סגור
גיימריסט הפניה חדשה גג עמוד דסקטופ

פרשנות
שירות הגיימינג של גוגל נועד להיכשל, אבל זה לא הסוף של גיימינג בענן

ענקית החיפוש תשבית את סטאדיה, פלטפורמת גיימינג באמצעות ענן, לאחר השקה חגיגית לפני שלוש שנים. מפתחי משחקים ועובדי החברה כאחד הופתעו מההודעה. השבתת השירות מעידה על כישלונה של גוגל, אך לא על גורלה של הטכנולוגיה עצמה

גוגל יוצאת מהתחרות והכריזה בסוף השבוע על השבתת סטאדיה (Stadia), שירות הגיימינג בענן שלה, לאחר שהופעל במשך שלוש שנים. משתמשי השירות יוכלו לגשת לספריות המשחקים שלהם עד ה-18 בינואר, 2023.
"לפני כמה שנים, השקנו שירות גיימינג צרכני, סטאדיה", כתב פיל האריסון (Phil Harrison), סגן נשיא בגוגל ומנהל שירות הגיימינג. "על אף שהגישה של סטאדיה נבנתה על בסיס טכנולוגי איתן, השירות לא תפס תאוצה בקרב משתמשים כפי שציפינו. לכן בחרנו להתחיל להשבית את סטאדיה". גוגל הודיעה כי תעניק ללקוחותיה החזר כספי מלא על כל המשחקים שנרכשו.
שירותי גיימינג מבוססי ענן נועדו לפתור את הצורך בחומרה יקרה כדי להריץ משחקים חדשים ותובעניים, הדורשים לרוב מעבד גרפי חזק כדי ששחקנים יוכלו ליהנות ממשחקים ברזולוציה גבוהה ובקצב פריימים מהיר. שירותי הענן מבצעים את כל העיבוד הגרפי בחוות שרתים מרוחקת, ומזרימים את המשחק דרך האינטרנט אל המסך. הבעיה העיקרית בטכנולוגיה כיום היא שיהוי - העיכוב בין הלחיצה על כפתור בשלט ובין הזמן שהדמות מגיבה לפקודה על המסך.
3 צפייה בגלריה
ענן סטאדיה גוגל גיימינג
ענן סטאדיה גוגל גיימינג
ענן סטאדיה גוגל גיימינג
(קרדיט: גוגל)
סטאדיה הושקה רק באירופה ובצפון אמריקה ונתקלה בקשיים רבים כבר בתחילת דרכה; החל בתקלות וכלה בשיהוי גבוה וקצב מקרטע - גם בבתים בעלי גישה לאינטרנט מהיר. בפברואר 2021, גוגל סגרה את אולפן הפיתוח שלה מבלי שהוציאה לשוק אף לא משחק אחד. כבר באותה עת החלה חרושת שמועות על כך שגוגל מתכננת לגאול את שירות הגיימינג מייסוריו.
ההכרזה על השבתת סטאדיה הפתיעה את מפתחי המשחקים ששיתפו פעולה עם הפלטפורמה של גוגל וגם את עובדי החברה עצמם. "הו, אני מאוד שמח לראות חודשים של עבודה מושלכים לפח האשפה. אני אוהב פיתוח משחקים", צייץ סיימון רות' (Simon Roth), מפתח המשחק "Maia". "בכל פעם שמשהו רע קורה במשחקים, האנשים שמושפעים מכך מגלים את זה מטוויטר. לא דוא"ל, לא שיחות טלפון, לא התראה באינטרנט". טום ויאן (Tom Vian), מחברת SFB גיימס כתב בטוויטר כי המשחק שלו, " Tangle Tower" היה אמור לצאת בסטאדיה מחר והוא גילה על השבתת סטאדיה דרך מאמר באתר "The Verge".
אחת הבעיות הקשות של סטאדיה היא התחרות הרבה שבה היא נתקלה: אנבידיה, מיקרוסופט, אמזון וסוני - כולן מציעות שירות גיימינג מתחרה. בניגוד לשירותים הללו, גוגל בחרה למכור משחקים בודדים במקום למכור גישה לספריית משחקים. עבור גוגל, היה זה אתגר לשכנע אנשים לרכוש עותקים של משחקים במחיר מלא (60 דולר) דרך פלטפורמה בעלת טכנולוגיה חדשנית, אך רווית תקלות.
הבעיה השנייה קשורה במהירות החיבור לאינטרנט: גם בערים מרכזיות בעולם ישנם אנשים רבים ללא גישה עקבית לאינטרנט סיבים או 5G. גם כאן בישראל פרישת הסיבים האופטיים עודנה בעיצומה. ללא התשתית הקריטית הזו, גיימינג באמצעות מחשוב ענן הוא עורבא פרח.
3 צפייה בגלריה
שירות הגיימינג של אמזון Amazon luna לונה
שירות הגיימינג של אמזון Amazon luna לונה
שירות הגיימינג של אמזון Amazon luna לונה
(צילום: amazon)
שלישית, ישנו גם המחסום המנטלי. בעוד שאנחנו רגילים לצרוך מוזיקה ווידאו ללא בעלות על התוכן עצמו, במשחקי מחשב המצב הוא שונה. שחקנים רגילים להחזיק עותק של המשחק עצמו, ובהיעדר עותק פיזי - עותק דיגיטלי מעניק תחושה דומה. גיימרים יתקשו לסמוך על שירות סטרימינג שיספק חווית משחק אמינה, בדומה לזו של משחק המאוחסן ישירות על גבי המחשב.
גוגל ניסתה לרכוב על גל הגיימינג בענן בחיתוליו. זה לא בהכרח רעיון רע. אלא שגוגל העדיפה להשיק את השירות לצרכן בקול תרועה ולדחוף אותו במלוא המרץ, על אף שהשוק והשחקנים לא היו בשלים לכך. גוגל החריפה את הבעיה באמצעות המודל העסקי המבלבל שלה: כל הלקוחות נדרשו לקנות את השלט של סטאדיה במחיר 100 דולר ובנוסף, לקנות כל משחק בנפרד.
3 צפייה בגלריה
מיקרוסופט xcloud
מיקרוסופט xcloud
שירות הגיימינג בענן של מיקרוסופט, xcloud
(צילום: מיקרוסופט)
השקה רכה הייתה עדיפה עבור גוגל. החברה הייתה יכולה לתקן חלק מהטעויות במהלך הדרך ובעוד כמה שנים להשיק מוצר יציב ובעל תמחור אטרקטיבי יותר. יתרה מכך, גוגל נכנסה לשוק הגיימינג בעמדת נחיתות: בניגוד לנינטנדו, סוני ומיקרוסופט, לגוגל אין אקו-סיסטם משלה. זהו היתרון הגדול של המתחרה הישיר ביותר של סטאדיה, xCloud מבית מיקרוסופט.
שירות הגיימינג בענן של מיקרוסופט טרם הושק רשמית, אלא נמצא כעת בשלב בטא. יצרנית האקסבוקס מציעה כיום למנויי "גיים פאס" (Game Pass) גישה למאות משחקים בשירות הענן שלה, ללא עלות נוספת. כך החברה יכולה לטבול את אצבעותיה מבלי לצלול ישירות. הצרכן עוד לא התרגל לגיימינג בענן. אנשים צריכים יעדיפו לשחק ללא התחייבות, לבחון בעצמם את היתרונות והחסרונות של השירות. כאשר קהל הצרכנים יהיה מוכן, כך גם מיקרוסופט - ואחרות - יהיו. גוגל פשוט החמיצה את ההזדמנות שלה.