו בדרך".
הרוח החיה ב-CLOUDENDURE וגם ב-EON כעת הוא ארליך. בהתאם לפורמט הקבוע של היזם הישראלי הוא גיק מחשבים שהתחיל לתכנת בגיל 9, התגייס ל-8200 אחרי שסיים את קורס אר"מ לצד המייסדים העתידים של חברות פיירבלוקס, סניק, פריימסנס ונוספות. קצת לפני הגיוס הכיר במקרה את שטיין שהיה בן זוג של ידידה, ומאז הפכו לחברים הכי טובים. יחד הקימו ב-2013 את קלאוד אנדור. עבור ארליך היא כבר הייתה הסטארט אפ השלישי ועד כה המוצלח ביותר: החברה שפיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לארגונים לעבור מהר ובלי לאבד מידע לענן וגם להקים תשתית להתאוששות מהירה מפני אובדן מידע, גייסה רק 18 מיליון דולר, הייתה רווחית כמעט מהרגע הראשון עם קצב הכנסות שנתי של כ-20 מיליון דולר ונמכרה ל-AWS, חטיבת הענן של אמזון ב-200 מיליון דולר.
זה היה ב-2019, ושם פגשו ארליך ושטיין את קמחי שהצטרף ל-AWS בישראל כמנהל לפעילות מיגרציה של לקוחות לענן שלמעשה התבססה על המוצר קלאוד אנדור. שטיין וארליך הם יזמים סדרתיים שאפילו לא הספיקו ללמוד תואר אקדמי כלשהו, ורק קמחי הלך במסלול המסורתי יותר והשלים לימודי מתמטיקה ומחשבים, לאחר שירות קרבי בשלדג. לאחר כמעט חמש שנים שם, השלישיה עזבה את אמזון והקימה את EON. בדרך, ארליך, שהפך בשנים האחרונות למשקיע אנג'ל פעיל עם השקעות ב-30 חברות, כמעט ופנה לקריירת הון סיכון, אך ברגע האחרון החליט שעדיין לא מיצה את היזמות. "היה לי ברור שעם הצוות הנוכחי וברגע הנוכחי בשוק הענן, אני חייב לעשות את זה פעם נוספת. ראיתי המון חברות בינתיים כמשקיע וזה נתן לי הרבה תובנות, הרגשתי שהתחלתי להבין הרבה יותר בעולם הזה".
משמעות השם EON היא העידן הארוך בהיסטוריה שבא לרמז על השוק הגדול מאוד שמזהים השלושה בתחום גיבוי המידע בענן ולא רק שם. "EON זו דרגה אחת מתחת ל'נצח'. מאוד מתאים כי שומרים מידע לטווח מאוד ארוך. אין שם בכוונה את המלה גיבוי או ענן, וזה מאפשר לנו הרבה מאוד גמישות מחשבתית", מסביר ארליך.
מייסדי EON, וגם המשקיעים שלהם כמובן, הם לא היחידים שמזהים את השוק הענן הקיים בתחום גיבוי הענן ולראייה מכירתה של OWN COMPANY, שפועלת גם היא בשוק זה, לסיילספורס בתחילת החודש ב-2 מיליארד דולר. בדומה למה שמייסדי Wiz חוו במיקרוסופט, שם עבדו לאחר מכירת החברה הראשונה שלהם אדאלום, גם ארליך, שטיין וקמחי ראו מקרוב את כל האתגרים והקשיים במעבר של ארגונים לענן.
"התהליכים מאוד לא מסודרים, גם המעבר לענן וגם ניהול הגיבוי של הענן", מסבירים ארליך ושותפיו, "מידע זה הדבר החשוב ביותר בארגון, הייתי בטוח שגיבוי מידע זה דבר שלגמרי פתור, אבל גיליתי שזה רחוק מהמציאות. היה לנו לקוח גדול עוד ב-AWS שהיה יעד להתקפת כופרה, היינו בטוחים שאחרי שהאירוע יסתיים בסך הכל לא יהיו השלכות דרמטיות כי המידע גובה. למרבה ההפתעה, התבררה תמונה עגומה שהייתה רחוקה מכך, וזאת משום שאנשים שונים בארגון העבירו אפליקציות לענן בלי תוכנית מאורגנת מרכזית, מבלי שהייתה שליטה על התהליך לגבי כל המחלקות. כולם הניחו שהענן כבר מטפל בהכל.
"כאן מילת המפתח בתחום הזה היא 'אחריות משותפת': חברות הענן מספקות את התשתית לענן, אבל הלקוח, כלומר הארגון עצמו, אחראי על שאר הדברים. לכן כשחברה מעבירה אפליקציות לענן והן לא מוגנות מספיק טוב, הבעיה היא של החברה. רק בשנים האחרונות מתחילות להיבנות בארגונים מחלקות מסודרות של ניהול הענן ואליהם פונה המוצר של EON", מסבירים בחברה.
הייחודיות של EON, בדומה ל-Wiz, הוא היותה אחת מהחברות המועטות של גיבוי ואיחזור מידע שנולדו כבר לעידן הענן. גם היא רוכבת על בהלת המעבר לענן שלעתים באה על חשבון של תהליך מסודר ומאורגן ומובילה לאובדן שליטה בארגונים על ניהול האירוע.
"הארגונים הגדולים והוותיקים עברו באופן אמיתי לענן בשלוש השנים האחרונות ואז התחילו להתגלות החורים. לכן בין 10% ל-20% מההוצאה על הענן הולכת היום לגיבוי", מסבירים ב-EON, "אם לוקחים בחשבון ששוק תשתיות הענן צומח במהירות - מ-247 מיליארד דולר בסוף 2023 ל-300 מיליארד דולר היום, מבינים את גודל ההזדמנות".
אם זו בעיה כל כך גדולה איך זה שלא פתרו אותה עד היום או לפחות מתחרים רבים שעובדים על הפתרון?
"כל החברות בתחום נולדו בעולם הישן של שרתים והן התחילו להעביר את הקופסאות שלהן לדאטה סנטר. אי אפשר פשוט לקחת מרובע ולהכניס אותו לעיגול, צריך לפתח את המוצר לפי איך שהענן עובד. כתחרות אנחנו רואים היום בעיקר את רובריק, שהונפקה בוול סטריט השנה ב-5.6 מיליארד דולר ואת קוהיסיטי האמריקאיות".
כרגע מדובר בהרבה חלומות, אבל המשקיעים שלכם בוודאי הציבו יעדים קשיחים, מהם?
"המטרה שלנו היא לבנות חברה גדולה, של מיליארדים. זה קשה, זה לא טריוויאלי, אבל יש לנו הזדמנות לעשות את זה כי השוק הוא במקום הנכון. לדבר היום על הנפקה זה נאיבי, כי אנחנו בשלב מאוד מוקדם. גם שווי הוא נגזרת מעניינת ממצב החברה, אבל מודדים אותו בסוף ולא בנקודות ביניים. כרגע אנחנו רוצים לראות את האימוץ של המוצר וההכנסות שיגיעו כתוצאה מכך".

EON
מייסדים: אופיר ארליך(43) מנכ"ל, גונן שטיין CRO (42), ורון קמחי (44) CTO
הקמה: 2024
מספר עובדים: 36
מיקום: תל אביב וניו יורק (רשומה כחברה אמריקאית)
משקיעים: סקויה, לייטספיד, Greenoak, eight roads, שבע, VINE
גייסה עד היום: 127 מיליון
שווי בגיוס האחרון: 750 מיליון דולר
עוד משהו: משמעות השם - העידן הארוך ביותר בהיסטוריה, יחידת הזמן הגדולה ביותר