פרשנות הענן שומר על אמזון מהאינפלציה וההאטה
פרשנות
הענן שומר על אמזון מהאינפלציה וההאטה
חטיבת הענן של אמזון, AWS, הציגה זינוק של 33% בהכנסות ברבעון השני והמשיכה להשאיר אבק למתחרות - בתקופה בה מכירות החברה דשדשו; בעקבות כך, ענקית הטכנולוגיה הצליחה לצמצם נזקים בהשוואה ליריבותיה בתחום
דוחות הרבעון השני של אמזון שפורסמו אמש (ה') הפתיעו רבים, שכן מכל חברות הטכנולוגיה, דווקא היא, המפסידה הסדרתית, הציגה מספרים שהמשקיעים אהבו. עם הכנסות שזינקו ב-7% ל-121 מיליארד דולר, אמזון אפילו הציגה ביצועים נאים בחטיבת המסחר המקוון שלה שאף פעם לא ממש הצליחה להצדיק את גודלה.
יכול להיות שאלו 100 אלף העובדים שהיא פיטרה בין הרבעון הראשון לשני מתוך יותר מ-1.5 מיליון עובדים, או המדיניות השמרנית בגיוס עובדים חדשים עליה הודיעה בשיחת המשקיעים לאחר פרסום הדוח; יכול להיות גם שאלו הביצועים הצומחים של חטיבת מחשוב הענן - AWS - שהמשיכה להשאיר אבק למתחרות מיקרוסופט, גוגל, IBM ואורקל. בכל אופן - מניית אמזון זינקה אמש ב-14% במסחר המאוחר אף שבשורה התחתונה החברה הציגה הפסד של 20 סנט למניה או כ-2 מיליארד דולר.
ההפסד הזה נובע מהשקעה מאוד כושלת שהיא ביצעה בחברת המשאיות החשמליות ריוויאן, שמנייתה קרסה ב-50% ברבעון. ההשקעה נבעה מהרצון של החברה להעביר את צי הלוגיסטיקה שלה לחשמל במקום דלק שעלותו ככל הנראה לא צפויה לרדת ושמהווה הוצאה מהותית ביותר בחברה שרוב העסקים שלה מתבצעים באמצעות משלוחים מהירים.
זאת ועוד, אמזון גם סבלה מהתחזקות הדולר, ששחקה את הרווחיות של מכירותיה מחוץ לארה"ב, שחיקה שעלותה כ-3.6 מיליארד דולר. בנוסף, החברה לא הציגה ביצועים טובים במיוחד במכירות - אלה צמחו רק ב-7.2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. ייאמר לזכותה שהתקופה ההיא היתה באמצע סגרי הקורונה, כך שללקוחות לא ממש היתה ברירה והם הזמינו מאמזון. אבל זה עדיין הגידול הקטן ביותר במכירות מזה שני רבעונים, אולי תולדה של המיתון שהחל והפך את האמריקאים ליותר חסכנים בהוצאותיהם.
אבל איך שלא מסתכלים על זה, ולמרות כל הבעיות שמנינו לעיל, אמזון עדיין היכתה את התחזיות שלה עצמה. "אנחנו ממשיכים לעבוד על שיפור העלויות שנמצאות תחת השליטה שלנו", אמר אנדי ג'סי, המנכ''ל הטרי (יחסית) של החברה ואיש אמונו של ג'ף בזוס. הוא ציין את האינפלציה והזינוק בעלויות הדלק והתחבורה, כסיבות העיקריות לשחיקה ברווחיות.
אמזון סיפקה תחזית הכנסות שמרנית לרבעון הקרוב - עלייה של 13%-17%; לא מדובר בבוננזה בהתחשב בכך שמדובר בתקופה שהיא מסורתית מוצלחת למכירות בזכות החזרה ללימודים וחגיגות הקניות של תחילת הסתיו. אבל גם וולמארט ושופיפיי, שתי הפלטפורמות המתחרות העיקריות, הציגו תחזיות אפלות למדי. שופיפיי שמספקת שירותי קמעונאות אונליין לאלפי עסקים קטנים ובינוניים אף פיטרה באחרונה כ-10% מכוח העבודה שלה.
גם אמזון נזהרת מאוד. היא דחתה פתיחה של כ-35 מרכזים לוגיסטיים, והחלה להשקיע באופן מסיבי במעבר לרובוטיקה ולחנויות ללא קופאים כדי לצמצם את התלות שלה בעובדים בשר ודם. אגב, בניגוד לחברות המדיה החברתית וגוגל שהציגו ירידה בפרסום - אמזון דווקא הצליחה להגדיל את נתח העוגה שלה בכ-21%. אמנם מדובר בפרסום בפלטפורמות שלה, אבל עדיין זהו מספר מאוד מרשים בתקופה של צמצום תקציבי פרסום. מדובר כנראה ברמז שהפרסום באמזון עובד - לפחות לאלה שמוכרים דרכה - כך לפחות אמר בריאן אולסבסקי, סמנכ''ל הכספים.
אבל כאמור חטיבת הענן היא זו שעדיין ממשיכה להציל את אמזון, עם גידול ב-33% בהכנסות לכמעט 20 מיליארד דולר - כ-16% מסך כל המכירות. החטיבה גם הציגה רווח נאה של כ-5.7 מיליארד דולר, בעוד עסקי הקמעונאות של אמזון הציגו הפסד של 2.5 מיליארד דולר.
אמזון היא חברה שכנראה תמשיך להציג ביצועים נאים בהכנסות, ואולי אפילו תחזור להציג רווח כלשהו ברבעון הבא. אבל מכל יריבותיה הטכנולוגיות, היא ספגה את הנזק הנמוך ביותר ברבעון האחרון, אף שהיה לה את הפוטנציאל הגבוה ביותר להיפגע מהמיתון והאינפלציה.